AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
24.787

m5 svensksåld eller import

Sida 1 av 2
jo
19
johan_ona
520i 1990
Tjena ska köpa en m5:a e39 inom en snar framtid men svårt att hitta en svensksåld som passar mig. undrar egentligen bara om ngon ve hur mycket det skiljer mellan en importerad m5:a och en svenksåld. det billigaste bolaget jag hittade ville tyvärr inte ens försäkra importbilar.
hej johan_ona prova den utomordentliga sökfunktionen där kommer du hitta flera timmars läsning om BMW M5 E39 som säkert kan hjälpa dej. Men imp eller ej spelar inte så stor roll är bilen skött och all historik är bra osv osv så är den ju ett mycket bättre köp en en dåligt skött svensksåld så gå hellre på skiket på bilen samt lite magkänsla.

Lycka tilll!!!

When batman takes a vacation he does the Gumball
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag köpte min M5:a i somras och letade ganska länge och tittade på ett flertal bilar innan jag köpte min (importerad 01).
Många av dom svensksålda var rostskadade vid närmare kontroll dock absolut ej alla.
Mitt råd är köp import om du hittar en i det skick som du söker,är marginellt dyrare i försäkring än en svensksåld.
Jag betalar 12700:-/år i helförsäkring,det är inte dyrt tycker jag.
Har den påställd även nu på vintern så jag kan ta ut M5:an en solig dag och köra lite.
Lycka till i ditt sökande men kolla gärna på ett flertal bilar innan du slår till.

Gillar fordon med fart
jo
19
johan_ona
520i 1990
får man fråga på vilket bolag du har bilen försäkrad ? låter billigt
Lasse Karlsson
Tjena Johan_ona!

Gör som 740 power föreslår, snöa inte in på enbart Svensksålt! Har en Italien-import 01:a som jag är ytterst nöjd med! Låt skicket avgöra! inte om det är Svensksålt eller import!

Har Trygg-hansa på min BMW. Bor i mindre ort, i villa med garage och fyller 40 snart. Betalar 13100 helförsäkrat/år.

HA DET!!

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Förstår att det är dyrt med en M5 i försäkring om man är 19 år och bor i Kista. Det bästa du kan göra är att ta ett regnr på en M5 och ringa runt och kolla olika bolag. För mig var iaf If överlägset billigast, har hem-, bil-, och barnförsäkring hos dem, 7000:- billigare om året än OckerHansa.
jo
19
johan_ona
520i 1990
haha ja det blir lite dyrt om jag skulle ställa bilen på mig som tur är så kan jag ställa bilen på morsan. Ja det känns som att import-bilarna är i finare skick än dom svensksålda..
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
johan_ona
Vänta med köp tills du har råd att försäkra din egen bil.Det är mitt råd.
jo
19
johan_ona
520i 1990
hittade denna m5:a ser fin ut på bilderna ska få lite bilder på interiören också men senast godkända besiktning var 2007-05-10 lite underligt.
Länk

Den här m5:an har jag varit och provkört fick ner priset till 190k
Länk
men det fanns rost i tanklocket förutom det var den jävligt fin.

verkar rätt dött på blocket med fina m5:or just nu tyvärr.
jo
19
johan_ona
520i 1990
blir lite väl dyrt om jag ställer bilen på mig overkligt dyrt får säkert slaska fram 40k om året minst om ens det räcker. Så ska jag vänta tills jag har råd att ställa bilen på mig hinner m5 e39 bli en veteranbil
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är ju för att du tillhör en större riskgrupp det är därför som det blir dyrare för dig.Du kan ju ha bara trafikförsäkring istället för att sken försäkra bilen då blir det ju billigare.Tycker ändå att du ska skaffa en bil som du har råd att äga och försäkra tills du har råd med en dyrare bil.
jo
19
johan_ona
520i 1990
Ja enbart trafikförsäkring har jag ju råd med har faktiskt tänkt göra så men får se känns bättre med hel ev halvförsäkring ändå
Johan_ono: Om du bor hemma hos dina päron så KAN det vara OK att ställa bilen på nån av dina föräldrar, men du bör nog "luska" ut detta med respektive försäkringsbolag!
jo
19
johan_ona
520i 1990
Ja jag bor fortfarande hemma. det handlar inte om att jag inte har råd att försäkra bilen i mitt namn det handlar mer om att dom tar ut så sjukt mycket för det.
E
1.156
E
320 ci cab -04
johan_ona

