AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
24.791

m5 svensksåld eller import

Sida 2 av 2
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Även om jag håller med att skriva bilen på någon annan än ägaren är fel så tror jag många här överdriver riskerna vid eventuell olycka. Bor han hemma och blir inblandad i skada så tror jag han kommer få ut pengar.

Många familjer har flertalet bilar och olyckor sker där det inte är ägaren, ofta pappan, som kör. De bekanta jag har som hamnat i denna situation har inte blivit utsatta för undersökningar eller telefonsamtal där frågor om bilen ställs. Bor förarna på samma adress blir det svårt att bevisa för försäkringsbolaget att ägaren inte är brukaren.

Men en BMW M5 på en medelålders kvinna drar nog blickarna till sig mer än t.ex. Volvo S40.

Återigen, fel att skenförsäkra, men chansen att bli upptäckt är nog mindre än många tror. Men blir man upptäckt och utan pengar så blir det nog många sömnlösa nätter...

Mvh Johan
jo
19
johan_ona
520i 1990
ja jag har ett eget låst garge som tur är. vet att det plockas lite delar på bilarna här.
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Min dotter har en polare som är 20-21 år, har en Subaru Impreza WSX (eller vad den heter) skriven på sin morsa. Bilen är nu krockad och han får ingenting från försäkringsbolaget för de anser att han är brukaren och inte morsan.
Men det kanske blir lättare om man har en gammal bil skriven på sej själv och bor hemma hos föräldrarna, men händer det något gäller det att ha kött på benen mot försäkringsbolaget och det är ju faktiskt försäkringsbedrägeri.

Mvh Peter
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag lider verkligen med dig med tanke på hur dyrt det är att försäkra bilar hos dessa blodsugande försäkringsbolag....

Att man ska behöva ta till fula knep för att köpa en bil som man verkligen gillar..

Om du skulle försäkra bilen på ditt namn (helförsäkring) så skulle du säkert betala bilens värde till försäkringsbolagen inom loppet av 2,5 år skulle jag tro... skulle tippa på att du får en premie på minst 50 lakan/år....

Försäkra bilen på morsan och köp en skrot bil på ditt namn o försäkra den på ditt namn om det funkar, så har du lite på fötterna ifall det skulle hända ngt. Men jag har svårt att tro att försäkringsbolagen skulle gå på att en medelålders dam kör en m5:a...

BMW M-POWER
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Smartare att ställa den på din far, lättare för bolagen att acceptera att en man har en sådan entusiastbil som M5 ändå är.

Jag kan hålla med om att F-bolag inte alltid är smidiga att ha att göra med men försäkringsbedrägeri innebär att hederliga försäkringstagare blir bestraffade med höjda premier för att andra fuskar. Då är det väl snarare fuskarna som sysslar med "blodsugning?

jo
19
johan_ona
520i 1990
ändå svårt för försäkringsbolagen att veta min mamma kanske vill ha en snabb men komfortabel bil med v8. Nu säger jag inte att hon vill det men svårt att motbevisa.
hm undra varför han inte svara på ditt inlägg kristoffer_l. Är ju så tyvärr att andra får sota för andras idi... tänkande.Ja just ja mamma fyller ju strax år (64) kanske ska skänka hojen till henne 170hk/230kg typ sen kan jag ju låna den ibland,göra rätt för sig suger ju :)

ska det åkas ska det låtas 2 som 4 hjul
fredde 7
moraltanter? har inte ni ngt kafferep att gå på?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sunt förnuft? De kanske ogillar parasiter och snyltare?

//Lövet

Ska du "skenförsäkra" sätt bilen på din farsa! som Weeman föreslog! Försäkringsbolag kan nog vara rätt jävliga om du har otur! Bestämmer dom sig för att inte "pröjsa" kan det nog bli rätt tungt för dig! har läst inlägg på detta Forum, där bolagen kräver bevis på att ägaren till bilen också är brukaren av densamma!

Du kan tex bli tvungen att visa upp kvitton som visar att din mor köpt bilen, att hon betalat bensin, vägskatt osv, osv. Jobbigt för en vanlig "svensson" med att processa mot bolag, där ord står emot ord! För trots allt är det ju bedrägeri och att bevisa att en lite äldre kvinna(din mor) är den egentliga brukaren av bilen kan nog bli tufft, lättare med din far i så fall!!

HA DET!!
fredde 7: Är man "moraltant" för att man reagerar mot kriminell handling som försäkringsbedrägeri? I så fall är jag smickrad över titeln, dock aningen förvånad över att det kommer ifrån en jämnårig person :-)

Till er andra som uppmuntrar till försäkringsbedrägeri: Undvik att använda ett öppet internetforum för att planera er verksamhet. Gör det via diskretare kanaler så vi andra som har råd att betala för oss (och inte minst F-bolags anställda) slipper läsa det.

E
1.156
E
320 ci cab -04
johan_ona

Ville inte ifrågasätta ditt intelkt i mitt inlägg, det var du som tyckte att det var sjukt dyrt med försäkringen. Om du tycker att försäkringen är sjukt dyr så ville jag bara tillägga att övriga ägarkostnader står i proportion till försäkringskostnaderna.

Jag kan passa på att vara lite elak också... Eftersom dina föräldrar indirekt i praktiken betalar din M5:a, så tycker jag att det är väl bortskämt att begära av mamma att hon skall stå som ägare. Det kan ju (även om risken är liten) innebära obehagligheter, för mamma, vi eventuella skador.

Kör försiktigt!

E
Kan hålla med om att skenförsäkring inte är att rekommendera, dock handlade väl än dock tråden om import eller svensksåld...

Min kompis om 24 år, ägde en porsche 996 (heter den så?) och han fick betala 85 tkr (!) om året i helförsäkring, trots körtkort i sex år - samtliga skadefria... Det är mkt pengar men å andra sidan slapp han oroa sig för att bli utan ersättning vid en presumtiv skada...
Hur fan kan man betala 85 000 kr per år för en bil försäkring?
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Låter dyrt!
Det är ju ingen värsting Porsche....

Gillar fordon med fart
en nära vän till mig köpte en M5 E39 -00 skulle kosta han 108 000 per år i helförsäkring, hur kan man ens ge en sån siffra.
För att svara på frågan i tråden, i mitt fall när jag kollade på M5 e39 så skulle imp o sv såld ha samma premie (originalförsäkringar).
Lasse Karlsson
108.000 i försäkringspremie?? Det är ju samma sak som att bolaget inte vill ha en som kund!! finns ju inte på kartan att man skulle pröjsa sånna fantasipengar!

HA DET!!
jo
19
johan_ona
520i 1990
E tycker du att jag är bortskämd för att någon av mina föräldrar ska stå som ägare på en bil som jag ska köra. Det är jag som betalar allt som har med bilen att göra vet hur mycket övriga ägarkostnader kan landa på det kan bli riktigt dyrt men varför bryr du dig om vem bilen ska stå på det är inte ditt problem. Min fråga i den här jävla tråden var om det skiljer mycket mellan en svensksåld och en importerad m5:a.
fredde 7
kristoffer l: Ta det som en komplimang, personligen hade jag tagit det som en spark i skrevet.
Moraltant är när man inte sköter sitt och skiter i andra.
För övrigt tycker jag inte det är mycket att knysta om ifall ngn skenförsäkrar, är lite som att gå mot röd gubbe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.