|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Sålde min 740 -95 i höstas men letar redan efter en 740 igen. hur ser marknaden ut vågar man köpa? Om jag köper mig en E38 igen så ska det vara en bil i mintcondition ungefär. Svensksåld och fulldokumenterad osv osv.. jag vet det blir mycket svårt hehe. Helst vill jag ha en 99a eller nyare just pga karossformen. Men frågan är om det är värt att lägga 25.000:- extra bara för att få en 99a? Vilken 740 är vettigaste köpet? En 94-95a som gått kanske 15000mil eller ska man satsa mera på en nyare? Jag vet ju själv att bilarna är otroligt svårsålda och de pengar jag satsar måste jag räkna som förlorade så att säga. Eller ska man satsa på en 96-98? Min 95 var snål i förbrukning med sin 4,0a vad jag har fått fram så är en 4,4L mycket törstigare stämmer det? Står bla i autopowers modellguide.. |
|
Modellguiden pendlar mellan 1,25-1,35 mellan 96-98, svårt att veta vad som gäller riktigt. Tycker min 4,4 är snål :) Gå på skicket, det lär löna sig. Men en -99 med TÜ-motorn kan aldrig vara fel, eller varför inte en 750 nu när soppan är billig! __________ |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
750 avstår jag allt tycker 740 är alldeles lagom, den jag hade drog ju ungefär lika mycket som min Volvo 850 Turbo gör nu. Kan lova att man ångrar modellbytet inte den bilen jag hade men bytet från E38 till 850 känns lite trist hehe. Volvon är ju ett mycket säkrare kort än Bmwn jag hade. Gåt något sönder så finns ju delar liggandes i varje garage ungefär :) |
|
Jag skulle skippa 94-95 och kolla på 96-00 och framförallt gå på skicket. Jag tror inte att det är motiverat med speciellt hög prisökning 98/99... Jag menar köper du en 99/00 och får betala 25 000 extra får du ju räkna med bra mycket större prisfall. Tror isåfall att 96-98 är ett bättre köp, rent ekonomiskt. Men gå på skicket, milen är inte lika viktiga skulle jag påstå utan skicket är A & O |
|
|
Smaksak om man gillar den äldre eller nyare E38. Själv föll jag för den nyare och skulle då aldrig blivit nöjd om ja köpte en -98a, fastän det ju är en i princip lika bra bil till bättre pris. |
|
|
4,4 är mycket törstigare än 4,0. Nu kör jag mycket stadskörning, då kommer man aldrig under 1,6-1,8 i blandad körning, landsväg är som vanligt 0,8-0,9. Så satsa på en 99:a med dubbelvanos om du är känslig för soppan, (den är ju så billig nu ändå). Är värt prisskillnaden tycker jag. Kolla den med 20" alpina E39 m-ratt och 16:9 navi för 59.000 kr. Jag vill gärna ha en V12 då jag tycker den silkeslena gången samt det extra vridet är värt att betala för. Synd bara att det finns så få 750 99-01 i Sverige. Bara en lång på blocket utan navi. Hur intressant är det liksom. Men hade du inte en 99-00 på ching för 65.000 kr?! P.S Jag hade gärna köpt den 735 -99 för 35.000 kr (TYC109) Synd bara att det var den berömda Sasa Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
![]() 1.360 Bruksbil
99an med 20 alpina är en ren skojarbil! Har inte fått över all info om 00an för 65 ännu så jag vet inte var någon VD som hade den så han har väl kanske inte tid för bilförsäljning och massa konstiga frågor om vibrationer pixlar och rost hehe Men vi får se får väl reda på det tids nog. Jag orkar inte ens ringa utan väntar på mailsvar. Jag gillar ändå min 850 för den känns väldigt sjysst så jag har inte så brottom att hitta en ny bil. Och anledningen att 850in blev så bra var bytet från 185-65-15 dubbat till 205-55-16 dubbfritt det gjorde underverk alltså :) Går hur mjukt och fint som helst nu dessutom stabilare :) |
|
sahlsten..jag kör blandat på 1.2-1.32 men jag kör också på bensinpiller de gör en del faktiskt..sen så måste jag fråga vad skulle en sjysst felfri 99 750 14300 mil blå metallic med cremeklädsel ligga på ungefär??vad skulle folk betala ?? tror ni?? |
