AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
31.996

X3s fyrhjulsdrift - kan man få driv på alla fyra hjul samtidigt?

Sida 1 av 10
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
BMW 530d xDrive Touring -06
Jag hyrde en X3a ifjol och naturligtvis kunde jag inte hålla mig ifrån att åka en sväng i djupsnö (ja, så djup var den väl inte, men säg 40-50 cm). Första svängen gick bra. Alltså var jag tvungen att köra en gång till och lite längre. Av någon anledning är man aldrig nöjd förrän man fastnat. Mycket riktigt nu satt jag. OK fram med instruktionsboken. Hur kopplar man på konstant drivning på alla fyra.

Fick varningslampan att lysa med konsant sken, vilket brukar vara ett tecken på att antispinn m.m. är ur, men när jag gick runt bilen verkade det som att det bara var ett hjul som spann?

Fråga alltså: Går det att få konstant drift på samtliga fyra hjul samtidigt?
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det går inte.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
X3 har inga diffspärrar och kan alltså inte driva konstant med alla hjul. Det finns en viss diffbromsverkan mellan sidorna som skapas av ABS systemet dock.

Vill du ha en bil där du kan få alla hjul att rotera i samma hastighet får du köpa en Mercedes Geländewagen. Det är den enda som jag kommer på som har diffspärrar både i framaxel och bakaxell.

Toyota Landcruiser har jag för mig har diffspärr i bakaxel och låsbar mittdiff dvs då kan du få bilen konstant trehjulsdriven i alla fall.

//Lövet
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BMW:s egen beskrivning av xDrive:

Nyare sida (eng): Länk

Äldre sida (svensk): Länk

Mvh
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
Tack för alla svar! Ska man åka i djupsnö får man väl skaffa en gammal terrängmilitärvolvo. Vilka minnen. Huvudsaken är att X3:an går som ett lok på räls på riktigt djupmoddig vinterväg, liksom på blixthalka. När det väl blir dags lutar det nog åt en 530 xd tourning för lite mer lastutrymme; det optimala vore om den fanns som 535:a ... och att man vann en slant på lotto.
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
Lite uppdatering: Kan varmt rekommendera 525 ix. Köpte först en -93 automat och nu för någon vecka sedan en manuell -95:a (övningkörning på gång). Har testat båda under ganska svåra förhållanden ... och de bara klättrar på. Driver på alla fyra som det verkar på spåren. I helgen drog jag exempelvis 4p:s större skotersläpvagn med kåpa, fullastad i 2 dm djup vattendränkt snö utan problem. Först om jag provocerade blinkade indikatorn för diffspärren. För en norrlänning som mig som nu haft körtkort i 21 år och kört i alla typer av snöfören, var det en helt overklig upplevelse.

Kan därför varmt rekommendera en 525 ix till alla som behöver framkomlighet i vinter. Prisbilden gör den också till ett överlägset andrabilsval.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det måste ha varit åtminstone två hjul som spann annars har nånting gått sönder?
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Som Marin skriver måste ett fram o ett bakhjul spinna annars är väl inte fördelningslådan frisk

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har dragit ett hyrsläp av modellen "Stor med kåpa" och en vikt på 1300kg genom en halv meter snö med min BMW X3, det var enbart plogat en smal väg och vem orkar backa när man kan skapa sin egen väg?

Man behöver koppla ut åtminstone antispinn annars stryper bilen sig till ett stopp, men i DTC-läge eller med elektroniken helt utkopplad drog den bara på.

//Bjersér
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
Jag har inga kunskaper om den bakomliggande tekniken på 525 ix. Jag får dock intrycket att den driver - och spinner - på samtliga hjul, men det baserar jag bara på spåren som blivit när jag har provocerat loss den på snöföre och tidigare i höst såg till att spinna fast på en brant sluttande äng med blött gräs. Hur som helst har framkomligheten för denna peng (många ligger ju i 15-25 tusen kr) gjort mig mycket nöjd. Precis vad jag behövde i en andrabil.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Offtopic:

Gamla iX (E30+E34) driver på 3 hjul när båda viscospärrarna är aktiva, jag lyckades köra upp ur ett dike för egen maskin med min gamla 525iXAT! Vägen var helt bortsnöad och jag körde långsamt men lyckades komma för långt ut ändå.

Tyvärr är det rätt vanligt att viscospärren (till framhjulen) i fördelningslådan är mer eller mindre slut, prova att hissa upp bakaxeln med en större domkraft (med stora hjul, på väldigt slätt underlag) i diffklumpen. Framhjulen ska börja dra direkt vid dragläget:

Länk Länk
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
Tack, intressant att lära sig lite mer om konstruktionen och hur man felsöker den.
ma
7.450
marin849
Förresten, på xDrive av senare modeller ska antispinnsystemet vara så pass snabbt och exakt att det klarar att helt låsa ett hjul som bara står i luften/ej har grepp och spinner?

