|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Ja tycker låter bra.. mm 30 max 35 mil på en tank. så är det ! o man kan inte slåna med en m5a =) |
|
| 1.2 130 km/h på landsväg, 1.35 blandat bus i stadstrafik, 1.65 med husvagn | |
| Tozzy: jag tror inte att du kan få 1,35 på stadstrafik då kanske du kör jävliigt lugnt utan att trycka på nån gång, de är nästan omöjligt att få 13 liter i milen i stadstrafik, där man kör 50km h och får ofta stanna på trafik ljus osv | |
| Jag har haft bilen i 3 år och kört ca 1500 mil på den tiden, med andra ord så kör jag den bara "för skojs skull", på träffar, när vi åker runt till kompisar, shoppar o liknande. M5'an pendlar aldrig till jobbet men snurrar 99% av sin tid inom Stockholms Stad med omnejd så jag kallar det för stadstrafik. Färddatorn står på ca 1,35 och då brukar jag inte vara speciellt blyg med högerpedalen som säker någon här på AP kan intyga :) | |
|
Min far har en M5 E39.Han kör som en gubbe brukar och jag "lite" mer blyfot. Förstår inte folk vart dem får dessa siffror ifrån. Under litern med M5 E39? Kalla mig vad ni vill men fantasi kallar jag det iaf. Pappa har Aldrig fått ner förbrukningen under 1.3 i stan. och Aldrig under litern på någon väg. Under litern får vi knappt ner passaten 1.8t 2003 i stan. |
|
|
Kaske bromsarna ligger på din pappas bil?Att få dom under 1.3l/mil i stan då måste man ha en planerad körning och motorbromsa istället för att bromsa vanligt.Så där är ju körsättet helt avgörande.Att få den under litern lansväg går också men även där är det lugnkörning som gäller.BMWs förbrukning sifrror säger Stad 2.1/l mil Landsväg 0.98 och blandat 1.39/mil vilket stämmer bra om bilen är frisk. Sen säger du att du inte får ner Passaten under litern det måste ju bero på körsättet.Prova att inte gasa gärnet och tok bromsa inför varje rödljus så kommer du se att det gör underverk för förbrukningen.Lycka till :) |
|
|
M528 håller med dig att om det med att vad folk får deras siffror ifrån, det är bara inte rimligt. Tozzy: du skrev ju precis att du inte är schysst mot högerpedalen och kör bara inom stockholms stadstrafik, så hur kan du få 13,5 liter i milen, du har en v8 på 5.0 den dricker betydigt mer på stadstrafik. Kolla upp din display den skriver säkert fel;) |
|
|
så att vi ger en hel bild och ett resomang om bränsle förbrukning till gezze som vill köpa m5a och avslutar det här så gör vi så: vi skriver hur många km vi får genomsnitt på en fulltank. Jag fulltankar 65 liter motsvarande ungefär 660 kr och får ca 330 km på hela tanken. önskar att ni andra som har m5 skriver in vad ni brukar få på er fulltank tack. Det är bara tre tre som har skrivit hitills hur mkt dem får på en fulltank, ni andra var vänliga och skriv in också så att alla vi får en helbild speciellt Gizze som startat forumet. |
|
| M5haf: Är väl inte så mycket Sthlm-City körning utan mer Sthlm-förort körning egentligen :/ och kvällstid/helger är det inte lika mycket stop'nGo som i rusning, kanske är därför? sen blir det en del "landsväg" när man åker mellan förorterna så det drar nog ner siffrorna lite.... Har aldrig räknat km/tank så där kan jag tyvär inte hjälpa till. | |
| okej good, men fortsätt o njut av m5an för det är verkligen en bil | |
|
ca 450 km. Blandad körning. En hel del eko-körning. Men även "bus"körning. 120 km/10 l långkörning, 4 pers, hårdpumpat. |
|
|
Om Tozzys förbrukning stämmer så ska jag gå och handla en M5 direkt. Min lilla Volvo drar 1,45 liter milen när jag bara kör runt i Stockholm. Även jag undviker innerstaden utan kör mest mellan förorter dagtid. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
| hahaha andreas gå inte köp m5 direkt:P om du tror på det med 1,35 liter jag själv har en m5 och det är mycket mer än så , så fundera mer på saken :P | |
| eazyreader: tror knappt på 450 km, bara om du blandar me vatten kanske:P haha nä men du kan ha rätt bara om du kör långkörning hela tanken o inte gasa alls , för annars är det jä"vligt ovanligt | |
|
Jag kör på 1,2 i snitt Långmanglar på dryga litern (körde tor Sth-Vås nyligen på sådär 1,05 och blev INTE omkörd) å blandar upp med lite 'gladare' siffror. Jag bruxar en annan bil... |
|
|
Jag har aldrig hittat en färddator som stämmer när det gäller bränsleförbrukning utan jag ser det som en fingervisning som oftast skiljer ett par deciliter från verklig förbrukning. Tycker nog att fabriksuppgifter är intressantare än färddatorsuppgifter. |
|
| Jag tankar alltid fullt och nollar trippen så jag har järn koll på vad mina bilar drar.Färdatorn i m5an verkar faktiskt stämma rätt bra i min den visar lite för mycket, Men vet man om det så spelar det ingen roll tycker jag. | |
|
Det som såklart också påverkar är hur långa sträckor man kör. T.ex. jag kör nätt och jämnt motorn varm på vägen till jobbet, och en kall motor drar alltid mer än en varm. Officiell förbrukning mäts också på förhållandevis korta sträckor med kallstart. Ni som kör rejält under 1.5l/mil, ta för skojs skull och kolla medelhastigheten på samma sträcka som förbrukningen. För att kvalificera som stadskörning skall medelhastigheten vara ca 20km/h. Blandad körning enligt normen går på ca 35km/h medan landsvägskörning går på ca 65km/h. Min arbetsväg är faktiskt förbluffande lik den officiella förbrukningscykeln: kallstart, 4km stadskörning (snitt ca 20km/h) + 7km motorväg/landsväg (snitt ca 65km/h med topp på 120km/h), kombinerat ca 35km/h i snitt). Som sagt stämmer de officiella siffrorna rätt väl. Jag kan pressa ned bilen i ca 1.3-1.4l/mil på min arbetsväg ifall jag snålkör, men snittar i praktiken ungefär 1.6-1.7l/mil beroende på årstid. På landsväg kommer jag lätt ner till 0.9-1.0l/mil och inne i staden (Helsingfors) kommer jag lätt upp till 2.3-2.5l/mil. |
|
|
Perret: Jag tankar alltid fullt och nollar trippen så jag har järn koll på vad mina bilar drar.Färdatorn i m5an verkar faktiskt stämma rätt bra i min den visar lite för mycket, Men vet man om det så spelar det ingen roll tycker jag. vill fråga dig mkt du brukar få på en fulltank, i ju med att du brukar noll ställa.. |
|
| oj jag menade 2002tii inte perret | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.