AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.093

Hur öppnar jag bagagelucken på min bmw 330 02 E46 utan att stänga av motorn?

Sida 1 av 2
Hej

Är de nån som vet hur man öppnar bagageluckan på bmw 330 E46 -02 utan att stänga av motorn? försöker på nyckeln men funkar inte, dåliga batterier?

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Förstår inte frågan... det finns väl ett handtag ovanför nummerplåten att öppna med? Funkar inte det när motorn är igång?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
ooops!

Hur var det här då?
När nyckeln sitter i tändningslåset är knapparna deaktiverade. Det här är troligtvis gjort för att man inte skall komma åt knapparna av misstag när nyckeln vrids.

Det hade varit trevligt att kunna öppna luckan med motorn igång. Kanske går det att komma åt ledningen som går till mikrobrytaren i luckan och få till en switch inne i cupén.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jo, att det inte går att öppna luckan från nyckeln när den sitter i tändningslåset verkar logiskt. Men nog går det väl att öppna luckan utifrån med handtaget, även med motorn igång?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Självklart går det att öppna luckan utifrån med motorn igång, iallafall på touringen!

Hur var det här då?
Jo det går bra att öppna med handtaget (mikrobrytaren) när motorn är igång.

Kanske vill larzzon1 kunna låsa upp luckan för passagerare som vill in med bagage. Det går ju då att ta lite högre upp på luckan och inte bli fullt så smutsig om fingrarna.
Ja det går utmärkt på min sedan med. Jag vet inte vad poängen skulle vara med att kunna öppna inifrån kupén? Man behöver väl bara öppna om man ska dit. Ska man inte dit då behöver man ju inte öppna. :-) Skulle vara för att öppna åt någon passagerare som ska kasta in något då kanske, men knappen sitter ju där alla intuitivt känner, så det brukar lösa sig. :-)
Hej

Alltså så här är de, bagageluckan går inte att öppna utifrån när bilen är igång, har försökt att trycka på "handtaget" till bagageluckan men den öppnar verkligen inte, lite jobbigt att stänga av bilen varje gång när man vill in i bagageluckan snabbt utan att stänga av bilen, sitter de nån brytare eller nåt som kan ha gått sönder?

larzzon

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Kanske är något som går att programmera så att inte vem som helst ska kunna springa förbi vid ett rödljus och rycka åt sej det som ligger där bak.
Om den fungerar konsekvent när motorn är av så borde det ju inte vara switchen. Det låter mer som att det skulle vara någon programmerad funktion i car memory, men jag kan inte hitta att det finns någon funktion som låser bara bagageluckan när motorn är igång.
Fungerar verkligen knappen alltid när motorn är av, och aldrig när den är på?
japp stämmer, knappen på nyckeln till bagageluckan fungerar bara när bilen är av, har aldrig funkat när bilen har varit på
Fungerar knappen i handtaget på luckan när nyckeln är ur tändningslåset?
Har du en importbil? Kanske är lucklåsningen programmerad annorlunda.
nej knappen fungerar inte när nyckeln är ur och ja de är en importbil, låssystemet fungerar som så att när jag startar bilen och åker iväg så låser sig bilen automatiskt efter 15 sekunder, när jag ska komma ut efter jag stängt av bilen så måste jag dra 2 gånger i handtaget till dörren, 1 för att låsa upp och 2 för att öppna dörren, sitter också en knapp vid handbromsen som du kan styra öppna/låsa till dörrarna men bagageluckan är fortfarande lika "död"...........
Kanske bäst att felsöka brytaren i handtaget om det är den som trilskas.
Det verkar som denna mikrobytare kan gå sönder i bland, se denna tråd Länk med liknande problem. Har din bil alltid varit sådan här att det inte går att öppna med brytaren i handtaget?
Om så kanske det är programmerat på detta vis i avsikt att förhindra stölder.
Är en programmering borde BMW kunna åtgärda saken åt dig.
Har faktiskt för mig att min polare fick upp luckan i somras när jag satt i bilen med motorn igång men de var bara en gång vad jag minns, de är många som varit å ryckt i handtaget å frågat om bagageluckan är sönder men de är möjligt de är en programmeringssak på nyckeln eller nåt dyl. Få kolla med Bmw.........
J.B
Är inte det där en programerings sak !! ,,,
Hade en MB Vito som låste alla dörrar automatiskt runt om när man körde i väg ,, tror det skall vara en typ av skydd mot rån som kan vara vanliga i en del länder ...
Så det skall gå att programera bort ,,men tyvär vet inte jag hur .

Åk in till en BMW handlare så kan dom nog säkert lösa det där ..

J.B

Länk
Jo att den låser när man kör iväg är en programmeringssak, men den saken är det väl inget problem med? Felet är väl att luckan aldrig går att öppna när motorn är igång, även fast centrallåset är öppet? Att den inte går att öppna med handtaget när den är låst är ju självklart.

larzzon1: Visst låser du väl upp innan du försöker öppna med handtaget?
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
först tänkte jag om du menade att något djur sprungit över och gjort repor..men är det någon människa asså! vilka idioter de finns. på en så pass ny bil oxå! iofs är det ju lika illa oavsett bil om det inte är sin egna..men man vågar knappt ha en fin bil ståendes ute längre känns det som.
J.B
Om det inte är en programerings sak kanske du kan förklara vad det är då Adelson !!!!!!!!!!!!

J.B

Länk
Japp självklart låser jag upp centrallåset på bilen även när jag sitter i bilen och den är igång men luckan är fortfarande låst för passagerare som vill stiga av och hämta sina saker i bagageluckan, måste tyvärr stänga av bilen varje gång, ta ur nyckeln ur tändningslåset och trycka på öppnaknappen på nyckeln, jobbigt............

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.