AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
32.000

X3s fyrhjulsdrift - kan man få driv på alla fyra hjul samtidigt?

Sida 6 av 10
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag har nog inte hört mer än mina jaktkompisar säga att 4wd är ett måste men de jag pratat med tycker att det är trevligare än 2wd på vintern. De är alla vanliga bilister och inga som kör bana. I min och sambons familj är vi bara tre som kör fyrhjulsdrivet men det har med bilintresse och plånboken att göra.

Tomas: Sett till de barmarksvintrar vi ofta har här i Götaland, bortsett från de senaste åren, så är behovet av en fyrhjulsdriven bil inte så värst stor. Att som för min del köra på vägar runtom Göteborg där det saltas så fort temperaturen understiger 3 grader oavsett halka eller ej motiverar inte en fyrhjulsdriven bil utan här räcker det med bra kvalitetsdäck på bilen.

Ska det däremot dras på ett skotersläp, eller dylikt, mitt ute i ingenstans och/eller där vägar aldrig plogas är fyrhjulsdrift mer motiverat.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Niklasp: Det är just det som är frågan, hur stor andel SUV/4WD-ägare har sådana förhållanden att köra i? Jag kan inte hänvisa till någon statistik men tvivlar på att det är särskilt många.

Observera att jag aldrig påstått att det är något fel i att välja en fyrhjulsdriven bil även om så behovet inte finns, det är helt upp till var och en vad dom vill köra för bil, utan enbart reagerat på attityden att man inte har alla hemma om man väljer en 2WD eftersom man då sätter framkomlighet och säkerhet åt sidan.

//Bjersér
Bjerser: "Observera att jag aldrig påstått att det är något fel i att välja en fyrhjulsdriven bil även om så behovet inte finns, det är helt upp till var och en vad dom vill köra för bil, utan enbart reagerat på attityden att man inte har alla hemma om man väljer en 2WD eftersom man då sätter framkomlighet och säkerhet åt sidan."

Någon sådan attityd som du pratar om fanns inte i denna tråd förrän du började skriva i den.
Ska tillägga att vi enbart diskuterade tekniken bakom fyrhjulsdriften.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
"utan enbart reagerat på attityden att man inte har alla hemma om man väljer en 2WD eftersom man då sätter framkomlighet och säkerhet åt sidan."

Det är du som i upprepade tillfällen kliver in som en "Älg i en Porslinsbutik" och påpekar att 4wd i många fall är helt onödigt när tråden i själva verket handlar om olika 4wd teknologier och deras för och nackdelar. Förstår du inte att du provocerar alla deltagare i tråden, eller är det det som är meningen?

Låt nu tråden återgå till att diskutera 4WD och inget annat.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
En lite irriterande sak med min X3 är att jag ibland får lite lukt som tydligen beror på att bromsarna går in hela tiden (när det är duktigt med snö). Så man får komma ihåg att slå på DTC eller av DSC när det är dåliga förhållanden.

Från en tråd om X3:
"With DSC on, the car modulates the throttle to kill 99.9% of any wheel spin.

With DTC on, the car will allow most forward wheel spin, but if it detects side to side movement, it will cut power.

With DSC completely off (hold button for 4 seconds) it will allow any wheel spin."

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Och jag har nog inte heller skrivit något om alla hemma osv. Jag stör mig mest på att fyrhjulsdrift ibland påstås vara så farligt pga den berömda "falsk säkerhet" att det i princip är sämre än 2wd vilket låter helt fel i mina öron.

En kollega på 60+ har förresten en omprogrammerad/chippad E83 3.0sd på ca 340-350 hp och 780 Nm(!). Ganska kul för han framstår inte alls som någon bilfreak. Han hade köpt någon logger med GPS som skrev position till fil 10 ggr/sek så han kunde jämföra prestanda med olika inställningar.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
nikasp: Jag brukar tänka positivt om bromslukten från antispinn eftersom bakbromsarna behöver motioneras!!

350 hk i en E83 måste vara ren underhållning!

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag förstår inte heller hur vi kom in på Östermalm, barnfamiljer som behöver 4wd för att åka till dagis, vad är detta för tramsprat? På min gata så har mina 5 närmsta grannar på rad nån form av 4wd i form av suv eller förhöjd kombi, och jag bor utanför Gbg. Deras främsta anledning är precis som vår familjs, att dessa bilar är väldigt praktiska. Man klär inte på sig bilen och sitter på golvet utan man stiger upp en halvtrappa och har bra överblick i trafiken. Samtidigt är i princip alltid en suv mycket rymligare inuti trots ganska moderata yttermått. Sedan att dom är fyrhjulsdrivna är väl ingen egentlig nackdel, prismässigt i drift och underhåll samt inköpspris för 4wd'n gör ganska liten skillnad när man ser till vad bilarna kostar som nya.

