|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag får heller inga felkoder på någonting. Jag tror att min bil är trimmad och skall gå utan LMM inkopplad. Dock har jag inget som styrker detta mer än att bilen historiskt har rullat utan LMM inkopplad i många år. Bilen går bättre, mer botttendrag och samma förbrukning. Bilen är otroligt påkostad hos aktoriserad verkstad, så skulle det ha varit något annat så borde det med 99,9% sannolikhet varit åtgärdat när man har lagt ner 217.000 på bilen sen 2001. |
|
|
Jomenvisst: Du verkar juh inte ens lida av samma problem som vi andra, alltså tomgångsproblem vid kallstart , eller rättare sagt under uppvärmningsfasen (som tråden handlar om). |
|
|
nä, sorry. Hugger på allt nu med tomgångsproblem. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Om man lossar kablen på LMM när bilen går och den går bättre så är det nästan alltid fel på LMM. Bilen tar då istället värdet på trottelpotentiometern som referens. En dåligt fungerande LMM ger inga felkoder bara om det är helt kass eller avbrott till den. Ett defekt mebran i vevhusventilationklockan ger också tomgångsstörningar. Misstänker att man för köra livedata på tempgivare givare under uppvärmningsprocessen och se om det är någon så lägger av och visar fel under en viss tid tex. Men BMW har ju ingen laptop till DISen :) Under vissa tempförhålladen är det besvärligt med regleringen, vid rejält fuktigt snöblandat regn och någon + grad ute så kan det bildas nån typ av iskristaller som ställer till det. Var väldigt vanligt på förgasarbilar men förkommer även på insprutningsbilar och förekommer just vid "halvvarm" motor. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok får be dom (eftersom bilen står kvar på verkstaden) testa att lossa kabeln från lmm:en då, tycker bara den borde gå dåligt hela tiden då. inte bara då den är kall - halv varm. Finns ingen speciell temp då den har dålig tomgång utan man kan säga från +5 till minus 50 då innfinner sig problemet. på sommaren går den bra. jag har läst mycket om problem med vanos och olika givare, men verkstaden påstod att så inte var fallet. Och "uber proffsen" på "tekniska" i stockholm såger lyftarna , och det verkar som den minst logiska förklaringen. |
|
|
Nu är jag en bit på vägen. Det finns 3vägar att gå för mig.. Har blivit av med problemgången genom att koppla ur sladden till vanosen.. Bilen lägger inte av längre! Det är på insugssidan i det här fallet! NR1. Sätta in nyare mjukvara och minska kännsligheten på vanosen, efter som BMW har gjort en ändring i nyare mjukvaran. ( Jag anser att man inte löser problemet, och får en sämre bil i långa loppet på detta vis) Nr2. Byta VANOS tätningar, och hoppas att vanosen börjar svara rätt. Nr3. Slå i omega i motorn. Ska testa några dagar till och berätta mer. Men som det är nu har jag haft e helt felfri gång. Och mycket pekar på att det kan stämma med dom där eftermarknands tätningarna. Har inte pressat bilen något när vanos inte vart i, så jag vet inte hur den går. Återkommer"! |
|
|
Jag kan bidra med en annan sak som har hänt mig nu. Som jag skrev i ett annat inlägg i denna tråden så har de hänt för mig att bilen har velar dö när den stått på tomgång när den varit kall. Detta inträffade ganska snart efter jag köpt bilen o bytte då gummibälg till insug som försök till reparation. Detta verkade ha löst de fram tills några månader sen när den dog strax innan en rondell o så. Så hur som helst så köpte jag en ny kamaxelgivare på BMW (var lite strul med rätt artnr på den jag köpte pirat) o tänkte att nu ska de väl bli bra. Men vad händer?! Nu när jag startar blen o fram tills den har passerat de blå fältet o nästan förbi de första vita strecket så dippar den ner i tomgång var 15:e sekund ungefär. Jag har alltså FÅTT de fel ni har när jag bytte ut min kamgivare som har gett varning i BMWs dator. Den har som sagt inte betett sig så på ett år kanske? Nån som kan baka ihop denna infon o komma fram till vad som händer här? Tilläggas ska att den nya givaren inte såg ut exakt som den jag plockade ut. Denna var jämntjock på den delen som sticks in i toppen medans den andra var lite avsmalnad de sista 10mm eller nåt från änden. |
|
|
Om du har kört med en helt trasig kamaxelgivare så har VANOS varit helt avstängd. Då har du inte heller drabbats av de symtom som uppstår när VANOS försöker slå igång den interna EGRen en bit in på uppvärmningen. Nu när givaren fungerar så är VANOS igång och du får det symtomet som man får med kombinationen gammal motorprogramvara och gamla VANOS-tätningar. |
|
|
Adelsson> Jag kan inte säga att jag märker nån skillnad mot förut gällande acc eller nåt annat? Hade jag inte själv vetat att den var bytt så hade jag aldrig reflekterat över de. Men jag är rädd att om jag går in på BMW (Växjö) så är de inte säkert de vet vad jag menar o kommer att säga att de inte finns några mjukvaruuppdateringar what so ever. Men man "lurar" sig själv lite med en uppdatering som nån annan skrev va? Felet ligger på tätningarna eller? |
|
|