Innan du köper en M5:a bör du fundera på hela ägarkostnaden. Skatt, visst försäkring, men även service och reparationer. Att köpa en M5:a är en sak men att äga en helt annan. M5:an är lätt tre ggr så dyr som din 520 att äga. Varför har så många M bilar haft 15-20 ägare på 10 år? Varför är värdetappet från ny till bättre begagnad så stor? Vad kostar en oljeservice till M5:a med rätt olja? Hur många liter går det i och, du bör säkert byta olja minst en ggr per år oavsett som du kör 200 eller 1000 mil. Det är också sjukt dyrt.

E
jo
19
johan_ona
520i 1990
jag vet att det inte är gratis att äga en m5:a jag är inte helt körd i skallen vet vad service kostar olja övrigt pyssel det är inte gratis men jag har fast anställning på mitt jobb och har helt ok lön bor fortfarande hemma har inga planer på att flytta på ett tag. lägger inte pengarna på något viktigt annars min fråga var hur mycket det skiljer sig mellan en svensksåld och en importerad bil. har inte ringt och kollat på någon importbil ännu har kollat olika försäkringar på internet men dom flesta visar ingen info om importbilar......
Import eller sv-såld spelar ingen större roll för priset. Skick, historik samt utförlig och korrekt dokumentation/skötsel är viktigare.

När det gäller försäkring så är en bra grundregel att den som är försäkringstagare är den som är den egentliga brukaren av fordonet. Dvs i detta fall skall försäkringen stå på dig även om du bor hemma hos morsan. Tänk på att skenförsäkring= bedrägeri = inga pengar eller ersättning vid minsta lilla skada/stöld/inbrott/olycka pga kontraktsbrott. Det kan väl knappast kännas kul att starta upp en 400hk V8 med dessa risker i bakhuvudet? Är det verkligen värt det?

Vad "Dawwe" talar om är egentligen något annat, nämligen mer en tilläggsförsäkring för föräldrar där yngre personer i hushållet med körkort lånar bilen men där den egentliga användaren fortfarande är försäkringstagaren.
I ditt fall lär det knappast vara morsan som kör M5 ToR till jobbet och du som lånar den på helger/kvällar, eller?

Rekomenderar ingen att skriva bilen på morsan eftersom F-bolagen är inga välgörenhetsorganisationer utan vinstdrivande bolag och gör allt för att slippa betala ut ersättningar om minsta lilla frågetecken finns.
jo
19
johan_ona
520i 1990
Jag vet att det blir billigare oom ingen under 25 kör bilen du menar alltså om man uppger till försäkringsbolaget att den kommer att köras av en person yngre än 25år men den står ändå på min kära mamma.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Flera bolag har samma premier oavsett import eller svensksåld, betalar själv faktiskt några hundralappar mindre för min import än vad jag skulle betalat för en sv-såld. Jag har If och betalar ca. 8000kr/år...är dock mer än dubbelt så gammal som dig samt bor i villa med garage.

Håller med ovanstående att det kostar en del att driva en M5 så det är värt att lägga ner lite tid på att hitta en välskött bil då det förhoppningsvis kan minska de framtida utgifterna. Tänk på att nya däck runt om kan hamna på 10'+ om man väljer de bättre märkena, lika mycket kostar skivor och belägg fram. Ny koppling med arbete ligger på samma pengar. Med andra ord så kan man säga att saker som kostar ett par tusenlappar till en standardbil lätt blir tiotusen på en M5...

___
//Ulf
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Bor man hemma och har jobb klarar man nog att driva en M5...

I de fall jag jämfört import & svensksålda bilar har det skiljt rätt mycket, det var E38 740 jag jämförde senast.

Det blir väl inte OK att ställa den på dina föräldrar bara för att du bor hemma, men det är enklare att "låna" bilen utan att det verkar lika konstigt.
Ha en äldre billig bil som "bruksbil" som du står som ägare på, så ser det ut som du äger din egen bil och betalar bensin m.m för.

Har du tillgång till eget låst garage? Annars är det ingen idé att ha en M5 i Kista, jag har bott där och kan konstatera att det enda som det inte plockades delar från var när jag skaffade en gammal Citroën...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.