|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Det måste finnas massor av folk på forumet som har fenomenet som lyder följande, eller snarlikt: När det är kring noll eller under, bilen kallstartas och går snällt och fint TILLS Motortemperatur mätaren börjar rör sig i blåa fältet eller strax över (ca 5 min körning eller mer). Man får den första anledning att stanna för ett rödjlus eller korsning, då börjar motorn att oroligt pendla mellan 500-1500 varv och tillslut dör den ivissa lägen. Den dippar och går upp med ca 1 sekund intercvall.. Mycket orolig gång. Som för övrigt försvinner efter några minuter körning när bilen är varm, och det är som problemet aldrig fanns. Har läst MÅNGA trådar och de flesta pekar på uppgradering av motorstyrdon, och sökt på det mesta. Så det behövs nog inte påpekas. Men efter som mjukvaran fungerat ända sen 1999 undrar jag varför den skulle bli dålig nu. Troligare förklaring är att man justerar om parametrar som sänker kännsligheter på exempelvis spjällhus potentiometrar osv som är slitna. Och jag är snarare ut efter att sätta dit en ny del i så fall. Hur som helst är jag mycket tacksam (och säkert många fler på forumet) Om hur ni som lyckats blivit av med problemet har gått till väga. Mvh Sebbe | |
|
Vill bara påpeka att jag har samma problem på min 525iT-04 e39. Mycket störande problem som inte visar några felkoder. Har haft min inne på två olika ställen därav en auktoriserad Bmw verkstad i Värmland, utan att nån fann nåt fel. Finns inga felkoder = inget fel på bilen, känns det som verkstaden resonerar. Följer tråden med stort intresse då felet verkar vara ganska vanligt, och någon borde ha löst felet, och kanske kan dela med sig av lite tips. |
|
|
Jag arbetat på en verkstad som är konkurent med Bmw! Men hur som helst ska jag själv börja titta på bilen.. Men tråden är öppen för alla med samma problem.. Men först måste alla med problemet som har en tänkbar lösning se tråden och skriva i den, eller ta sig den tiden. Godjul! |
|
| har du kollat vevhusventilation, och slangar till vevhusvent ? | |
|
Skulle misstänka tjuvluft på insugssidan! Vanligt att insugsbälgen i gummi spricker i förgreningen där den delar upp sig i en liten veckad "stump" som reglerar vacumstyrningen. Sitter på nedre gummibälgen - närmast plenumkammaren! Kolla denna tråd: Länk Länk del nr 5! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade "orolig" tomgång samt att bilen dog vid rödljus för ett par år sedan på min e46:a. Var tydligen (om jag inte minns fel)kamaxelgivaren som var kass då. Nu har bilen börjat svaja lite på tomgången igen, men verkar denna gången vara vevhusventilations ventil som är knas då jag även har ett "tjut"-ljud från oljesticka/oljelock. |
|
|
Har kontrollerat bälgen och inte sätt något så här långt. Har dock inte följt vevhus ventilationen hela vägen. Ska titta på det så snart som möjligt. Men man tycker bilen bör vara knas på tomgång redan när den är helt kall ? Det är ju som sagt i max 5 min tid den gör så..och inte när den är helt nystartad.. tar en liten stund. |
|
|
HeJ! Jag har en bmw 320ci -02 ca 9000mill har problemer på tomgång den går inte bra når den är kall så efter at jag har starta den så skakar den typ 30 til 1 min sen går den bra igen. Jag har 2 stk 320ci -02 11000mill jag har samma problem på båda. |
|
| glömde at jag har haft min på bmw theandersbil for felsökning men dem hittat inga felkoder. dem sa at det är ingen fel på bilarna. | |
|
Läste om en i 5-serie forumet som verkade ha liknande problem. Lösningen där var en ny tändspole. Men det är ju upp emot tusenlappen för en ny. Lite surt om det är nåt annat. Nån som provat? |
|
|
Hade det varit en tändspole hade detta genast synts i diagnosen. Däremot får man i regel inte felkod på luftmängdmätaren! Testa plocka ur sladden till den och kör - går bilen bättre utan den inkopplad har du hittat boven i dramat! Sedan finns kam och vevaxelgivare men dessa brukar synas i diagnosen. Allra sist har du tjuvluft, lambdasonder eller vevhusventilation - däremot brukar problem med vevhusventilation medföra ganska ordentlig oljeförbrukning. Mina pengar är på LMM. Mitt bidrag! |
