|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Bytte bromsbelägg på bilen igår och såg att skivorna sjunger på sista versen så det blir att byta dom också... Nån som har tips på bra skivor till en vettig peng? Jag räknar inte med att ha bilen mer än max 2000 mil till så det jag vill ha är en bra skiva för så lite pengar som möjligt :) hehe Det är skivorna fram jag ska byta på en 523iA. | |
| Tips om inköpsställen på nätet är också intressant :) | |
| Biltema? | |
| Biltemaskivor har visat sig hålla sig plana bättre än dyrare fabrikat om man lyssnar till forumskribenterna här. Och priset är ju aldrig något att klaga på vad gäller Biltema. | |
| Min spaning är att trimtemas skivor inte håller måttet, bytte två ggr på under 500 mil på min gamla E39 528. Detta trots korrekt inkörning. De slog sig alltså. | |
|
Verkar vara skiftande kvalitet på Biltemas skivor. Det satt helt nya framskivor därifrån när jag köpte min 528i för ett halvår sedan, och de håller allt måttet ännu. Har även köpt till två st. E34 vilka jag varit nöjd med. Som exempel kan jag nämna att när jag köpte Brembo till en 525i jag haft slog de sig efter ett halvår. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Där ser man, även dessa kan slå sig. Har själv upplevt att Bremboskivor slagit sig, men de har gått till sig med tiden. Det verkar många gånger som om det finns restspänningar i materialet som löps ur när man bromsat upp tillräcklig temperatur i skivorna. Om det rör sig om lättare kast verkar det slitas bort med tiden. |
|
|
Hör med Amotek. __ Min bil: Länk |
|
|
Länk Ett tips till iaf.. Bildelsimporten i Uppsala brukar vara ett bra ställe att handla ifrån också, dock några kronor dyrare generellt sett än från t.ex Motor Nord(naturligtvis ska man kontrollera vilket pris som gäller nu iaf).. Mvh Janne. |
|
|
Jag skulle nog köpa Original BMW när det gäller så viktiga saker som Bromsar, är dom svindyra eller? Är det ngn som vet priset hos BMW? Lämnar min pärla till en gubbe i min gamla hemstad Motala när det blir nåt problem jag inte orkar lösa själv, han har mekat BMW sen Hedenhös och han vägrar att använda annat än BMW original delar! holmis |
|
|
Tja, visst...original kan vara "bäst" i många fall...men om nu trådskaparen ville spara några hundralappar så finns det alternativ som inte behöver vara sämre än "originalskivor". BMW tillverkar inte skivorna själva som vi alla vet...men ok, de säljer ju inte heller "skitskivor", de kontrolleras naturligtvis på lämpligt vis innan BMW använder skivorna som "original"...man måste ju tänka på ryktet en smula.. Skulle tro(har inte kontrollerat detta på ett tag) att man sparar i snitt minst 2-300kr/skiva om man ej handlar från BMW.. Huruvida det sedan anses vara ett "skäligt merpris" får ju var och en bedöma.. Mvh Janne. |
|
|
Jo...vill man handla bättre grejor än t.ex "original" så finns de andra alternativ som Tarox osv, men dessa kostar ledigt över tusenlappen/st osv.. Mvh Janne. |
|
| Handlar man på Mekonomen får man oftast orginaldelar i tillverkarens kartong. I detta fallet tror jag inte vi diskuterar spara pengar utan att få skivor som fungerar. Orginal och skivor i Brembokartong brukar slå sig lättare än Biltemas rent statistiskt. Vilka som tillverkar åt Biltema vet jag inte, men det är nog flera leverantörer. För som Dawwe påstår och som andra delar därifrån verkar det variera hur de står sig. | |
| Tack för alla svaren... Jo det är lite svårt att veta vad man ska köpa för skivor... Jag brukar ju rätt ofta få nå frispel och köra rally så gott det går med 170 vilda och automat :) Så skivor som slår sig vill jag ju inte ha... Menar ni då att biltema ofta har hårdare skivor än orginal eller bara annat material? | |
|
Hårdare tror jag inte Biltemaskivorna är, men det är bara en gissning. Härdade gods innehåller i större grad restspänningar och slår sig lättare vid upphettning. Om man vill lyfta sig en klass får man nog gå på de dyra alternativen som Janne nämner. Om man skall vara i "Svensson/orginal-klass" skulle jag nog i dagsläget prova Biltemaskivor, men som sagt mina Bremboskivor verkar ha slutat dumma sig och fungerar fint nu. |
|
| Alltså när man kollar runt lite på skivor så kostar ju typ brembo max 866:- st och man får ju två biltema skivor och en back öl för samma pengar som en brembo skiva... Då är ju frågan om biltema skivorna verkligen kan vara så dåliga att man bör avstå? | |
|
Biltema har ju även "Sportbromsskivor" !!!!! Länk Någon som testat? Måste även jag byta på min e39:a. |
|
|
micro har också bra priser.Ferrodo och zimmerman grejor har i bland 15% på broms om man köper över 1000kr skaffar man microkort får man ytterlgare 10%(check som man kan handla för) |
|
Transocean |
Biltemas skivor är grymma. Det är sant! |
|
Jag har köpt biltemas "Sportbromsskivor" kört ca 500-600 mil med dom, kört relativt hårt med dom, funkar klockrent ännu i alla fall. |
|
| Passar sportskivorna en 530dat -02? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.