|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra om det finns någon här som har erfarenhet av Audi TT av förra modellen, plus och minus. Har läst lite på Audi's forum men det vore alltid skönt att höra från oberoende källor och den ärliga panel som finns här på AP. Den ska vara så billig som möjligt så jag antar att 1.8t med framkrafs är det bästa alternativet? Ps. Det är en tjej som kommer att ha den. | |
|
Det enda jag kan bidra med är att vw koncernens 1,8t motor är en riktig pärla den går hur långt som helst, har själv haft två bilar med just den motorn "Octavia rs-02 och en seat leon-01 båda med 180hk alternativet så motor mässigt är det inga problem i alla fall. Peace=) Objects in mirror seems to disapear |
|
|
Jag tänkte just säga att den motorn verkar vara en riktigt värdelös motor! Verkar som de rasar rätt ofta! Svågern har an A6:a med den motorn som är (var) fullservad på VAG, den höll ca 13000 mil sen var den skrot! Han fick byta motor. Jag har läst om flera som har varit med om samma sak. Sen drar den motorn mycket olja, något man måste ha koll på hela tiden, i mina ögon är det väldigt drygt! M3 E30Länk |
|
|
Enklast är väl o gå ut på diverse forum som har vw koncernens motorer etc o söka efter trådar med 1,8t, mina erfarenheter av den motor är då bara positiva iaf. Peace=) Objects in mirror seems to disapear |
|
|
Med tanke på hur extremt många 1,8T som tillverkats är Abbes exempel väldigt sällsynt. Viss oljeförbrukning finns men inte värre än BMWs M54 till exempel. När det gäller TT så är det betydligt större problem med elfel än med motorerna. Kolla att ALLA elektriska funktioner fungerar som det ska innan du köper. Det som går sönder är bland annat: Instrumentering, ESP, ABS, Klima, Elhissar, Elspeglar, kort sagt, alla elektriska funktioner kan gå sönder. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Abbe: Om en 1,8T rasar beror det till 99% på kamremsbrott, hade din svåger koll på den? Oljeförbrukning är ett sällsynt problem och beror säkerligen på turboaggregatet eller möjligtvis oljepumpen isf. Kollar man på en TT av tidig åsmodell så skall man kolla att ESP är uppdaterat och att en vinge blivit monterad. Detta gjordes kostnadsfritt av Audi pga några dödsolyckor i Tyskland, bakvagnen släppte i högre hastighet. Och som sagt ha koll på kamremmen och att den är regelbundet servad. För övrigt så håller jag med Lövet, elfel förekommer och de kan bli dyra att åtgärda. Knarrande länkarmar skall man lyssa efter också. |
|
| Intressant läsning. Tack för era kommentarer! Är det samma 1.8t som i Audi A3 från -99 föresten? Hon rattar en sån idag nämligen. | |
|
heltsonika: svar ja:) fast det kan vara en nedtrimmad variant på 150 kusar ist för 180 (A3 erbjöds med både 150hk o. 180hk vers.) |
|
| Det är 180 hk som är en uppdaterad ver. av 150 hk. Det är bl.a. turboaggregatet och styrsystemet som skiljer. A3 1,8Ts hette 180 hk ver. och erbjöds från -99. A4 1,8Ts fanns från -98. | |
|
Audi A3 (mk1) fanns både som 150 och 180hk version, parallellt, fram tills den lades ner. Länk |
|
|
Kamremet var inte bytt men den var hel, vet inte den exakta orsaken till raset. Jag vet om en till bil som rasade efter endast 3000 mil! Jag uppfattar inte problem med oljeförbrukningen som sällsynt, flera i min bekantskap har den motorn i sina bilar och samtliga för fylla på olja med jämna mellan rum. M3 E30Länk |
|
|
Abbe: Mycket märkligt. Har haft flera 1,8T och ingen har dragit någon olja, inte ens med en bra bit över 20000 mil på mätaren och org. turboaggregat. Söker man på Google och t.ex. NordicAudi så hittar man i stort sett ingenting om problemet. Du säger att samtliga dina bekanta med 1,8T har problem med oljeförbrukning. Enda gången jag behövt fylla på olja på 1,8T var på en ny A4 190 hk, fick fylla på 0,5 l efter de 1500 första milen. Det är enda gången jag behövt fylla på mellan service och då har jag kört tot. ca. 10000 mil med varierande årsmodell och miltal. Jag vet att vissa riktigt tidiga A4 1,8T av första årsmodellen -95 fick oljepumpen bytt då de drog lite onormalt mycket. |
|
|
Sök på oilsludge+Audi/VW. Gissa sedan vad 1.8T motorn har för gemensam nämnare med Saab. M.v.h. Johan... |
|
| Ja sk. oilsludge (brun gegga) får man problem med om man kör mycket korta sträckor utan att oljan kommer upp i arbetstemperatur, det blir samma problem på alla motorer. Vad har det med onormal oljeförbrukning att göra? | |
|
Lite kort:Avgaser läcker ut via kolvringarna in i vevhuset som i sin tur ventilerar ut dom på insugningssidan för ytterligare en förbränning. När det då läcker ut extra mycket avgaser som på Saab och t.ex nämda 1.8T motor så följer en del av motoroljan med ut i ventilationen vilket ger en hög oljeförbrukning. P.g.a. det högre vevhustrycket så utsätts även oljan för högre påfrestningar vilket resulterar i bl.a oilsludge. M.v.h. Johan... |
|
|
SAAB har haft stora problem med ovannämd vevhusventilation, inte Audi. När man drabbas av oilsludge på 1,8T så beror det helt enkelt på att folk kör för mycket korta sträckor så oljan nästan aldrig når upp till rätt arbetstemperatur. Att Saab har problem med vevhusventilationen med hög oljeförbrukning som följd vet vi. Men jag vill gärna ha konkreta exempel på t.ex. forumtrådar där man har problem hög oljeförbrukning på 1,8T. |
|
|
Om du gjorde som jag föreslog i mitt första inlägg så hade du fortfarande haft att göra. Over and out... |
|
|
Bull om 1,8T motorn hör jag. Att ens i samma andetag nämna Saab, som hade så stora problem att försäkringsbolagen vägrade ersättning, med något enstaka fall på 1,8T motorn är bara fånigt. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Jag har själv kört ca 10.000 mil i med Passat 1,8t och har bara goda erfarenheter av motorn. Jag har flera bekanta som har eller har haft den motorn både i Audi och VW bilar (både 150, 163 och 190 hk varianten), ingen har haft några problem med motor eller hög oljeförbrukning. Söker jag på Google får jag iofs en hel del träffar på oil sludge-problem. Men jag har själv aldrig hört om dessa problem tidigare. I vilket fall anser jag att 1,8t numera är mycket beprövad teknik, hyffsat låg förbrukning och med trevlig karaktär. // Erik |
|
|
Oljeproblemen med 1.8t är inte skitsnack. De har problem med att de koksar, ibland koksar tryckröret till turbon igen, ibland koksar oljesilen igen, visa har mkt koks under ventilkåpan. turbohaverier och slitna lager i motorn kan följderna bli. De långa service-intervallerna är nog en orsak. |
|
|
Googla på Audi och oil sludge så finns det många sidor att läsa... Länk Längst ner här finns mer Länk __________ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.