|
|
Sahlsten: Att M62 4.4 är mycket törstigare än M60 4.0 var en nyhet för mig. Var har du fått den informationen ifrån? Såvitt jag vet är förbrukningen snudd på identisk eller tom att M62 4.4 är lite snålare än M60 4.0. |
|
|
Fagersten, vad är skumt med 99an som har 20" Alpina? Jag har ju själv noterat den ett tag och tycker den borde gå iväg till det priset utan problem, men det har den uppenbarligen inte gjort.. BMW CS #5139 |
|
|
Matte-Kvack skrev. ___________________________________ jag kör blandat på 1.2-1.32 men jag kör också på bensinpiller de gör en del faktiskt.. _________________________________________________________________ Vad sjutton skulle "bensinpiller" göra, och vad sjutton är det egentligen? Låt mig gissa att det är nåt du ska stoppa i tanken? Är det så, ja då törs jag sätta vänster kula på att det är ren och skär bluff, och det du upplever som en förbättring har andra orsaker, sannolikt ren placebo. Inte illa menat, men jag går igång ordentligt på påståenden om allehanda mirakelmedel. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Sahlsten skrev. _________________________ 4,4 är mycket törstigare än 4,0. Nu kör jag mycket stadskörning, då kommer man aldrig under 1,6-1,8 i blandad körning, landsväg är som vanligt 0,8-0,9. Så satsa på en 99:a med dubbelvanos om du är känslig för soppan, ____________________________________ Snarare är det väl precis tvärt om, att den modernare 4,4 med Vanos (ENKEL sådan dessutom) är snålare än den äldre primitivare 4,0. Och så Vanosen ja, dessa V8 i 740 har aldrig haft dubbelVanos, bara enkel och då på insugskammarna. Inte ens E39 M5 har väl dubbelvanos, eller? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Fint det hoppas jag du gör..för jag älskar att leka med nya grejer och fixa bilarna..Placebo SORRY funkar YES har testat detta piller i mina andra bilar och hade inte druckit när jag testade/läste av resultaten..Men det är väl svårt att acceptera nya prylar på marknaden..och min högra p-kula sitter fin som faan..kom just hem från ett nytt test då jag utvärderar pillrena på min nya 740..resultat idag efter att inte släng i pillrena blandat 1.4 landsväg 100 9.0 90-8.8 skall göra nya test imorgon med pilret i..och då har jag inte enns servat bilen och slängt i nya kn filter..så vad vill du att jag skall överbevisa dig om..??shoot baby |
|
|
Matte Kvack. Berätta gärna mer i detalj om dessa piller, vad heter de, vilka säljer dem, hur ska de användas, och vad utlovas de göra??? Sen kan d berätta vilka resultat/skillnader du fått/upplevt, och hur din testmetodik ser ut? Jag törs fortfarande påstå att pillren är ren och skär bluff. Varför skickar inte biltillverkarna med en påse sådana piller med sina bilar? Varför lägger de istället ner miljarder på att utveckla nya motorgenerationer för att få ner förbrukningen bara några få procent, när det bara kunde peta in ett piller i den gamla? Jag tror helt enkelt du är lurad jag... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
4,4 -96 utan vanos (innan facelift) är betydligt törstigare än 4,0 M60, 4,4 -99 är snålare än 4,4 utan vanos Svår matematik för vissa kanske... Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
Gemini__ |
Matte Kvack: Du får ursäkta, men tror du på allvar att dessa "bensinpiller" fungerar? Om så är fallet kanske nästa steg är att investera i detta: Länk Torde rendera i ännu lägre bränsleförbrukning. Alla är saliga på sin tro som bekant. =) //Thomas |
|
