AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
31.995

X3s fyrhjulsdrift - kan man få driv på alla fyra hjul samtidigt?

Sida 5 av 10
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Sen kommer det ju ofta upp att "om man bara har bra däck på sin tvåhjulsdrivna" som att man ska jämföra en 2WD med bästa vinterdäcken mot en X3 med kinabakelitpuckar. Blir också fel.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller helt med Cris87 att bilarna beter sig olika beroende motorval.
De motorstarka bilarna beter sig mycket bättre då kraften når ut till drivhjulen snabbare och jämnare.

Jag tar tillbaka det jag skrev tidigare att jag testat ALLA Quattromodeller. Det är inte sant.

Den bil jag har missat att testa på vår RS-bana vintertid är R8 V10, vilket jag gärna skulle göra.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Är övertygad om att fungerande ABS/DSC och bra dubbdäck räddar betydligt fler ur jobbiga situationer än xDrive, Halldex, Awd avancerade differentialer ...

Föraren som tror att han kan rädda situationen genom att gasa är större vill inte jag möta på vägen:)

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Subarist;
Visst är det så. Men för oss bilentusiaster är en kul bil oavsett drivning något man måste testa på en avlyst bana.

//Stefan

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag har ABS, DTC, bra vinterdäck *och* fyrhjulsdrivet. Jag möter hellre någon på omkörning (t.ex. på fredag när jag kör upp till Luleå) som kör fyrhjulsdrivet än en tvåhjulsdriven bil, oavsett DTC eller inte.

Kör du genom en moddsträng så är det bättre att hålla gasen än att släppa. Håller man på att hamna snett på en dålig skogsbilväg så kan man "dra" upp framändan med gas på min X3 men inte med en bakhjulsdriven bil osv. Du får prova, du har ju själv fyrhjulsdrivet. Nog har man fördelar annat än att bara komma snabbt iväg vid rödljusen på vintern.

Jag är ingen sådan bilentusiast att jag kör på bana och är friluftsintresserad och är i fjällen så jag vill ha en bil som tar sig fram och loss. Har däremot kört sporthoj och motard på bana och kommer nog att skaffa en snart igen.

God jul på er!

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
I vissa fall kan man ju klara situationen med att gasa: Länk

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Rekond nästa :)

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
StefanL> Är det dagens Quattro-utbud som du avser eller har du kört ALLA? Allt ifrån S1, urquattro, S2, 80, 90, 100, 200, V8, A8 6.0, S4 2,2, S4 V8 osv.. Om så är fallet är du nog mer unik än herr Rörl:-)

Appropå moddkörning och 2wd. Jag glömmer aldrig förra vinterns resa till Idre. Minns inte vilken stad det är, men det är nånstans norr om vänern iaf. Man kommer fram emot en korsning, där alla fjällresenärer som kommer söderifrån ska sväga höger uppför en backe som är duktigt brant och ett par 100m lång. Vid just detta tillfället låg det säkert 10cm modd uppför hela backen. Hade ett par 3 V70 framför mig och dom fick kämpa för att komma igång uppför backen. Då kände man sig lite som "Bosse-med-egen-fil" från tv-reklamen när man gled ut i vänsterfil och förbi. I såna lägen är det obetalbart med 4wd. Inte för att komma fram först utan för att slippa dom hemska tankarna "åhhh, ska jag klara komma upp":-)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag håller med och tror nog att jag njuter av båda känslorna!

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det stämmer Tomas, jag har kört alla de modeller du räknat upp, dock inte de mest extrema tävlingskärrorna.

//Stefan

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Sorry för lite OT.

Tomas: Första gången jag körde en Audi var min svärfars Ur-quattro (20 ventilaren)
Jag var bara 23 bast och min nuvarande hustru var då 19 år. det var en mäktig känsla att få nycklarna till denna best. Vi var ute och körde hela kvällen , glömmer det aldrig:-)

//Stefan

nikasp

Min uppfattning också att det känns säkrare vid omkörningar/acceleration men någonstans svänger det och bromsas och då förlorar man fördelarna.

Men jag måste säga att omkörningar med E91an och riktiga dubb aldrig vart obehagliga trots att DSC lampan blinkade ofta, BMW bygger välbalanserade bilar även för vintern. På Subban blinkar VDC lampan mer sällan.

