|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
|
Bjerser: "Det är inte ett dugg nödvändigt med 4wd på svenska vintervägar" Eftersom jag inte läser alla trådar så undrar jag om du gör motsvarande onödiga inlägg andra trådar? Det är inte ett dugg nödvändigt med 200+hk på svenska motorvägar Det är inte ett dugg nödvändigt med cabriolet eftersom alla bilar idag har AC Det är inte ett dugg nödvändigt med automatlåda eftersom det går lika bra med billigare manuell låda Det är inte ett dugg nödvändigt med aktiv styrning eftersom det går lika bra med vanlig servo Det är inte ett dugg nödvändigt med inbyggd Navigator eftersom man kan navigera med Google i mobilen osv. Eftersom majoriteten av den svenska bilparken kör utan 4wd, och bevisligen kommer fram till sina mål, så begriper alla med normal IQ detta! |
|
|
Audis 50/50 har också i alla tider omtalats som förfärligt understyrt och bångstyrigt om man vill göra vad som helst förutom att åka spikrakt framåt... nånstans 30-40% fram och resten bak är optimalt. Det är ingen skillnad i framkomlighet (i ett system som arbetar med styrd mittdiff) om man har 50/50 eller 38/62 etc eftersom alla fyra hjul gräver alldeles utmärkt oavsett vilket i en situation där man är på väg att köra fast. Däremot stor skillnad i beteende väl uppe i fart! |
|
|
Och jag vet folk som klarar sig utan bil, dom åker buss;-) Jag tycker det var intressant att diskutera våra olika syn på 4wd, även om vi kanske kom ifrån själva sakfrågan lite. Men det är kul att höra folks erfarenheter av olika bilar när det gäller framkomlighet. Här kommer förresten en till:-) Skulle köra upp på en parkering idag, en ganska svag uppförslutning, kanske 7-8%, men solen hade värmt på något, typ ett hustak precis bredvid, så den frusna daggen hade runnit nedför den lilla backen och bildat en 1m bred blankisfläck på 7-8m's längd. Med denna tråden i färskt minne så var man ju bara tvungen. Frugan ifrågasatte min psykiska hälsa. Nåväl, stannade med båda vänsterhjulen på isfläcken, upp med bromsen och lite gas i D-läget på lådan. Bzzzzzzz hör man svagt samtidigt som en lampa i instrumentet blinkar upprört, men bilen rullar uppför helt odramatiskt trots att greppet på blankis är ganska uselt med dom dubbfria Nokian-däcken. |
|
|
Jag funderar lite på alla dessa "tester" som finns på nätet. Man har ju hört lite om Audis svaghet med Torsendiffen om en axel har 0% friktion, men är det verkligen så här illa? Länk |
|
|
Tomas: TV ansåg att 3-serie var rent allmänt ostadig jämfört med 9-5, vilket inte är konstigt med tanke på storleksskillnaden. Drivlinan kanske spelar en roll vid exempelvis en omkörning men inte vid konstant fart, och hade det endast varit detta TV anmärkt på hade det varit en annan sak. Det är en smakfråga, precis som jag känner mig tryggare i en 80-tals BMW jämfört med en 80-tals SAAB så känner jag mig tryggare med en 4WD och RWD-karaktär än en 4WD och FWD-karaktär. ***** Steaman: Det handlar inte om onödigt eller inte, jag menar inte att skryta men jag tror inte jag hade haft den bilparken jag har om jag inte tyckt att någorlunda motiverade onödigheter är värda att köpas. Om jag köper en Audi någon gång blir det utan tvekan en quattro, eftersom jag inte tycker FWD passar på en dyr tysk bil. Men Autopower är ett BMW-forum och jämfört med RWD innebär xDrive ett flertal nackdelar; Bland annat kraftreaktioner i ratten (Torquesteer) vilket ett gäng xDrive-ägare konstaterade i en tråd på AP nyligen, högre förbrukning, sämre styrkänsla och en bil