AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
28.924

Reda tomgångs problem E46 6cyl ordentligt

Sida 4 av 4
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Intressant, så det var inte lyftarna alls som du tidigare skrivit?

Törs man fråga var bytet kostade?
Be
33
Beff
328i Touring -00
efter MÅNGA om och men så kom dom fram till att vanosen förmodligen var felet, 5300 exklusive arbete.
tomgången verkar nu klockren... men som sagt den tvekar som vid krypkörning vid 1000v
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Skönt o kommit till rätta med problemet!

Hur kom dom fram till att det berodde på vanosen, o inte lyftarna som teknikerna trodde?
Och vad var felet på vanosen? Tätningar eller något annat?
Här har vi alltså ett exempel på att BMWs diagnos av vanos inte är tillförlitlig. Den visade ju om jag förstod dig rätt att vanos reglerade med rätt hastighet och höll kamvinklarna på rätt värden. Ändå visade det sig att vanos var defekt när de tog isär den.
Be
33
Beff
328i Touring -00
adelson: jag vet inte exakt vad som var fel på vanosen faktiskt, men förmodligen tätningarna.. men dom böt alltihopa.
dom påstod däremot att dom inte kunde se någon defekt på den gamla vanosen men, tomgången är då bra nu iaf.
Be
33
Beff
328i Touring -00
jo dom körde nån typ av live diagnos när jag var där å då sa dom att vanosen var ok. men tydligen ångrade dom sig
En bekant till har bytt topplock på sin bil och fick det komplett med kamaxlar osv.. Han hade samma problem med tomgången innan.. Och nu med nya locket där vanos hängde med är problemet som bortblåst!

Så får inte ordning på det mjukvara är det oringar som gäller..

Tror inte man "måste" byta hela vanos ?

Men officiellt kanske det sägs så.
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Hmm, ytterst märkligt, vanosen var ok men sen ändrade dom sig?

Vet du vad som var felet eller har verkstan kört en vi-byter-allt version?

Kan du acceptera deras debitering isåf? Låter ju lite kostsamt......

My
1
MyOtherToy
328i Touring -96
Jag hadde samma problem gjordde fyra felsökningar utan resultat.
gjorde en femte med ett stort instrument typ rullande landsväg.
Hittade en felaktig signal från vevaxellägges givaren. Bytte den klart.
helt enkelt fungerade givaren klockers utom en millisekund varanan sekund.
Be
33
Beff
328i Touring -00
Alltså.. för er som undrar kan jag förklara lite bättre.
For in med bilen och sa ungefär "ring inte föränn den är klar"
dom felsökte en massa.. även undertiden jag var där och kikade.
hittade inga fel , inga felkoder inga spruckna slangar ingenting.
Då snackade de med "tekniska" i stockholm , å dom sa "prova byt lyftarna"
vilket skulle gå på 15 PAPP.
Jag pratade med verkstads chefen och han trodde inte själv d var lyftarna, det trodde förövrigt ingen annan verkade det som.
tillsist ringde han och sa att vi måste prova byta vanosen och att dom skulle stå för all felsökning och jobbet.
SÅ fick de bli.
Deras godwill.. beror på att jag köpt bilen på samma firma.

tomgången är nu perfekt.
men vid ljummen motor tvekar den som en gammal förgasarbil där vid strax över 1000v/min
känns vid krypkörning 1an 2 an, störande då man trodde den skulle vara fri från problem nu.
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Går bilen som den skall nu då?
Be
33
Beff
328i Touring -00
Efter ännu ett verkstadsbesök, så visade det sig att lmm:en inte var i sin ordning (den går tydligen att mäta upp) så igår monterade jag in en begagnad lmm som tydligen skulle vara okej.
INGEN skillnad, den rycker som en förgasar bil, MEN bara vid LJUMMEN motor alltså innan full temp uppnåtts samt bara vid låga varvtal och väldigt litet gaspådrag.
Undrar om motortemp givaren är trasig, men det borde dom ha sett vid diagnos.
annars känns det bara som STYRBOXEN är kvar att byta.
Men hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag bytt motor för länge sen.
eller iofs så hade jag nog aldrig köpt bilen.
bm
121
bmwpower26
Bmw 320ci -02 2,2l -170hk M54.
Hej!

har samma problem med min 320ci -02 byta massa delar orginal tändstift,orginal tändspolar,LMM,Olja Castrol 5W-40,oljefilter sen byta jag till castrol 10W-40,rengjort vevhusventilasionen,felsökt Inga problemer hitas men bilen ryker vid kall start,grunen at jag bytta oljat till 10W-40 var at bmw i lund sa at jag skulle pröve det kansje det hjelper men nei ingen skilnad,har haft bilen hos Theanders bil for felsökning men inga fel hitas.

hopas nogon hitar felet.....

bj
23
bjoeern
328 Touring -00
Jag har exakt samma problem, har dock sprayat med startgas runt insugsslangén utan att tomgången höjs så det verkar inte vara något läckage i den.

Pratade med BMW och dom sa att det mest troligt var vev eller kamaxelgivaren, men efter vad jag läst här är jag tveksam.

Påtalade att många uppgraderat programvaran och iom det fått till detta, men det var för honom inget alternativ, vilket jag tycker låter konstigt..

Ni som har fått bukt med detta problem, vad har ni gjort egentligen? Jag är dödsless på detta.
bj
23
bjoeern
328 Touring -00
Bumpar denna tråd lite för att se om någon har kommit på lösningen på detta problem..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.