|
| LMM är ju lätt att kolla genom att rycka kabeln och se om det blir skillnad. Ser att ni tog upp tomgångsventilen i en annan tråd. En annan felkälla som inte diskuteras så ofta på AP, men på en del andra forum är Vanosen. Det gäller för M52 så för M54 vet jag inte, men här finns lite läsning:Länk | |
|
När bilen började pendla sist slog jag av den och rök luftmassamätaren. Ingen förändring så här långt. Jag tycker den hackade till engång när jag kom in i en rondell igår. Så har den aldrig gjort. Som när min 5 serie hade dålig vevgivare. Antingen har jag ytterligare ett fel eller så är det kam/vevgivare. |
|
|
Vill tillägga att komiskt nog talade jag med bekanta vänner till oss som kör en bmw 520i -97, Där precis samma fel har uppståt, med exakt lika uppförande. Felet måste ju vara extremt vanligt ? |
|
|
Nu börjar jag bli tjatig med inlägg... MEN... Det här stämmer alldeles för bra med felbeskrivning och alltihopa.. ! Jag är nästan övertygad att det här är boven.. Om dom inte hittar på för att få sälja sina "seals" “The problem occurs on M52TU engine cars, 3 & 5 series 6-cylinder 1999-2000. It presents when the car is cold, ~ < 55° Fahrenheit, usually in the morning. The problem begins at the end of the warm-up period (elevated idle rpm). Thus the colder the car, the more delay after startup before the problem manifests. At the end of the warm-up period the engine begins a series of stall encounters. The engine rpm’s drop significantly, the engine shudders, and then the engine rpm’s recover. This engine jolt lasts ~1 second. It is followed by a steady idle for ~7 seconds. The cycle then repeats. This continues for ~4.25 minutes. The 7 second idle interval can also be shorter, even to a ~1 second interval. With some cars the engine will actually stall on one of the engine jolts. If the car is driven before/during the episode, the problem seems to be suppressed, unless the car shortly comes to an idle state where the problem reappears. If the hood is opened, a gear/chain like chatter can be heard during the stall encounters. The idle control valve can sometimes also be heard clunk open. The M54 and M56 engines share the same vanos as the M52TU engine, but don’t exhibit the “vanos problem”.” |
|
|
Är tveksam om det är det som är felet (i alla fall för min bil). Det står i slutet av texten att M54 motorn inte uppvisar de problem som M52 motorn gör, men min motor beter sig exakt så som du beskriver i första inlägget och jag har M54 motorn i min. |
|
|
Jag har M54 och min svajar till lite på tomgången ett par gånger varje gång jag är på rull och släpper ner den till tomgång. Enstaka gånger har den börjat självsvänga på tomgång under uppvärmningsfas. Det mest störande med min är att den svarar lite pumpande på gasen i dragläge. Jag har bytt tätningar i vanos till Beisans, och de gjorde ingen skillnad över huvud taget. Jag har även bytt gasspjäll, tomgångsspjäll, vevhusventilation och motorprogramvara. Inget har gjort någon skillnad. Jag har en extra omgång Beisan-tätningar om någon i närheten skulle behöva ... Fast felet jag har fixar de inte. :-) |
|
|
Det felet är det på 520in med, effekten kommer lite i omgångar fast man håller gasen i samma läge.. Samt tomgångs problemet.¨Välldigt störande. Men du har ju redan fixat vanos utan resultat på samma maskin då. Min är lite orkelös i lägreregistret vissa gånger. |
|
| Bmw er ikke hva den var en gang fu...k the bmw. | |
|
Länk Jag gjorde som så att jag fixa ett filmklipp på problemet. Kort och säger inte så mycket. Kan tillägga att bilen inte misständer på någon cyl. |
|
|
Så där har min varit i 3 år lite då och då, men jag har inte gjort något åt det. Med Adelsons erfarenhet verkar det vara svårt att få bukt med det. Kan vara irriterande när man krypkör eller skall fickparkera eller så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.