som är mindre "lätt på foten" än en motsvarande 2WD. Och det går att hitta nackdelar med nästan alla 4WD bilar jämfört med deras 2WD-alternativ även om det ibland endast är just högre förbrukning och fler slitagedelar. Jag vidhåller vid att 4WD inte är något som krävs för en rejäl svensk vinter, och mitt tidigare inlägg var endast en väl menad pik mot er när ni satte igång 4WD-hyllningskören igen. Men det handlar inte om "onödigt", utan om att det inte är självklart att leva med alla 4WD-nackdelar bara för att kunna bränna iväg lite snabbare från rödljusen vintertid. Entusiasterna av 4WD vill sällan se dessa nackdelar, men de pratar gärna om hur självklart det är med 4WD i Sverige och antyder gärna att det är endast fördelar med denna utrustning: Det får mig att reagera. //Bjersér |
|
|
Ja! Torsendiff fungerar som så att ena axelns vrid = andra axeln * X, där X varierar mellan t.ex. 1/3 och 3/1 så när ena hjulet helt saknar fäste driver inte andra sidan. |
|
|
I alla trådar där vi diskuterar teknologierna i de de olika 4WD systemen som finns kommer det alltid upp inlägg om de generella nackdelar som finns med 4wd, och det är ju ganska irrelevant! Självklart finns det ju nackdelar och de vet vi ju om eftersom vi som diskuterar alla har eller har haft 4WD. Personligen har jag eliminerat de negativa sidorna genom att ha flera bilar. Du skriver att du kan göra allt det som en 4wd kan göra med en 2wd. Jag behövde använda släpvagnen förra vintern och den stod insnöad 10 meter in på gräsmattan. En meter snövall och ett snödjup på 50 cm. Det var bara och köra rakt in koppla på släpet och köra ut! Du påstår väl inte att det gått att göra med en 2wd? Ytterligare en fördel är att jag under förra vintern kunde parkera på många ställen i stan som andra inte kunde på grund av den obefintliga snöröjningen. Låt oss återgå till 4WD. Vad gäller Audis system på påstås det att i de testerna som Audi misslyckas i så räcker det med att lägga foten på bromsen för att Torsendiffen ska börja arbeta som önskat. Jag har själv aldrig provat. |
|
|
Den här killen ser ut att göra några försök att bromsa. Teoretiskt ska det ju fungera, om bromsarna börjar ta EXAKT samtidigt, eller om de råkar kärva lite mer på just den sidan som spinner... Länk |
|
|
Ja det där imponerade inte! |
|
|
Steaman: Denna gången bjöd du dock in till det, du tror inte meningen; "Varje vinter när vi med 4x4/4wd skriver om det roliga körningen i snö så kommer det alltid inlägg från de som blev utan" kan uppfattas som provocerande? Nu blev jag inte ett dugg provocerad (Jag är å andra sidan knappast utan 4WD i vinter...) utan som jag skrev ovan var det en väl menad pik. Jag har aldrig påstått att en 2WD klarar allt en 4WD gör, varför skulle annars halva mitt bilinnehav driva på alla fyra hjulen? Men att backa igenom en meter snöväll, 10 meter genom 50cm djup snö och dra loss ett släp hör knappast till normal vinterkörning. Jag blev dock fundersam på om jag verkligen hade behövt koppla in 4WD på den gamle jeepen jag hade tidigare utan den tuggade sig fram riktigt bra även med endast bakhjulen inkopplade, men den bilen representerade knappast den genomsnittlige tvåhjulsdrivna bilen heller. Du kan dock vara säker på att jag hade försökt, och hade jag fastnat hade jag bara ryckt i 4WD. ;) Att fickparkera in genom snövall och in på en oplogad parkering har jag dock inte haft några stora problem med trots 2WD. Klart det tar emot lite, men man får väl inte ge sig... I övrigt håller jag med dig, tillbaka till ämnet! //Bjersér |
