AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
28.925

Reda tomgångs problem E46 6cyl ordentligt

Sida 2 av 4
ser nu i efterhand att hela youtube är fullt med problemet.

Länk <-- Lösning enligt dom

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Det här var bara en snabbsökning.. Men jag kan garantera att vi har samma problem.. Och försöker företaget i länk nr1 tjäna pengar på det här är dom riktigt usla om det inte hjälper med vanos fix.. Men bekymret träffar ju m52 m50 osv.. även 318 i ett klipp.. Titta och slå ihop hjärnorna så vi knäcker det här!!

GOD JUL :)
Det där att den tappar tomgången tvärt och sedan räddar sig, det sägs bara drabba M52TU. Många vittnar om att nya vanostätningar fixar det. Det ska även finnas en mjukvarufix från BMW som fixar det genom att göra ingreppet av den interna EGR:en mindre abrupt. Den fixen ska finnas från början i M54, så de ska inte drabbas av just det.

Jag har aldrig haft det symtomet, utan mitt tomgångssvaj har varit mer kontinuerligt. Dessutom är det oerhört sällan det händer. Det störande felet med min är att det är som att den pumpar lätt på gasen i dragläge. Dessutom pendlar den ett par gånger på tomgången varje gång jag släpper ner den till tomgång, men det är inte så farligt störande.
Inväntar mera förslag :)
Felet har avancerat nu.. Bilen har börjat hosta till rätt som det är oftast mellan 1500-3000varv. Det kommer oftare och oftare.

Kan vara till hjälp att hitta felet, då ev diagnosen kommer säga något ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Börjar lukta vevaxelgivare eventuellt. Tror att fel på dessa kan komma undan utan felkod ibland.
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag var med om i början när jag köpt min bil att den ibland, oftast när den var kall när jag tänker efter ville dö på tomgång. Motorn dippade ner i varv o dog nästan för att sen korrigera o springa upp på ca 1500rpm o lägga sig stabilt på tomgång. Sen nån minut senare gjorde den likadant igen... 3e gången brukade den dock inte hinna med o hämta upp utan den dog. De hände vid 2-3 tillfällen.
Lite efter det kollade jag på inlägg om läckande gummibälgar vid insug och bytte dem för på den smalare av gummislangarna med en massa veck på hade spruckit en hel del på min.
Efter det var de lugnt.
Sen kanske för 2-3 mån sen kommer jag ihåg nu när jag läser här att jag faktiskt var med om exakt samma sak som nån mer här tror jag att när man kom in i en rondell för o växla ner så dog den. Jag startade den igen o den har inte gjort så nån mer gång sen dess. Jag kände även ett hack när jag accelererade för kanske 2v sen o tänkte att de kanske var en spole, men de slog mig senare att de är kanske nåt med kamgivaren ändå? Fick nämligen upp felkod för den för ca 1 mån sen när jag kollade. Den visade även felkod för nån vanosenhet, men troligen hörde de hop med kamaxelgivarens felkod sa han på BMW.

Jäklar va de blev mycket text... hoppas nån fick nån nytta av de...

Till Magnus:

Just med rondeller är ett klassiskt tillfälle för den min med att strula. Intressant att du har kod på både vanos och kamaxelgivare.

Ska läsa av min inom kort.. så kanske man kan se om det blir samma där då.
mi
10
mikjens
318i -02
Hej !

Till Zebb_83 !

Detta problem tyder på kamaxel eller vevaxelgivaren börja ge sig som är
mycket vanligt på bmw ! Själv har jag haft samma problem i 120km stanna
min bilen ! Jag har dock nu köpet ett OBDII diag tool från kjell.com 1799:-
och du kan kolla allt med detta tool ! Min service av byte av dessa givare
gick på nästan 8000kr ! Så kolla på kjell.com efter OBD2

Lycka till

mikjens
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Min M3 E46 spökar också.

När bilen rullar under 30 km/tim så är allt normalt.

När bilen rullar över 30 vid och vid urkoppling och släppt gas så kan den gå ner och lägga av, eller så går den ner och håller på lägga av för att gå upp på normal varv igen, detta kan vara 2-3 ggr till den stabiliserar sig helt.

När man kör tex 110 km/t och man kopplar ur och släpper gasen så går den ner och lägger av direkt nästan alltid.

Så det verkar bli sämre beroende på hastighet. !

När bilen är kall på morgon inga problem första minutrarna.

När jag kopplar ur luftmängdmätaren så är allt normalt, dvs inga problem.

Kan nämnas att jag har öppet filter som saknar nät före lmm och effektavgassystem.

Jag har bytt luftmängdmätaren nyligen och på diagnosen så komma LMM up som ett fel och katalysator värde.

BMW vill göra en djupare felsökning, dom sa något om någon lufttempgivare ?, vid frågan om det kunde vara Vanos så sa dom att det inte var det för då skulle den lägga upp det som fel, eller så skulle bilen ha samma problem med luftmängdmätaren urkopplad.

