|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Bullen. Ibland låter min kupéfläkt *trrrrrrr* som en liten kvittrande fågel. Tyvärr är beteendet irrationellt och okonsekvent. Det kvittrar inte bara vid en viss hastighet utan ibland funkar den, ibland kvittrar den mer och ibland mindre. Ett tag trodde jag den bara kvittrade när bilen var kall men den kvittrar även när bilen är varm. Jag har kollat kupéfiltret som finns i motorhuven under gälarna precis framför vindrutetorkarna. Inget skit där. Men det kanske har kommit in skit förbi filtret in till ventilationssystemet? Någon löv som ligger o fladdrar eller ligger emot fläkten så att det låter.. Eller är det ett kullager i en av kupéfläktarna (en eller två stycken?)? Jag tycker det verkar långsökt med tanke på att bilen bara gått 4500mil. Vad gör jag? | |
| Faktum är att det felet har jag på min E90. Jag skall dock få fläkten bytt på Goodwill på måndag. | |
|
Ingen som har något tips? Verkar som att man får krypa till BMW med svansen mellan benen annars.. |
|
|
Nej det är ganska lätt att byta fläkt. Sen beror det ju på om det verkligen är så att du måste byta fläkten? Svårt att tro att det är löv som ligger i vägen. Det skulle ju blåsa bort då tycker man. Men det kan ju vara nåt annat som ligger och stör emot. Jag tror att det är lagren i fläkten som måste smörjas. Kolla denna Länk Ganska lätt att komma åt. Smörj vid lagren så ska det nog tystna ska du se. Om inte så ser du ju vad det är som låter! BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
Tack! Verkar som det inte ger så mycket att smörja upp fläkten eftersom problemet återkommer. Inte heller ett byte garanterar att problemet inte återkommer på ersättningsfläkten. Hm. |
|
| På E90 är det ett jobb p ådrygt en halvtimme att byta fläkt. Om konstruktionen är någorlunda likartad på E46 borde det vara rätt enkelt där också. | |
|
qsacage: Jag vet inte hur tjocka hår du klyver men för mig är det inte hårklyverier! Att påstå att en bil ha alla optioner som går att välja betyder i min värld bara en sak, ALLA! |
|
| qsacage: jag har samma problem.. säg till om du har löst det. | |
| nej jag har inte löst det, men det har blivit bättre. Jag har fått intrycket av att de surrar när det är kallt ute. Om det löser sig när våren kommer så låter jag det vara som det är.. Märkligt att problemet inte är åtgärdat till E90. | |
|
Sitter också och irriterar mig på en kvittrande kupefläkt i min E90 (15000 mil). Låter mest på nivå 2 och 3 (vanligaste automatik-varvtalen) och utetemp är oftast -10 eller mer. Tror definitivt det beror på kylan. Om man kopplar om till återcirkulation så försvinner kvittret efter nån sekund. Vid urkoppling av återcirkulaiton återkommer kvittret. Att sedan tiden, för att det ska återkomma, beror på hur länge återcirkulationen var inkopplad - tycker jag tydligt visar på köld-beroendet. Tror också smörjningen av lagren år grundorsaken. Det är inget trivialt smörjtekniskt problem att hitta rätt smörja (ffa viskocitet) till lager som är utsatta för variation i temp och varvtal. Detta är säkert en kvalitetsmiss från konstruktion/tillverkning. Lager med missljud borde ha smorts rätt innan missljudet och bör bytas helt när missljudet väl är där. För en långsiktig åtgärd tror jag tyvärr varken på smörja eller utbytesfläkt (förmodligen likadan). Om det är möjligt att byta lager själv gör jag det (med rätt fett) annars är man väl förvisad till utbytesfläkten ändå. Jag kommer nog iaf försöka härda ut denna säsong. Mekar hellre på sommaren. Är det fler som lyckats få utbytesfläkt på Goodwill? |
|
| Här är en kvittrande kupéfläkt till på E90. Jag är också nyfiken på hur många som har fått en ny på goodwill. | |
hallgren |
Har också kvittrande kupé fläkt. 325d -07 som gått 8000mil. Kvittrar bara när det är kallare än ca. -5 grader och frekvensen följer fläkthastigheten. Låter vid alla spjällägen. Oerhört j-vla irriterande ljud. Kvittret försvinner/avtar vid högersväng och ökar vid vänstersväng. BMW (Bilia) i GBG har aaaaaaallldriiig hört talas om detta innan. Wölkes hade en mek. som haft en E90 med kvittrande fläkt men de hade aldrig bytt någon på goodwill. |
|
Har lite samma problem, ibland ett kvittrande eller gnisslande som verkar gå med varvtalet på fläkten. Kommer från och till, och oftare om det är kallt ute. Mecken på BMW sa att det kunde vara kolen på fläktarna som började bli slitna men han sa att dessa var ett helvete att byta, typ en hel arbetsdag tar det och då blir det ju dyrt. Om han har rätt eller fel det vet jag ju inte :) |
|
|
Samma problem här, fast på E36. Hänger också ihop med temperatur, men även luftfuktighet. Det lustiga är att det ofta uppstår när jag bromsar. Hm. Power is FUN without Control |
|
| Eklöf79: Jag har hittills aldrig någonsin varit med om att en elmotor börjar låta för att kolen är slut. Det är ungefär lika realistiskt som att det börjar gnissla om hjullagren när soppan är slut. Det är inte alltid fackmän har på fötterna. Sedan tror jag inte att det tar en dag att få ur och i fläkten på en E46 men jag kan ha fel där för jag har bara gjort det på E30 och E36. | |
|
Jag har precis samma problem på min e-91. Det kvittrande ljudet började för ca en månad sen och låter ibland mer när man svänger. Har dock inte haft möjlighet att kolla om ljudet försvinner när det blir varmare. Har inte kollat med BMW än om vad det kostar/hur mycket det innebär att byta fläkten. |
|
| Sitter det en fläkt som driver alla utblås eller är det uppdelat på nåt vis? | |
hallgren |
Det sitter en fläkt på E90, kostar typ 1700:- på Mekonomen. Någon som vet hur bökigt det är att byta den / smörja upp den gamla? |
|
Samma symptom.. säg gärna till om ni hittar någon lösning! /eFx |
|
|
Det är ju inte klokt att man inte åtgärdat detta fram till 2008. BMW:s kvalitetsintryck är definitivt naggat i kanten, speciellt med tanke på de vevhusventilationsproblemen som många nu haft också. |
|
|
Fram till 2008? /eFx |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.