|
| Alla som åker Jeep och annat med riktig 4WD, markfrigång och riktiga däck borde alltid bjuda mig på (den roliga) synen att slentrianmässigt bara köra rakt upp och parkera i närmaste snöhög, bara för att de kan. :) | |
|
Jag gör ingen besviken! |
|
|
Jag har ägt 3 st Audi och aldrig upplevt problemen som klippen beskriver. Självklart har de olika systemen sina för och nackdelar men om Audi skulle ha dessa problem som beskrivs skulle de inte få sälja en enda bil. Nu längtar jag efter riktigt mycket snö så att man kan få utnyttja bilen till fullo:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Bjerser: Kan du inte bara låta bli att förstöra tråden. Det du kommer med har ingenting med tråden att göra. Plus att jag tror alla som är med och diskuterar i denna tråd är fullt kapabla till att dra egna slutsatser och härleda för- och nackdelar med fyrhjulsdrift. | |
|
Chris87, det ämnet har diskuterats vid flera tillfällen på vad jag upplevt som en vettig nivå och jag tror alla är medvetna om att det finns olika åsikter i frågan annars hade Steaman troligen inte skrivit det lilla avslut han gjorde. Men som svar på din fråga så nej, jag kunde inte låta bli att lämna en pik och sedan höll vi på att snubbla in på ämnet igen, men det var som sagt inget menat med den piken utan den var tänkt som en påminnelse på just de olika åsikterna. Det ämnet avslutades dock ovan och jag hade inga vidare planer tills du drog upp det igen. :) //Bjersér |
|
| Men dagens Audi måste väl ändå ha så att bromsarna läggs an på spinnande hjul så kraften flyttas? För en annan så verkar det helt otroligt att en quattro blir ståendes om en axel har 0 friktion. Det är ju precis i ett sånt läge som den simplaste av viscokopplingar aktiveras, jag är lite fågelholk just nu. | |
|
Det har blivit bättre men inte lika bra som X-drive: Länk |
|
|
@Bjersér: Om man inte har fyra bilar att välja bland så är en 4WD av två bilar inte så dum alls, eller hur? Jag som börjar bli gubbe och inte vill att hunden ska bli sjösjuk märker ärligt talat inte alla de nackdelar du tar upp med en 4WD. Jag tror att du jämför en 335-nånting med superstyv fjädring och lågprofilsulor mot en SUV och då haltar det rejält. Jag är grymt nöjd med min X3. Jag har nytta av hög markfrigång och bra framkomlighet. Min gamla E91 blev för begränsande och var en orosfaktor att man faktiskt kan köra fast på ställen där det inte är kul alls att bli stående, t.ex. i skogen i norra Jämtland. Dessutom känns det inte kul att skrapa i trösklar och underrede i snövallar. Off topic igen :) |
|
| Jag håller med nikasp. Hade i min ungdom en 325i M-technic årsmodell 90, stora-paketet kallade man det visst för. Jag tyckte den var skitfräck, sportig, låg, spoiler där fram som var typ 10cm ovanför asfalten, sedan kom vintern. Djupa slaskspår som frös till is, spoilern lät som sju svåra år, avgassystemet trodde jag att jag skulle tappa när som hellst när ljuddämparen skavde under bilen mot isvallarna. Kom inte uppför backarna hemma, fick flera gånger parkera flera 100m hemifrån och traska i snön. Idag, när man närmar sig dom 40, fy f-n va gott det är med en bil där man kliver upp en halvtrappa och sätter sig istället för att krypa in och ned på golvet. Fjädringen är mjuk och behaglig, man riskerar inte ichias för att det kommer en broskarv, man behöver inte oroa sig för att gå sista 100m om det kommer lite snö. Och nej, jag saknar inte den bilen det minsta:-) | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.