AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.219

kupefläkt går av sig själv

Sida 1 av 2
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
har en 530dt -01 och när jag stängt av bilen så kan man höra att kupefläkten går (tror det är den). går sakt och ökar, stänger av sig en stund och så återkommer det igen

Sök info om fläktmotstånd.
eller effektsteg.
Så höll mitt effektsteg på också. Det är bara att byta den. Enkelt att byta själv.
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
okej, enkelt att byta... bra.. är det en dyr historia

Jag köpte min 081126 för 825 kr på BMW förstås.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Du riskerar att ladda ur batteriet helt om du inte byter drivsteget eftersom att fläkten går okontrollerat när bilen är avstängd. Jag hade samma bekymmer.
na
394
nasse
528i-98
Böt mitt förra vec 761kr på bmw örebro
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Är inte med riktigt, finns det både fläktmotstånd och effektsteg? Och i så fall hur vet man vilket det är fel på?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, du har bara ett effektsteg. Det är transistorbaserat. På tidigare BMW-modeller fanns fläktmotstånd som var just motstånd.
Symtomen tyder på att det med all säkerhet är effektsteget som strular på din bil. Det är mycket vanligt, kanske en av de mest förekommande standardfelen på modellen i fråga.
precis Du har ett effektsteg på din bil.

www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DP71&mospid=47559&btnr=64_1029&hg=64&fg=40

nr 3

Länk
Länk

Sorry =)
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Häftig länk du skicka, bra att ha.
Som jag förstår är det den lilla grejen som ser ut som stavarna i ett kärnkraftverk och har nr 3 på ritningen?
När man byter den gör man det genom att plocka ner handsfacket och lite till enl ett meckar tips jag hitta och det bör man klara om man inte har "tummen mitt i" vad jag förstår? Och priset verkar vara under 1000kr i alla fall phuuu....

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kallas Hedgehog =igelkott på forumen i UK:) se till att dra ut säkringen 76 så slipper du tömma batteriet och förstöra det också.
Lite knepigt man får plocka ned handsfacket för att komma år reläcentralen som sitter bakom den vanliga säkringscentralen.
Länk
Länk

För övrigt finns det mektips hur man byter effektsteget.
,

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Det var inte dåligt med info du skicka mig (Hasso). har nu kollat på en hel del och har fårstått att du kan, älskar och vet en del om BMW bilar :-) och du är en -56 som jag (bra på idrott, fast det har du väl hör förr :-)
Kolla på "skärmdumparna" du hade och det verkar vara ett annat "nödvändig och nyttigt" program du har :-)
Jag drar till Trysil med min 530dt -01 i en vecka och hoppas jag kommer hem utan brutna ben nästa söndag. Får väl väl ta ut säkring 76 eller lossa batteriet så bilen startar (bor i backen så bilen står i en vecka).
Vad är det med Örebro? När jag köpte min BMW 530dt för 2 år sedan så leta och leta jag över allt och Örebro dominera marknaden med bmw till salu, fast det blev en kille i Skåne som fick sälja till mig...

Tack alla som svarat och hjälp mig med hitta felet (har i och för sig inte bytt effektsteg ännu) men jag hoppas det hjälper när jag får "kraft och ork" att göra det.
Gott Nytt år

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske det var bra att det inte blev affär i Örebro. Det går att handla där med, men det gäller att vara på rätt ställen. Hasso kan det där om du undrar...
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Den uppfattningen jag fick var att alla bmw i Örebro hade gått väldigt få mil... så man bliv ju lite fundersam

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Många kör på backen från sydligare länder mot gnällbältet :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hmmm... Där jag köpte effektsteget sa de ingenting om att ta bort handskfacket och plocka bort relän/säkringar. Man kommer ju åt utan plocka bort handskfacket också...
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
En gammal tråd...
En polare till mig har samma problem på sin 540 -97.
Att just kupefläkten går hela tiden. Dock enbart när han har tändningen på.
Är det fortfarande effektsteget som det är fel på?

Varför välja något annat när man kan åka BMW!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.