|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Skönt att man valde rätt bil - framförallt om man skulle råka leta ut sig med sommardäck på en preparerad halkbana. |
|
|
En sak kan man iaf konstatera - det är riktigt korkat att inte nyttja information som bilen redan har för att förhindra hjulspinn innan det uppstår, särskilt då aktuatorerna redan är datorstryda. Dvs som X-drive gör (och numera även Haldex mfl?) att fördela kraften beroende på vad föraren håller på med, dvs när pedalen åker i botten från stillastående beordras genast kraft även till framhjulen parallellt med att motorn bygger upp vridmoment och alla hjul spinner/driver från start. Likaså i kurvor, om man åker med konstant fart i en radie (=mer bakhjulsdrivning än fram portioneras ut enligt standardfördelning med "överikt" till bakhjulen för att få neutralt beteende) och stampar gasen i botten ökas genast drivande momentet på framhjulen (återigen inom samma tidsperiod som motorn ökar momentet) en aning för att mildra kraftig överstyrning som sedan måste räddas av antisladdsystemet. Dock blir det riktigt fel om fyrhjulsdrivningen överdriver sin funktion som antisladdsystem och växlar hej vilt mellan fram och bakhjulsdrivning (alla tråkiga bilar med fwd där "bakhjulen kopplas in vid behov" brukar vara så) och därmed konstant kämpar emot föraren om man försöker ta i lite. BMW verkar (som vanligt) ha tänkt rätt när det gäller körbarhet (där förutsägbarhet också är körsäkerhet!), X-drive bilar går bra att åka lite brett med och de är förutsägbara i beteendet, men den kraftiga rejäla sladda-av-vägen överstyrningen man får vid plötsligt fullgas med enbart bakhjulsdrift försvinner/dämpas precis som man slipper en äckliga åka-rakt-fram-och-sedan-bli-omkörd-av-bakvagnssladd som man får med fwd. |
|
|
Har aldrig ångrat mitt val, ffa när jag tittar i plånboken :) i jämförelse med X3 an. Enligt Autoindex hittar man dom nöjdaste SUV 4wd bland Subaru OB och BMW X3. Länk |
|
|
Niklasp: Nu var vi där igen, men visst du har helt rätt! Jag har dock aldrig sagt att 4WD är dåligt utan försökt förklara att man inte är en idiot bara för att man väljer en tvåhjulsdriven bil vilket det kan låta som ibland. Jag älskar verkligen min X3 jag med, den är kanon. Jag jämför dock ingen 335i med en SUV utan det räcker att köra en 335i och en 335Xi för att märka en skillnad. Men åter till ämnet! :) //Bjersér |
|
|
Subarist: Det där med kundnöjdhet ska man ta med en nypa salt! Kundnöjdhet definieras i marknadsföring som resultatet av matchningen mellan (a) kundens förväntningar före ett köp och (b) de utfallsbedömningar som kunden gör efter att ett köp är fullbordat. Det vill säga ett premiumbilköpare betalar ett högt pris för premium och har mycket högt ställda förväntningar och vise versa. Där har du nog din förklaring, du har en mycket bra bil i ditt segment. |
|
|
Bjerser: "det räcker att köra en 335i och en 335Xi för att märka en skillnad" Hur kan du uttala dig om detta när du tidigare, i en annan tråd, klart och tydligt sagt att du inte kört dessa modeller? Sidospår, men är verkligen alla bilar som du listar dina? |
|
|
Chris87: Ok, jag har inga problem med att ta den diskussion jag flera gånger försökt avsluta men då tycker jag inte det är rättvist om det framöver kommer några nya klagomål på att jag "förstör tråden". Om jag hade skrivit "BMW M5 F10 går som ett skott", hade det med största sannolikhet varit korrekt trots att jag inte kört bilen i fråga eller hur? Jag har aldrig kört bägge varianterna av 335 vilket jag skrev i den tråden du refererar till. Däremot så har jag kört E9x med den vanliga sexan och bak/fyrhjulsdrift vilket jag också skrev i den tråd du refererar till, jag tvivlar på att exempelvis styrkänslan blir annorlunda för att BMW skruvar dit twinturbo på samma motor som satt i de bilar jag