Givetvis är det enkelvanos, hade dubbelturbo i tankarna, det andra står jag dock för. Trevlig helg :-) Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Hej Dr T..Jag är inte lurad..har testat med flera bilar,och färddatorerna ljuger inte.samt sträckor/tank etc Pillrena som jag kör på heter euroadd www.motormiljö.se man lägger 2 st piller i de 2 st första tankningarna.pillrena rensar rent beläggningar effektivt.Jag vet för min bmw började dumma sig lite häromdagen,sen bättrade den sig..dvs man rensar tanken,ledningar,spridare etc..sen så är hemligheten bakom pillrena denna att de gör att syresättningen optimeras med bränslet.Snackade med åf-killen om detta förra veckan när jag hämtade 10 st nya piller.1st piller/tank/80 L är värdet..Jag och både du vet att luft förbättrar förbränningen hence mera syre/densitet etc..så om dessa piller hjälper syresättningen/molekylerna i bränslet.Ja då får man en optimalare förbränning.Jag brukar också lägga in sportluftfilter för ökad responns.samt nitrogen i däcken/mera tryck för att inte ploga igenom asfalten.Och kombinerat så blir detta fin-fint. ;itt nuvarande test går endast ut på att testa pillrena dvs inget trixande med tryck/filter etc än så länge.Och mina resultat (som andra gånger) talar sitt egna språk. |
|
|
Gemini: haha hej du jo jag har sett de också..tyvärr så tror jag inte på det sättet..har docj ett annat sätt som jag skall testa när jag får hem det.Kan med andra enkla ord säga att magnetfältet är dels för litet för att kraftfullt vända molekylerna.Det jag har beställt och tänker prova (bara för att jag bara måste skratt) är ett mer avancerat system.kostar 700skr..och ja..jag kommer testa det på 2st bilar både utan piller och kombinerat/sparat etc.. pillrena sänker dessutom hc värdena..har besiktigat min förra volvo med piller och de fakta var obestridbara. |
|
|
Fagersten Du får gärna sälja facelift 99:an till mig sen när du tröttnat P.S Varför är 740-99 med 20" Alpina samt 16:9 navi en skojarbil?! Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Sahlsten du menar att jag tröttnar på mina bilar efter 2 månader hehe :) Tror det hittar jag en E38 runt 00 som uppfyller alla mina krav så kan jag nog inte hitta något jag trivs bättre med. Den gröna 99 med alpina 20" på har en hel del rost på dörrar bla. Andra småfel nu minns jag inte men vill du verkligen veta kan jag gå igenom min mailbox hehe Det var någon anna här som också skrev att det var elfel på den bilen om jag inte minns fel. Motorn bytt en E38 byter man inte motor på efter 20.000mil. Sen att det e anna ratt navi mm tyder ju på at delar bytts ut och stor risk är ju att det gjort då bilen kroockats när man ändå behöver byta ut den dyra krockkudden, ratten kostar ju inte mycket .. Hade en kille som tittade på volvon idag han skulle ha den utan snack hämtar den på torsdag, vi brydde oss inte om handpenning så man ska ju inte ropa hej förrän man kommit över bäcken så att säga men troligtvis går den iväg i veckan. Funderar på en E34 525 som tillsvidare bil gärna 95a med exclusivepaketet. 25000 mil för en sån bil är väl ingen större fara? Ska bara ha den som tillsvidare bil så jag räknar runt ca 15.000:- Har även kollat lite andra autos som tex saab 900ng och lite olika volvo men man får inte så mycket för småpengar. Vill ha en bil med komfort, behöver inte va någon dräpare men inte för motorsvag. Gärna en sexa hellre styrka och bra vrid på låga varv än en varvvillig jappsare hehe(jappsare är förresten helt otänkbart) Måste ha en bil att åka med som är pålitlig. Volvon skulle ju vara den bilen men sen insåg jag att jag kunde tjäna bra på den om jag sålde den inan den gått för långt jag har redan kört 800 mil sen 5 november hehe Så milen rullade på som attan, redan uppe på 16300 mil |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.