Då var nog inte VANOS helt satt ur funktion innan, för det märks mycket tydligt. I alla fall på M54, och VANOS har ju precis samma funktion på M52TU. Många vittnar i alla fall om att nya tätningar löser problemet med droppande tomgång under uppvärmning på M52TU. Jag vet inte vart felet sitter egentligen. Antingen är det så att det blir för otätt med gamla tätningar så vanos blir för långsam. Eller så är det så att den faktiskt blir snabbare med tiden, för att friktionen minskar, men att den fortfarande är tillräcklingt tät. Felet skulle i så fall sitta i mjukvaran som är för abrupt i ingreppet, men att det inte märks med nya tätningar som går lite trögare. Jag vet faktiskt inte när man lurar sig, om det är när man byter programvara eller när man byter tätningar. :-) |
|
|
Enligt de tekniker som konsulterats i stockholm så är vanosen inte problemet. för då skulle dom få felkoder på kamaxel givare på avgas eller insugsidan, eller så på att vanosen fastnat eller går för långsamt/ för snabbt. Som sagt dom säger lyftarna! |
|
|
Jag fick samma symptom på min 328, lämnade den till BMW som fick felkoder på LMM. Bytte den (4260 kr), så nu mår bilen bra igen =) |
|
|
Om det är ett innre läckage i vanosventilerna så borde det gå att kolla genom att byta till en tjockare olja? |
|
|
Jag gjorde en observation när jag bytte kamaxelgivare på min, o de var att de var oljigt i själva kontakten bland kontaktstiften. Men kollar man i honkontakten i sladdänden så är de torrt i kontaktstycket. Tänkte att de var ju iaf bra att jag bytte den då även om jag inte märkte nån skillnad direkt på gången. Sen som sagt så började ju tomgången o pendla under uppvärmningen efter bytet. Så i em när jag tog bilen kall så drog jag bort kontaktstycket till kamgivaren innan jag startade för att se vad som hände. O vips så var alla dippar på tomgången borta o jag märkte inte nån annan skillnad heller. När jag kört en bit o bilen var varm så stannade jag för att koppla in kontaktstycket till kamgivaren igen o märker då att de är olja i kontakten igen! Alltså inte i sladdändens kontakt utan från givaren, precis som den gamla. Trodde inte ens de var möjligt för olja o ta sig igenom kontakten. tilläggas bör att jag såklart även bytte o-ringen vid givaren. Vad är de som händer? Jag ringde BMW o fick prata med en tekniker som bl.a nämnde nåt om att man typ inte märker att kamgivaren är kass för den kan få sin signal från jag tror de var 2 andra givare. Han sa dock en sak som jag ännu inte har gjort, men han sa att de KAN påverka om man inte har nollat felkoderna efter man bytt till en ny vilket jag ännu inte har haft möjlighet till. Han nämde även nåt om att vevaxelgivaren kan vara kass/märklig utan att den behöver lämna felkoder alltid o att denna kan ställa till med verkligen märkliga saker, typ som detta. |
|
|
Beff, Som svar på din fråga från igår. Jag har (på detta forum) läst om minst två personer som fått sina tomgångsproblem lösta pga nya ventillyftare. Du nämner M52TU, jag är ej påläst på BMWs motorbeteckningar, men dessa fall gäller ivf 320 E46 årsmodell -02 till -04. Dock skiljer sig problemsymptomen något, dessa uppstår ganska snart efter kallstart, efter ca 30-60 sek. Motorn går dåligt och skakar (känns som den inte går på alla cylindar) så att hela bilen står och vibrerar. Ibland tänds även den gula motorlampan. Mvh BC |
|
|
En spontan tanke bara, borde de inte vara nåt fel på min nya givare eller nåt om den faktiskt går sämre med tanke på dipparna när den är kall mot innan. Kanske kablaget jag vet inte...ska testa o rycka ur kontakten till LMM tror jag med för o se vad som händer. |
|
|
Återkommer snart med lite info. Ska börja med att byta olja, samt slå i omega och koppla in min diagnos och säkerställa att den är ren. Vore intressant att få in lite svar med folk som faktiskt bytt lyftare och kan ge positiv feedback! ? |
|
|
Jag får ansluta mig till Hassos teorier. Några givare, LMM, kam/vevaxel osv tillsammans med styrboxen kan "låna" värden och signaler från varandra och i vissa fall kan motorn gå förvånansvärt bra med defekt givare. Många variabler påverkar, men om LMM kan kopplas ur utan försämring så är den inte frisk. Vissa motorstyrningar nöjer sig även enbart med tempgivarens värde i insugsluften osv. Det som är lite skumt är att inga fel läggs upp i felminnet och syns vid diagnos osv. Med Ediabas och PC, tillsammans med livediagnos borde det gå att se intressanta avvikelser, kanske genom att jämföra med en annan likdan motor osv. Hasso vet mera om detta. FP |
|
|
Har bytt olja och filter och tippat i en dyr syntet olja, samt en skvätt omega packnings fix. Har kört 200mil strulfritt. Skulle det återkomma ska jag byta mjukvara. Bilen är helt annan.. men jag törs inte svara om det är slumpen ? |
|
|
Dom böt hela vanosen för mig, och peppar peppar tomgångsproblemet är som bortblåst. Men däremot rycker den till (tvekar) när man passarar ca 1000v/min,(övriga varvtal problemfria) detta känns rejält ¨på ettan och lite på tvåan samt bara i uppvärmnings fasen. Vid full temp verkar detta ryck / tvekan försvinna , så det borde inte vara någon potentiometer. problemet har väl infunnit sig tidigare men har kanske förvärrats lite nu.. om jag inte inbillar mig. Synd.. jag som var övertygad att bilen skulle gå som en dröm nu. men med lite tur så är det ett enklare /billigare fel, någon som varit med om liknande ?? "ryck vid 1000v/min (innan motor nått full temp) M52TU" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.