testat. Men eftersom "Niklasp" tog 335i och en SUV som exempel, så skrev jag att "Det räcker att testa 335i mot en fyrhjulsdriven 335Xi för att känna skillnad". Underförstått; Det har ingenting med SUV att göra. Jag tror att jag har täckning för det uttalandet eftersom jag gjort den jämförelsen, visserligen med mindre effekt under huven. Angående bilarna tillhör en av dem min far, som också skriver under detta användarnamnet. Jag ser ingen anledning att förtydliga det i varje inlägg, detta kontot skapades för att kunna läsa och be om hjälp när vi undrade något om våra bilar. Jag ser ingen anledning att redigera informationen under profilen varenda gång jag hittar en diskussion jag finner intressant. //Bjersér |
|
|
Jag har läst till leda alla de som är tvärsäkra på att 4WD inte är så mycket bättre. Det är stor skillnad när det är dåligt före enligt mig och det beror inte på föraren (vanlig anklagelse). Jag har klarat mig sedan 1987 till 2010 utan 4WD men nu känns det lite som "there's no going back". Om man aldrig kör så man har nytta av en lite högre bil med 4WD så grattis men jag uppskattar det verkligen. Åker upp till Luleå på fredag och sen är planen att bränna runt i Jämtland i mars när jag är ledig en månad. Återgår jag till tvåhjulsdrift så är det bara pga plånboken. |
|
|
Håller med steaman. Jag hade känt mig ganska besviken med mitt köp om jag betalat för en BMW men fått en Subaru... Jag var och provade Subarun (Outback) men tyvärr får man vad man betalar för. Ljudkomforten och sittkomforten var sämre än BMW och så fanns inte automat att tillgå på dieseln vilket diskvalificerade den i mina ögon. Hade dessa faktorer varit annorlunda hade jag inte tvekat på en Outback. |
|
|
Bjerser: Som sagt vilken modell det är gör väldigt mycket för känslan. Begreppet styrkänsla är abstrakt och saknar exakt definition vilket gör jämförelser från person till person än mer svårt. Jag har min definition av begreppet och du din. Men jag anser fortfarande att du inte kan yttra dig om 335i kontra 335i xDrive om du inte kört båda alternativen. Om du bestämt ska delta i diskussioner får du basera dina argument på det som du testat, dvs likvärdiga modeller, och inte på hypoteser. |
|
| Något som jag noterat då jag kört olika BMW modeller med fyrhjulsdrift är att xDrive arbetar väldigt olika beroende på vilken motor och växellåda drivlinan består utav. Just motorvalet bidrar mycket till hur många hjul som bilen driver parallellt på. De motorsvagare modellerna har använt sig mer utav att omfördela effekten mellan hjulen medan de motorstarkare modellerna oftare valt att mata effekt till alla hjul samtidigt. | |
|
marin> ALLA bilar med on demand 4wd beter sig inte enligt din beskrivning, och det tror jag du kan hålla med om eftersom jag misstänker att du inte har kört ALLA dessa bilar på halt underlag? ;-) Hondan går med trygg understyrning när VSA är på. Stänger jag av det så har jag inga problem med att åka med kontrollerad överstyrning på hal väg. Dock begränsas farten man kan göra detta i av motoreffekten. Men på tvåan kan man åka upp till 60-70 på "tvären" med kontroll om det är snö på vägen, för det har jag provat:-) Sedan måste jag ju flika in med vilken bil som blev utnämnd till bäst i test i Teknikens Världs vintertest för Suv's 2007:-) Detta mot konkurenter som X3, Freelander 2, Subaru Tribeca, Santa fee, Toyota Rav4 m.fl. (lite ironi..) Men utvecklingen går framåt, idag är det väl ingen av dom i det gänget som tar hem några segrar. Jag försöker övertala tanten att hon ska ha en Tysk bil nästa gång, Hondan är egentligen hennes, själv har jag "tjänstepulka", och det verkar gå hem när jag säger "ja annars blir det en Volvo". Hon hyser ingen större kärlek för dessa Kineser:-) |
|
