|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Blandad körning är ju högst indivuduellt och vi alla brukar våra bilar olika. Jag kör min M5 till vardags, dvs till och från jobbet, ströturer på helgerna, då och då för kundbeslök, mm. Innan jag köpte M5:an så körde jag 530'n som numera körs mest av min fru och denna användes då på samma sätt som M5:an. Skillnaden i förbrukning (mätt efter trippmätare och tankade liter) ligger ungefär på 0,15-0,17 l/mil och då körs ändå M5:an hårdare, dvs lite hårdare accelerationer och högre fart på landsväg/motorväg. Sen är det ju så att när man kör till och från jobbet i rusningstrafik så är det ju inte alltid fritt fram att själv bestämma fart. Intressant är att 530'n ska dra 1,09 blandad och jag låg på 1,16 M5:an ska enligt min instruktionsbok dra 1,44 medan jag ligger på 1,31. Att olika exemplar av samma modell drar olika mycket är inte ovanligt och förmodligen så har jag en M5 som går hyffsat snålt. Hade tidigare en 320dAT som inte var i närheten av de siffor som BMW och andra ägare här på AutoPower uppgav. Vet inte exakt hur långt jag kommer på en tank, beror ju lite på hur nära tom man kör...Jag har vid något tillfälle fått i drygt 70 liter. Tankar jag 65 liter så har jag väl kört 45-55 mil. ___ //Ulf |
|
|
När det gäller färddatorn i M5:an så ligger felvisningen på 2-3% på min. Den visar något bättre siffror än vekligheten... ___ //Ulf |
|
| men förstår inte hur du kan få 45-55 mil på en fulltank, har testat köra lugnt o normal med min, och fått 33mil, dock var de nästan hela tiden stadsköning borde de vara så eller är de fel på min bil:s | |
|
M5haf Inget fel på din bil. bara vi som vet hur dem ska användas ! |
|
|
extravaganza kan du förklara mer vad du menar med : Inget fel på din bil. bara vi som vet hur dem ska användas ! |
|
|
Oj här var det inte lite svar på det hela =) Har skapat mig en bild att en M5á är ganska så lik den S6 jag kört tidigare. Trodde dock att M5an skulle kunna vara billigare i drift då det är en manuell låsa samt inte har en quattro drift som audin. Men vist en M5 har lite mer kameler under huven men å andra sidan behöver den inte jobba lika mycket. Som jag sa tidigare så var jag helnöjd med min S6 på alla vis men jag körde den till vardags och jag tanka fan 4000kr/mån vilket jag blev trött på ganska så fort. Jag byta ner mig till en BMW 320i -05 som jag kör idag och den ligger jag på runt litern blandad körning. Vet ej dock hur mycket dessa skall dra men det känns bättre och billigare på alla vis utom försäkringen på den. En M3a skulle säkert vara billigare men dock ej i inköp om man nu vill ha en som är i kanon skick. Men den skulle nog vara roligare att köra samt billigare på vissa saker. Dock så tycker jag den är för liten för min del då jag även har 3 kids jag ska få plats med samt jag själv vill kunna sträcka ut mig lite ;) Känner att den 320 jag har idag är lite för liten och en M3 är i samma storlek så där av skulle en 5 serie passa bättre. Men efter att ha läst alla inlägg så är nog mitt val iaf att det inte blir en M5a för min del då jag tror det blir dyrare än min tidigare Audi så jag får iaf tacka för alla svar jag har fått =) Får se vad nästa bil blir :) |
|
|
Intressant läsning, Min 540 iA drar nästan 2l/mil stadskörning med kö och tung högerfot. Brukar komma ca 35mil på ca 60l soppa. Har som lägst hafft ca 55mil på 60l soppa med 100% motorvägskörning. Verkar alltså inte vara någon större skilnnad mellan M5 o 540 gällande bränsleförbrukningen. |
|
|
brunofarare: Har tidigare haft en 540iA Touring och nu en M5 och dom drar ungefär lika mycket vid "min" blandad körning. ___ //Ulf |
|
|
Det var de jag mistänkte. Har sett flera 540 åkare som påstår att de kan köra runt 1,2 - 1,3 l/mil, Hur jag än försöker lyckas jag aldrig komma ner så lågt (bortsett från motorväg)Börjar nästan undra om det är något som inte är som det ska med min motor. Har precis bytt kamaxelgivarna, kanske borde prova byta luftmassemätaren också. Ha de bra alla. God fortsättning på 2009 |
|
|
Klart att att M5:an är törstigare än 540 manuell, men troligen ganska lik 540 automatens förbrukning. M5ans fördel är manuell låda och dess nackdel större motor (så länge vi pratar förbrukning). Nu ska man ju ändå inse att BMW's moderna v8-motorer trots allt är fantastiskt effektiva. Fundera lite på vad en full size 60-tals jänkare med automat och Big Block sörplar i sig per mil i stan.. Min 540 6vxl tycker jag är ganska snål. Ligger på ca 1.2 lit/mil med ca 50% stad och 50% landsväg. Just detta att skriva hur man använder bilen är det som många glömmer berätta då de anger bränsleförbrukning och då blir deras siffror förstås ganska intetsägande. Svekke |
|
|
Vad drar en M5 på ren landsväg och (laglig) motorvägskörning? __________ |
|
|
Polarens morsa pendlar dagligen lule-pite med deras M5:a och ligger ALLTID på under litern. Kollas med trippen och mängd bensin, inte med färddatorn. Säkert inte lätt för nån som är det minsta intresserad av bilkörning men hon är helt obrydd om att det är en M5:a. Kunde lika gärna vara en 520 om hon fick bestämma :) //IS200-01, RX300-03 |
|
|
benke_berguv lite slöseri och köra m5 om man inte njuter av det? eller är dem ekonomiskt oberoende? :) |
|
|
Skulle hon börja köra snikig 520 efter M5 skulle hon säkert sakna den :). Tjejen är inte bilintresserad men hon uppskattar "fina" bilar ändå. __________ |
|
|
Oscarr Inte alls ekonomiskt oberoende men eftersom de har bilen så är det billigare att köra den än att köpa ännu en bil och sen låta M5:an stå, antar jag. De har även en 120d men den kör gubben //IS200-01, RX300-03 |
|
|
Puttrar man med en M5 i ca 75km/h på landsväg så kan jag tänka mig att den drar ca 1 liter. Men att få denna bil att dra typ 1.1-1.3 i Stadstrafik är en sak jag Aldrig kommer tro på.Tror inte det finns en V8 i denna värld som kan dra 1.1 i Stadstrafik hur snålt du än kör. Säger du att den drar 1.4-2.0 så låter det helt rätt. Men har även märkt på ett par andra forum att det finns alltid bilar som är lite udda och går Riktigt snålt. Enda jag tycker är att man får va liiite realist. |
|
| det stämmer, det är inte alls realistiskt, om någon säger , att en v8 i stan dricker mindre än 1,5 | |
|
Landsväg 1,1 - 1,2 120-140 km/H Stad 1,6 - 1,8 Blandad 1,45 så ser min förbrukning ut efter ett års ägande. |
|
|
Dobo = Ärlig realist ;) Bara din färddator verkar funka som den skall eller så är du bara duktig på att räkna liter/mil. |
|
|
Haha tack M528! M5or dricker så e de bara. V8 5,0 och 1,8 ton säger sig självt, MEN med tanke på att min gamla M5 3,8 drog 1,5 blandad så tycker jag den e hyfsat snål. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.