Chris 87> Åter igen så vill jag påpeka att alla bor inte inne i städerna där man kommer med alla resurser så fort tomten nyser. Det räcker med nån mil utanför Gbg centrum så brukar det ta upp till ett dygn innan dom kommer och plogar. Och bor man som jag i ett villaområde där det är hyffsat branta backar upp till området så blir det lite problem om det så bara kommer 5cm snö. Och för att ytterligare komplicera situationen så finns det folk som tycker att "oj, nu kom jag inte längre uppför backen, då ställer jag bilen här". Sedan kommer nästa bil och ska upp och får möte i backen precis där nån har parkerat, får stanna, kommer inte igång igen, ska backa när det kommer en bakom, och cirkusen är igång.
Hur nödvändigt något är kan man diskutera till dödagar, allt är upp till var och ens behov och bekvämlighet. Man behöver inte ha fjärrstyrd garageport, men det är ganska gött att trycka på knappen från bilen och köra in i det varma garaget när det är snöglopp ute:-)
Tomas

Är inte CR-V till största delen en Fwd bil och inte en "äkta" 4wd.

Dvs till största delen drivs fordonet som en Fwd.

Kanske det ger sämre stabilitet i jämförelse med ett drivande 50/50 eller 40/60 system.

Varken xDrive eller Subarus awd är permanent drivande på alla hjul om det släpper eftersom det är öppna diffar och aktiva diffbromsar som "känner av" momentet förlusten till ett hjul.

Systemen verkar vara olika reaktiva när det sker.

Men min erfarenhet är att det är väldigt sällan man har fulminanta spinn med 0 friktion vertikalt eller diagonalt över mellandiffen.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hur ofta har man 0 friktion överhuvudtaget?

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Subarist> CR-V'n har mycket riktigt ett sk. on demand system för att spara på soppadropparna. Självklart ger det sämre stabilitet i högre farter på halt underlag än en bil med konstant fördelning mellan fram och bak. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag upplever bilen som stabilare genom korsande av moddsträngar när jag ger fullgas så VSA får jobba med stabiliteten än om jag gasar försiktigt. En bil med permanent 4wd i den bemärkelsen att diffarna är låsta kan man inte köra med i trafiken då den inte går att svänga med på asfalt.

Steaman> 0 friktion är fysikaliskt sett ett värde som kanske är lite överdrivet i våra sammanhang. Men förra vintern upplevde jag vid ett antal tillfällen att jag hade 4 hjul som stod och snurrade på is, och det är ju ganska låg friktion, dock inte 0%, helt korrekt av dig.
Tomas
Det värsta är att en CR-V diesel är ganska törstig trots allt.

Det går väl att svänga med låsta diffar fast drivlinan inte mår så bra av det.

Steaman
Relativt sett är det 0 i detta sammanhang eftersom hjulen inte driver fordonet framåt.

Du påstår att man inte kan få driv på alla 4 hjulen hos en X3a
"Den kan inte driva på alla 4 hjul samtidigt om du inte har diffbroms eller diffspärr mellan fram och bakaxlarna OCH mellan hjulen på samma axel, dvs 3 stycken"

Förklara gärna hur det går till om alla 4 hjulen snurrar med samma fart och varje däck har samma friktion mot underlaget.

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Subarist> Min CR-V (bensin, automat) ska enligt deklarationen dra 0,82 blandat. När frugan kör till dagis, jobbet och handlar och hela paketet som vi vanliga dödliga kallar för blandad körning så ligger den på 1,05. Så bränsleförbrukningen är lite av en besvikelse, men den rullar bara 100 mil i månaden så det är inte mycket att tjafsa om.
Det går inte att svänga med låsta diffar och få en svängradie som inte påminner om en Finlandsfärja. Plus som du nämner, däcken tar slut fortare än kvickt och drivlinan kommer nog att sjukskriva sig ganska snart.

Att en X3 inte är fyrhjulsdriven, dvs. att den inte driver på 4 hjul är väl ungefär lika emotsägande som att en BMW 316 är etthjulsdriven. En differential heter ju just detta för att ta upp differensen mellan hjulen så att det ska gå att svänga. Så länge man har så lite som 0,0001% friktion på motsatt hjul så driver en 316 ändå på 2 hjul.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Anser du att en vanlig 2WD BMW med blankis under det ena bakhjulet driver med BÅDA bakhjulen samtidigt?

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Ja bilen räknas som 2-hjulsdriven eftersom den driver på båda hjulen. Och när vissa parametrar uppfylls så driver den bara på ett hjul.
En tankeställare till dig:
Anser du att en BMW 335 är turboladdad när den går på jämn gas med undertryck i insuget? Turbon laddar ju bara ibland, är det verkligen då rätt att kalla den för turboladdad?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nu talar vi om fyrhjulsdrift inget annat!
Att den är tvåhjulsdriven är inte detsamma som att den driver samtidigt på båda hjulen!
Om den nu driver samtidigt på båda hjulen så undrar jag varför:
1) Man överhuvudtaget behöver diffspärr?
2) Varför så många här på forumet skulle vilja byta ut sin antispinn mot den gamla diffbromsen som fanns på tidigare modeller eller komplettera med Quaife?

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Nej Steaman, ditt resonemang kan tillämpas på precis samma sätt som med 335'ans turboladdning eller inte!
En bil med differential driver på båda hjulen samtidigt, hela tiden, fram tills dess att man har 0 (noll) friktion på ena hjulet. En differential används för att fördela ett moment på 2 eller flera axlar. Du kan kolla på Länk och läsa själv!
Tomas: Då turboaggregatets turbinhjul drivs utav avgaserna, som i sin tur via en axel driver kompressorhjulet i andra änden av turbon, laddar turbon så länge motorn är igång dock varierar laddtrycket beroende på motorns varvtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.