AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.477

Tomgången pendlar vid halvkall motor

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Anders-72: Stolsvärmen återkopplas (och självdiagnosticeras!!) med temperaturgivare. Full effekt till temperatur för inställt steg uppnås, sedan pulsning. Tror det var 35,45,55C som motsvarar steg 1,2,3. Min reflektion var iaf att jag hade velat ha ett svalare steg 1.
ma
7.450
marin849
I originalregulatorn finns en "load response" och en "idle response" funktion som innebär att man kompromissar med spänningsregleringen vid kraftiga laständringar samt kompromissar med spänningsnivån vid låga varvtal, allt för att undvika "störande" belastning på motorn som ger ojämn tomgång/otrevligt beteende.
Tack för en bra tråd.

Har exakt samma problem på Bmw 525 T -02 M54. När tempmätaren precis har passerat det blå fältet så får motorn "juck" och börjar att varva mellan 500-1400 varv. Om jag väntar en stund (ca 30 sekunder) så hittar den tillbaka till normala varv igen. Startar jag om motorn så funkar den också fint.

Detta händer endast vid tomgång, trafiklysen m.m. och man märker det oftare när det börjar bli kallt ute.

Har ingen "pirat" och har aldrig bytt laddregulator eller skruvat med generator så jag har några frågor:

1. Kan man byta laddregulator utan att ta bort generatorn från bilen?

2. Om NEJ på föregående fråga. Kommer man åt att ta bort generatorn från motorn utan att tömma kylsystem och ta bort fläkten?
Nu har jag provat med en voltmätare i cigg-uttaget och när fenomenet med att varvtalet hoppar upp och ner (strax efter att visaren på temp.mätaren passerat det blå fältet) så pendlar också voltmätaren mellan 8 - 14 v.

Kan jag med hjälp av ovan konstatera att det är något skumt med generatorn?
Är polerna och polskorna rena och åtdragna, sådär får jag på min gamla bil när det är lite dåligt åtdraget eller polerna oxiderade.

En stålborste eller sandpapper löesr problemet, en ska man smörja med polfett.
Tack. Jag ska prova detta och se. Återkommer
ma
7.450
marin849
När motorn går ner på 500 rpm går den säkert ner ännu mer egentligen och då laddar inte generatorn.Om spänningen sjunker till 8v på den lilla tiden är det som sagt glapp eller kass batteri, o så blir det en ond cirkel. När varvet ökar går generstorn in o belastar vilket kan bidra till att varvet sjunker (tillsammans med att tomgångsregleringen också drar av!), dessutom finns säkert spänningsfladder som inte syns en sådan mötning vilket gör det svårt för styrdonet att spruta in rätt mängd bränsle (öppningstiden kompenseras för batterispänningen).

Det vore intressant att koppla in ett friskt kraftigt batteri på.hjälpstartpolerna t.ex.
Kolla även förbindelserna till jord och mät spänningen mellan batteriminus och t.ex. motormetall/kaross och batteriplus till hjälpstartuttaget (förläng multimetersladden) när bilen går. Ska vara några millivolt resp nån tiondels volt.
Så du menar att mitt 18 månader gamla 75A Biltema batteri kan vara kass?
ma
7.450
marin849
Jag menar att du ska ta reda på en sak i taget istället för stt gissa, tills du hittar felet :)

Just det jag skriver om är ju väldigt lätt att kolla. Om ett batteri blir kass avgörs ofta av antal (djup)urladdnigar och brist på riktiga upladdningar (avsulfatering) snarare än ålder. Mitt är över nio år men börjar bli lite svagare nu.
Tack. ;) Blir återigen imponerad över hur mycket en del kan på det här forumet. Får börja felsökning nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.