| Nej givetvis har jag inte kört alla. Sen är det ju bara de där 4wd överdriver som antisladdfunktion, ofta då främst i en bil som default alltid är fwd tills reglerbehov uppstår. Det var dessa jag syftade på med "alla tråkiga fwd", sen finns det i grunden fwd-bilar som fungerar bra och då är det egentligen "bara" vettigare styrstrategier med proaktiv fördelning av kraften som är skillnaden. | |
|
Autoindex eller nöjdhetsindex är inget annat än en subjektiv bedömning. Men det säger att BMW kunder generellt är mer nöjda med sin bil än tex Volvoägarna. Efter BMW ägande i 6 år och 24K mil med dessa så kan jag inte säga annat än att jag inte ångrar mitt nyköp av Subaru Outback 2,0D. Vet att det är en lingonplockar bil som har trist design, sidospeglar från en lastbil och understyr som Fwd, kanonfjädring på grusvägar och det dåliga svenska vägnätet. Men den är grymt funktionell och drar bara 0,1 dl mer/mil än min 320D-08. Den fungerar för mig mycket bra 4000mil/år och går stadigt som ett lok rakt fram när man kör om långtradarna på vinterväglag. Jag sitter bättre i Subban än i jag gjorde i E91an. Den inger ingen inspiration att pressa i kurvorna men jag tycker inte det var värt att betala nära 100K extra för X3 även om jag utan tvekan skulle ha råd. Även om jag vet att xDrive sannolikt fungerar minst lika bra, bilen går tystare, är roligare att köra och har en klart bättre värme i kupen, motorn i Dieseln 4an har bättre tryck, en grym automatväxlad låda etc. Men i slutändan handlar allt om vad man får för pengarna och jag tyckte inte att närmare 100K i prisskillnad var motiverat. Kanske nästa bil blir en xDrive? Apropå om 4wd är säkrare i trafiken tror jag inte det spelar någon roll om du inte väger in förarens omdöme. En Rwd bil signalerar tidigare om det är halt och man blir medveten tidigare, BMW`s utmärkta balans och DSC ger en bil som är minst lika säker. Däremot tror jag omkörningarna blir säkrare och stabilare men man måste ha diciplinen att inte övervärdera greppet som är proportioneligt sämre i relation till framkomligheten. Detta är min erfarenhet. |
|
|
Det där får du nog förklara: greppet som är proportioneligt sämre i relation till framkomligheten |
|
|
Vad menar jag med "greppet som är proportioneligt sämre i relation till framkomligheten"? Detta jag menar är att resultatet av att en 4WD har lättare att ta sig framåt i svår halka gör inte att fästet/greppet är bättre när du ska bromsa eller ta kurvan. När man åker av med en 4WD bil hamnar man bara 100 meter längre ut på åkern :) En 4WD kräver lite mer omdöme menar jag. |
|
|
Det är bara det att greppet ger även framkomligheten så ditt påstående är felaktigt. |
|
|
Jag har kört alla BMW med xdrive samt Alla Audi med Quattro. och kan bekräfta att båda märkena gör riktigt bra ifrån sig. Ska man uppleva riktig körglädje väljer man en S4, RS5 eller 335xi. Dessutom kräver en motorstark bil riktigt bra däck, där går det inte att kompromissa. En 4WD kräver en stark motor. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Men jag skrev innebörden av det jag skrev, att den drivande friktionen på en 4WD är större än på en 2WD. Medan den bromsande friktionen inte skiljer sig åt. Detta kan leda till en falsk säkerhet. Detta kan väl knappast vara ett felaktigt påstående? Sedan om jag uttryckte mig lite luddigt bjuder jag gärna på :) Bajsar björnar i skogen? |
|
|
Det var luddigt :) Såklart kan man lockas att köra snabbare med en 4WD på vintern men det går ju faktiskt också att *gasa* sig ur jobbiga situationer och tillbaka i spåret också - just med hjälp av fyrhjulsdriften. Ren bromsning är ju samma lika oavsett dock. Jag har personligen svårt för det där uttrycket "falsk säkerhet". Det är knappast så att jag har håriga situationer varje dag, kör nästan 8 mil, för att jag har fyrhjulsdrift. Snarare tvärtom, det känns tryggt och bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.