Åtminstone om man får tro det stora antal youtube-videor som visar bilar som kör med två hjul i luften.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Nog måste väl X3'an kunna få drivning på alla 4 hjulen? Jag har en Honda CR-V och förra vintern körde jag nog hem 10 släpvagnslass med ved. Under hela tiden så var min backe och garageuppfart täckta av is/packad snö. Det slirade och spann en hel del varje gång jag skulle vända och trixa med 1000kg släpkärra på kroken. Vid några tillfällen assisterade grannen med handsignaler och ivrigt påhejande. Det hände vid ett antal tillfällen att jag blev ståendes och bilen slirade. Grannen gick då runt bilen och kunde konstatera att alla 4 hjulen snurrade. CR-V'n fungerar på det viset att den använder bromsarna för att på så vis uppnå diffverkan på respektive axel. Kopplar jag ur ESP'n så blir det som att diffen är öppen på bak/framaxel, fast mellandiffen låser, och då driver den bara på ett fram och ett hjul bak. Hondan är inget under av teknik även om jag smällde en Forrester 2010 på fingrarna när det gällde att komma uppför en brant backe med ena hjulparet på is och det andra på grus, lite kul.
Men det jag ville komma fram till var att jag har svårt att tro att X3'an inte skulle kunna bromsa slirande hjul och på så sätt uppnå diffverkan och drivning på alla 4 hjul. Filmerna på Youtube visar också ganska väl att X3'an lyckas bromsa diagonalspinn vid klättring över diken osv.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den kan inte driva på alla 4 hjul samtidigt om du inte har diffbroms eller diffspärr mellan fram och bakaxlarna OCH mellan hjulen på samma axel, dvs 3 stycken.

Det är den som skiljer en terrängbil från en Stads-SUV!

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Så min granne såg i syne vid 6-7 tillfällen då? Nog för att han är gammal, men:-)
Mellandiffen låser ju när det uppstår en skillnad i rotationshastighet mellan fram och bakaxel. Samma sak när det uppstår skillnad i rotationshastighet mellan hjulen på samma axel, då bromsas det slirande hjulet.
ma
7.450
marin849
Så länge man har samma friktion mellan vänster och höger sida (vilket man ofta har så länge man kör på plan väg/ej i terräng) på respektive axel så snurrar ju alla fyra hjul oavsett antispinnsystem eller ej.

Jag läste i något utbildningsmaterial från BMW att det ligger en beräkningsmodell i ABS-styrdonet som kontinuerligt uppskattar bromsarnas temperatur som funktion av reglerat bromsingrepp, motormoment, hjulvarvtal, hastighet, utetemperatur. När modellen indikerar att bromsarna är 500-nånting-grader upphör "fejkdiffbromsen" att fungera tills bromsarna svalnat.

Det verkar som att de senaste årens antispinnsystem reglerar så pass snabbt och "finpulsigt" att det kan börja likna en riktig diffbroms i avseendet att inte köra fast och stå med några spinnande hjul och några som står stilla, jämför äldre antispinnsystem, t.ex X5ans ADB-X-funktion "automatic differential brake för 4WD via ABS-systemet" som endast lyckas få hjulen att rycka lite sporadiskt då bromsdoseringen är för grov och för långsam).

Dock är det fortfarande värdelöst för riktig terrängkörning som handlar om att tillföra energi, inte bromsa bort den där det "läcker" energi (spinnande hjul).
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är en synvilla hjulen driver inte samtidigt, bromsen ökar friktionen på det slirande/snurrande hjulet så mycket så att diffrentialen för över kraften till andra hjulet, det ena hjulet driver!

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
steaman> Man uppnår ju inte diffverkan genom att bromsa det slirande hjulet 100%. Det bromsas ju endast i den grad att man får motsatt hjul att driva. Tänk dig att du hissar upp en tvåhjulsdriven bil, lägger i växeln och hjulen snurrar fritt. En kompis greppar tag om ena hjulet varpå det stannar och det andra fortsätter snurra. Hulk Hogan dyker ner och kramar om det snurrande hjulet, det som nu händer är att antingen dör motorn eller så orkar inte din kompis (om han nu är klenare än Hogan) hålla emot och hjulet börjar snurra. Om killarna mot förmodan är lika starka så kommer hjulen att slira och göra brännmärken på bådas armar.

Marin> Det är ju denna debatten som förts i några år nu. Haldex olika generationer. Det började med att det kunde ta sekunder innan mellandiffen vaknade på dom gamla V70. Sedan var det 1/7-dels varv innan bakhjulen kom igång, sedan var det precharge osv. Idag är det precis som du skriver hyffsat känsliga system som greppar ganska omgående. Och precis som du skriver, för ren terrängkörning så är det diffspärrar som är att föredra.

Jag var i Idre förra vintern. Blev tvingad att stanna i en uppförsbacke pga. smal väg och möte. Packad snö på vägen, och säkert 15% lutning. När jag skulle igång så slirade alla 4 hjulen och bilen vandrade i sidled istället för framåt. Åter igen, bilen drev på alla 4 hjul. Så det blev till att backa några meter och smyga igång.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du bromsar hjulet så mycket att du kan överföra kraften till andra sidan, det innebär att du inte har drivning på det hjulet!

ma
7.450
marin849
Tomas: Det ena handlar om centerdiffen och det andra om fram/bakaxel.
Gamla antispinnsystems uselhet var den grova regleringen vilket gjorde att ett hjul i taget (per axel!) turades om att snurra typ ett halvt varv, medan problemet med gamla Haldexsystem för för långsam/dålig reaktion i att fördela kraften mellan fram och bakaxel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.