Börjar man köra mycket fortare än alla andra kanske det är ett tecken på att man håller lite för hög hastighet.
Jag är en tyvärr en notorisk omkörare med dåligt tålamod, så visst känner jag igen det du beskriver.

Men de som tror att de har en säkrare bil bara för att den har 4wd lurar sig själva, jag skulle nog vilja påstå att för vissa är det tom en säkerhetrisk eftersom det kräver mer diciplin.

Håller med StefanL att riktig iskörning med breda sladdar är något man borde prova på en isbana.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
I rest my case. Jag vet inte var folk kör men jag bor i Sthlm men har familjen uppe i Luleå, sambons päron i Skellefteå och jagar/fiskar/vandrar i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Kör man i södra delen av landet så har man säkert andra referensramar. Jag kör på sämre vägar i inlandet men har flera gånger varit med om att tom E4:an drivit igen så det bara finns ett körfält öppet, bara att sikta efter hjulspåren från tidigare bilar. Så blir det liksom aldrig här i Stockholm där vi t.ex. har ca 8 mil väglyktor(!) mellan Södertälje och Arlanda och en jävla armada med halkbekämpning osv.

Jag tycker att om man har en 4WD så är det säkrare på så sätt att man säkert kommer fram trots massa snö och slipper riskera nesliga fastkörningar. Mina polare uppe i Jämtland kör Subaru och JEEP och drar runt skotersläp och hästsläp, där är det inget snack om att ha 2WD. Min X3 med normala dubbdäck hade nog inte som JEEP:en klarat att dra ett boogiesläp med kåpa och skoter i pudersnö till midjan. Det är lite såna saker jag menar också.

Det blir lite fånigt att folk med 4WD i princip ska vara stora säkerhetsrisker för att de kör så jävla fort att de inte kan stanna. Jag kör som jag alltid gjort och har vetskap om att jag tar mig fram betydligt bättre vintertid. Har nog bara nyttjat min fyrhjulsdrigt ordentligt en gång sommartid dock. Det var i somras när vi var uppe i 10 mil norr om Älvsbyn på fiske. 5 km kosti ut till ett biflöde till Piteälven, var faktiskt rätt orolig att köra fast och det gick inte att vända någonstans då det var sjukt smalt.

Och ja, jag är rätt nöjd med 4WD. Kollade själv på Subaru Forester men det föll på att den känns så plastig jämfört med BMW. Fick backa ett par årsmodeller pga att plånboken skulle vara nöjd. Det enda minuset är att min kärra är lite för fin för "verklig" offroad, jag tar det rätt lugnt därför.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller med nikasp om att bilen vi har är lite för fin för riktig offroad.

Skulle också vilja ha något mer oömt då man ska jaga så att man kan ta sig ut även på hyfsat dåliga skogsvägar.

//Stefan

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Chris87: Jag ger upp diskussionen eftersom den uppenbarligen inte leder någonstans men jag tycker fortfarande att anser du att man inte kan jämföra så otroligt lika bilar (Åter igen med föregående antagande) bilar som E92 med olika drivning och motorer så känns stora delar av denna tråden helt onödig.

Här jämförs det E60 xDrive och A8 D3 quattro, Q5 och X3 med olika motorer och bilar med olika mätarställningar (Högre miltal=mer slitage=olikt uppträdande kan man anta om man är petig). Och så hängs jag för att jag jämför två identiska bilar där den enda skillnaden är att den ena är kraftig och den andra tack vare twinturbo är ännu kraftigare.

Det enda jag kan se (anta) som skiljer på en 335Xi är att effekten av Torquesteer blir tydligare på grund av att ännu mer effekt och vridmoment skall passera genom samma framvagn och drivlina som på en 325Xi. Men jag är ju uppenbarligen inte vid mina sinnes fulla bruk som tycker 2WD duger i svensk vinter så. :)

//Bjersér
Bjerser: Jag säger inget om jämförelser mellan olika bilar, men när du uttalar dig och berättar hur en bil upplevs som du aldrig ens testat är du helt fel ute från första början. Inser du inte det själv?
Hade du däremot gjort en jämförelse mellan två modeller som du har testat hade jag inte brytt mig om att kommentera ditt inlägg.

Förövrigt har inte 335xi och 325xi samma drivlina. Drivlina är ett samlingsnamn för alla komponenter som driver ett fordon framåt.
De har olika motor och växellåda. Sen är xDrive konfigurerat olika till respektive motor eftersom att de ger olika förutsättningar för fördelningen av effekten till hjulen.

