|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har sett denna frågan förut och även ställt den själv, men inte sett nåt svar på den, efter en hel del sökande. Tomgången pendlar som sagt ganska rejält när motortempen har gått strax över det blåa fältet, för att sen vara perfekt när den blivit varm. Inga felkoder finns lagrade, så vart börjar man? Lambdasond? Tempgivare? Eller vad? En sk. "Tricky situation" det här. Har "tömt" en flaska startgas överallt runt motorn utan resultat. Verkar inte vara ett helt ovanligt fel visar det sig, när man söker runt i forumet. Så därför borde det finnas nån som funnit vad det är för fel, och kanske kan dela med sig av lite vetskap av detta mycket tråkiga fel. | |
|
Har samma fel på min och troligtvis blir jag tvungen att skrota bilen då den ej går igenom besiktningen. Finns hur mycket som helst men aldrig nån lösning, har också tömt en flaska startgas utan resultat, även bytt lambda. Har du kollat din luftmassemätare? |
|
|
Har gjort ren den utan resultat. Tändspole kanske? Nån som testat? |
|
|
Har du provat att rengöra tomgångsmotorn? du kan ju läsa i tråden som jag varit med i för att se om det ger något. Länk |
|
|
Den är också rengjord utan resultat. Funderar på en tändspole, men har inte dom pengarna just nu. |
|
| Vad är det för bil vi pratar om? | |
|
525iT 04 (e39) |
|
|
Hur långt har den gått? Tänspolen är ju inte direkt gammal men , har bilen motortvättats ofta så kan den ha börjat säga upp sig. |
|
|
Ca. 9000 mil. och inte överdrivet tvättad i motorn. Dvs. ganska sällan. |
|
|
Kan tillägga att den gick igenom besiktningen utan problem. Kommer inte ihåg co-hc värden men fick inget påpekande om det. Nåt mer tips någon? |
|
|
Ice, jag känner igen problemet. Hade en E39 där en "expert" från BMW i Malmö tittade på bilen. Dock utan att finna någon lösning på problemet. Han mumlade något om en vaccumslang som kan börja mjukna, Minns inte vilken det var. Ett annat ganska ovetenskapligt tips är att tippa i en flaska K-sprit i tanken. Anledningen sas vara att det kan bildas en vattendroppe någonstans i systemet (filtret?) vilken påverkar regleringen av tomgången. På större marinmotorer har jag också hör om samma problem. Då kom elsystemet i självsvängning vilket gjorde det svårt för motorelektroniken att reglera, det blev så att säga ostabilt. Lösningen var då ett motstånd över generatorn. Byta batteri eller generator kanske också kan vara en lösning. Gör ett test: När den pendlar på tomgång, slå av alla elförfrukare, slå sedan på max elförbrukning strax efter och se om du märker någon skillnad. Om så är fallet är du förmodligen lösningen på spåret. Lycka till. |
|
|
Ice,äger en e39 528 som har samma problem,den har varit hos M-bilar ett antal gånger.dom har kollat tomgångsmoton, luftmassemätaren kamaxelgivaren,bytt batteriet,generaton,och inga felkoder,plus alla vakumslangar. Nu har dom hitta felet,det är vanos som gör att tomgången går upp och ner. Din bil har gott 9000mil så har du fortfarande motorgaranti.Så kräv att dom kollar det.Hoppas det löser sig.(kostar 8-9000tusen att fixar vanos) Mvh Ante |
|
|
Hej Ice,med motorgarant menade jag bilförsäkringen.Den som täcker 10000 mil eller 6år. |
|
|
The problem occurs on M52TU engine cars, 3 & 5 series 6-cylinder 1999-2000. It presents when the car is cold, ~ < 55° Fahrenheit, usually in the morning. The problem begins at the end of the warm-up period (elevated idle rpm). Thus the colder the car, the more delay after startup before the problem manifests. At the end of the warm-up period the engine begins a series of stall encounters. The engine rpm’s drop significantly, the engine shudders, and then the engine rpm’s recover. This engine jolt lasts ~1 second. It is followed by a steady idle for ~7 seconds. The cycle then repeats. This continues for ~4.25 minutes. The 7 second idle interval can also be shorter, even to a ~1 second interval. With some cars the engine will actually stall on one of the engine jolts. If the car is driven before/during the episode, the problem seems to be suppressed, unless the car shortly comes to an idle state where the problem reappears. If the hood is opened, a gear/chain like chatter can be heard during the stall encounters. The idle control valve can sometimes also be heard clunk open. The M54 and M56 engines share the same vanos as the M52TU engine, but don’t exhibit the “vanos problem”.” Då felet med vanos inte ska visa sig på M54 motorn (enligt texten ovan) är jag lite osäker om det är det som är felet, men det tål att kollas upp. Då den ska in på service snart ska jag be dom att kolla upp det. |
|
|
Lyfter tråden lite då jag också hade INTERMITTENT pendlande tomgång på 525i -01. Det visade sig vara sprucken no. 17 här Länk Bytte samtliga dessa pluggar mot torpedväggen, det fanns 3 på min. Nu går den som en dröm igen! Så innan ni börjar byta LMM, lambda eller annan hysteriskt omtalad komponent, kolla ALLT på sugsidan. Även vakuumslangar byttes då de verkade sjunga på sista versen... Mvh, Zoltan |
|
|
Ah fan. Efter 3 felfria dagar, dök problemet upp igen! Suck! Men, bara under uppvärmning, dvs. halvvarm motor. Och, efter inbromsning med växel i. Någon som har bytt tempgivaren i toppen och fått bort felet? Vad fan är det som spökar? Inga felkoder, samt temp. mm är OK enligt INPA - livedata. |
|
|
JA, nu är det löst! Om nu någon undrar... Jag bytte laddregulator för ett tag sedan, pirat jävel. Det var då det började pendla. Jag började misstänka regulatorn pga. att pendlingen avtog om man stängde av A/C, lysen mm. Eller om man startade om motorn. Men att det bara uppkom vid halvkall motor rörde till det hela. Men nu har jag kört runt ett par veckor utan ett enda svaj i tomgången. Lösningen var att sätta tillbaka ett BMW original laddregulator. Eller rättare sagt, ett Valeo. Fan vad skönt |
|
|
Härligt med feedback på problemen så att vi kan lära oss mer! FAF |
|
|
Bra info! Jag trodde att jag hade ett tomgångsproblem tills jag såg att jag glömt stänga av stolsvärmen som stod i steg 1 och nu var uppe i "måltemperatur" och därmed stod och gläppte av/på för att hålla inställd temperatur = motorn ändrar varvtalet i takt med belastning. |
|
| OT: Jag tror stolvärmen pulsar konstant med olika intervall för olika inställt läge. D.v.s. ingen återkoppling via temp. givare/termostat. Men pulserna kan ju märkas ändå. | |
|
Jag var ju väldigt fundersam eftersom alla värden (lambda volt etc.) såg helt OK ut i INPA livedata och inga felkoder dök upp i någon styrenhet. Problemet hade säkert gått att förklara om man hade mjukvaruschemat och kunnat se hur laddningen är programmerad. Kan ju tilläggas att den piratladdregulatorn är köpt på Länk Inget ont om de alls! Kanonservice. Men det verkar som att den regulatorn inte är helt genomtänkt? Ibland är original bättre. Mvh, Zoltan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.