AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.655

Begagnad Audi TT

Sida 2 av 2
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Om det händer så beror det sannolikt på för mycket kortkörningar och slarv med oljebyten.

Jag, min släkt och mina vänner har/har haft ca. 25 st 1,8T de senaste 12 åren. Varför har ingen av oss drabbats av varken oljeförbrukning, oil sludge eller haveri? Bara för att man "har hört" att någon enstaka motor drabbats av problem så är inte det detsamma som att det är ett vanligt problem.

Till -01 var det 1500 mils serviceintervall på 1,8T.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Om Audi/VW själva går ut med att att man har problem med det så kan det väl knappast vara enbart hörsägen?

635 CSi -87
Min far har en TT med 225hk motorn som snart gått 18000mil.
Han använder den som bruksbil och kör till jobbet med den varje dag (han har väl haft den i runda slängar 5 år). Den har BSR chip (269 optimistiska hästar).

På det stora hela är det en trevlig bil med annorlunda design.
Körupplevelsen tycker jag däremot inte är så spännande. Den filtrerar effektivt bort de intryck man brukar få genom ratt och pedaler och det märks att den är tung! Motorn har rätt bra punch på lite högre varv men har ganska påtagligt turbolagg och trött i botten (Nu pratar jag chippad motor då jag inte minns exakt hur den var innan). Upplever inte att den har fler fel än normalbilen med liknande utrustningsnivåer.

Jag tror att man med fördel kan satsa på 180hk med framhjulsdrift, och sen chippa om man vill ha mer krut. Quattro ger i mitt tycke onödig extravikt och den kommer ändå att kännas ganska framhjulsdriven om man inte ändrar haldexstyrningen.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
En till 1,8T motor som nu troligen gått åt skogen, jobbarkompis bil står i Uppsala nu med dåligt komp på cylinder 4, VAG:s åtgärd troligt motorbyte! Det är SV-såld bil som är fullservad och gått 13000 mil!

M3 E30Länk
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Satsa på quattron och 225hk varianten. Känner en som har en sådan Orginal ABT, helt underbar att köra och se på, men sådana finns det bara två av i sverige en gul och svart. Kör 225hk och i med ett chip och du har 270 hk och 4wd inget tråkigt koncept.

/C

cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Abbe: Intressant. Är kamrem, löphjul och spännare bytt av en firma som klarar av det?

Kom gärna med mer info om motorversion, årsmodell och om händelsen...

MVH Christofer
weeeman; googlar man audi+oil sludge får man runt 39.000 träffar, samma sökning på BMW ger fler än 52.000 träffar
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Oilsludge drabbar alla motorer som körs mycket korta sträckor, för lång mellan oljebytena eller med olja av bristande kvalitet. Inget konstigt i det.
Kör man med bra olja (ej longlife), byter i tid och har för vana att köra motorn genomvarm så får man inte problem med oilsludge.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.