Jag anser också att 2WD duger alldeles utmärkt svensk vintertid.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag håller inte med er bägge som anser att 2wd duger under en svensk vinter. Jag vill åter igen poängtera att alla har olika behov. För mig hade inte 2wd "dugit" för mina behov. Ert påstående är ju lika generaliserande som att säga att man inte behöver ha bil, vi har ju buss/tåg i detta landet!
Däremot, för persontransport, om man bor någorlunda civiliserat med fungerande snöröjning och det inte uppstår några extrema situationer, då klarar man sig långt med 2wd och en bra uppsättning vinterdäck.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag tycker också såklart att 2wd duger och funkar, har ju kört det fram till 2010, men får jag välja så är saken avgjord direkt. Jag har nog inte skrivit att man inte kan köra med tvåhjulsdrivet men att hävda att fyrhjulsdrift är rent farligt, falsk säkerhet osv. och på så vis hamna på minus helt plötsligt tycker jag är knasigt.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Chris87: Nej jag har aldrig skrivit om hur 335 upplevs, jag tolkade Niklasp som att han uppfattade det som att jag jämförde en SUV och en 2WD personbil samt drog en parallell mellan BMW´s X-modeller och 335i och jag svarade på ett ungefär att "Nej jag jämför inte en högbyggd bil med en vanlig personbil, utan jag jämför två likvärdiga bilar med 2WD/4WD typ 335i och 335Xi"

Jag använde 335 som ett exempel för att Niklasp förde modellen på tal och hade inte en tanke på att jag faktiskt kört just 325i och 325Xi E92 eller nämnt detta i en tidigare tråd när jag skrev just det inlägget. Resten är slutsatser du själv har dragit.

Tomas: Jag håller delvis med dig men kan inte komma ihåg att jag skrivit "Man _behöver aldrig_ 4WD" utan endast att "4WD är inte nödvändigt för normal körning i vinter-Sverige". Har man som du nämner speciella behov får man självklart överväga om man behöver 4WD eller ej.

Jag tror dock inte att jag har "normala behov", även om jag bor i södra Sverige där stora snömängder inte är så vanligt har det exempelvis de senaste tre åren varit mycket med snö: Exempelvis ett täcke på en halv meter och en fallande snömängd på 20-30cm åt gången.

Jag kör även utanför staden och allmän väg där snöplogning endast sker om bönderna inte är upptagna med röjning inne i stan enligt kontrakt vilken dem oftast är. Ute i dessa trakter har jag även en bekant som bor 300m från "stora" vägen, hennes väg är visserligen inte spikrak men är säg drygt 300m lång med en höjdskillnad på 20m eller strax däröver. Bekanten plogar aldrig, finns inte utrustning eller kunskap till detta.

Trots det har jag aldrig upplevt problem med 2WD, inte ens med släp, och som sagt jag tror inte genomsnittsföraren kör i lika förhållanden till och från jobbet, dagis eller affären. Sedan kan jag erkänna att det krävs lite mer i en 2WD, det är inte bara att köra på "som vanligt" vilket går med en bra 4WD jeep/SUV, men det har alltid gått och därför ställer jag mig tveksam till att alla dessa barnfamiljer, pensionärer och annat folk som idag påstår sig vara "tvugna" att ha 4WD verkligen behöver detta eller om det är en dålig ursäkt för att äga något som blivit mode på senare år. :)

Men mer kompetent, det är 4WD utan tvekan.

//Bjersér
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag får be att få anmärka på "normal körning i vinter-Sverige". Vinter-Sverige är ju helt annat norr om Umeå jämfört med här nere. Man klarar ju sig helt klart men snacka om modegrej/avundsjuka/nånting när folk småler åt stadsjeepar. Ni har väl alla hört det där om att "man behöver knappast en sån på Östermalm (Sthlm)". Gillar man friluftsliv och kör på småvägar osv. så är det kanon. Man kommer längre ut och mindre risk att få ringa på hjälp.

Farsan bodde 4 mil norr om Luleå ett tag och hade just en sån där 300-400 meters enskild väg ut till en större grusväg. Han blev insnöad då och då och där skulle inte ens Bjerser komma upp med en 2wd - helt säkert. Förutom när snömängden blev för stor för en 2wd, och troligen för en vanlig stadsjeep också, så var vårvintern värst. Blev nån gång grannen med traktor fick komma och dra loss.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.