Kan någon komma med lite goda råd ?
Det är inga större problem med jätte irreterande.

Jag upplever också att när jag har LMM urkopplad helt så har jag även lite bättre botten drag (känsla)

Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Nämnas kan göra att:
LMM är ny
Spolar är bytta
Stift är bytta
Kamaxelgivare är bytta.

Mest irreterande är att den går klockrent utan LMM inkopplad.
Det ända man stör sig på då är ju att motorlampan tänds i och med att man kopplar bort lmm.

Jomenvisst: Har du testat att sätta tillbaks original luftburk? Luftmätaren behöver tratten och nätet för att fungera som den ska. Lufthastigheten i olika delar av röret kan skilja sig annars, och då blir inte värdet från sensorn som sitter i mitten ett bra värde.
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Adelson:
Tyvärr finns inte orginal luftburken kvar.
Jag måste försöka få tag i ett nät någonstans.
Kanske skall jag börja testa med detta.
ex
44
exoop
316i -89
jag hade exakt likadant problem på min bmw 320ia e36 -93 2 gånger att tomgången pendlade, ena gången så var det stiftet i 4:e cylindern som feltände men andra gången så körde jag den till en verkstad som inte hittade några som hälst fel på den, men en dag så kom jag över en ny kamaxelgivare och bytte denna och vipps så var problemet borta.
Nu vet jag inte om det är så på alla era men jag skulle rekomendera att kolla på skrotar efter en (kan inte vara så dyra).
Be
33
Beff
328i Touring -00
Zebb_83:

Jag verkar ha precis samma problem som dig, med orolig tomgång, den "dör" ibland" och går allmänt konstigt, men bara vid "uppvärmningsfasen".
Vid full temp går bilen bra.

hursomhelst så har problemet innfunnit sig i över ett år, dock bara på vintrarna eftersom det verkar krävas lite kallare väder för att problemet ska uppstå.

hade in bilen på Burlin motor i skellefteå efter problemet uppdagades och dom körde diagnos utan resultat,så dom körde in mjukvaru uppdateringen samt böt vevaxelgivaren, fråga inte varför dom böt just den men det gjorde dom iaf.
Efter det slutade tomgångs problemet!!! men jag tyckte endå att bilen inte gick så mjukt å smidigt som den borde (om man jämför med andra bilar man haft), gick allmännt ryckigt och konstigt i stadskörning när motorn var i "uppvärmningsfasen"

Nu när vintern kom så började tomgångs problemet om igen !?!?!?
så jag har läst igenom varenda inlägg man kan hitta om detta,
och som du säger Zebb_83 , dom dära Beisan-tätningarna på vanos kolvarna verkar luriga.

Så idag blev jag less å körde till samma verkstad igen och dom kör juh diagnos direkt och SURPRICE!! inget fanns lagrat.
Så jag tog ett snack med verkmästaren om Vanos tätningar och kamaxelgivare på avgas å insug,men han verkade då inte alls vara inne på några vanos tätningar.
men han började mixtra och testa (bilen var igång och diagnos utrustningen var inkopplat i bilen) med programmet och det gick att få fram hur snabbt vanos kolvar och sånt rörde sig om jag förstod rätt, även typ responstid på givare etc.!? och allt verkade inom toleranserna.

Hör av er när bilen är klar, går den att tillverka så går den att repa, dessutom är den snart 10 år lycka till , det var mina ungefärliga ord när jag lämnade bilen hos dom och for därifrån.
känner mig kraftigt less nu.

tj
1
tjoma
320I Touring -00
Kan nästa med 99% säkerhet säga att det är en givare till insuget som är dåligt. tar du bilen till en verkstad så mäter dom med diagnos verktyg och ser detta på studs. Påmin 320i touring -00 visade det sig vara två olika givare som var dålig... Exakt samma problem upplevde jag som du beskriver och efter att dessa var bytt till en kostnad av 1500 st= 3000 totalt gick dessutom bilen mer motorstarkt.. Helt annat gensvar i motorn vid gaspådrag.

Så kolla detta med en bmw verkstad eller en verkstad med diagnos för BMW.

Lycka till..

Thomas
Be
33
Beff
328i Touring -00
kan nästan med 99,99% säkerhet säga att det inte är nån "givare till insuget som är dåligt" .
Om du läste mitt inlägg noga så hade du sett att jag redan lämnat in bilen 2 ggr hos Burlin motor som är auktoriserad bmw återförsäljare, och dom har kört diagnos båda gångerna utan resultat.

Däremot ringde verkmästaren från verkstaden idag och dom hade förståss hållt på att felsöka och så i nån timme utan resultat, men han hade även pratat med "BMW sverige" som han så fint kallade det, och dessa människor som sitter där ska tydligen vara något över det vanliga, inga gröngölingar iaf.
dom är tydligen duktiga på udda special fel påstod han.
dom skulle återkomma på måndag så vi får väl se.
Min BMW-verkstad konsulterar något de kallar "tekniska" när det är för svårt för dem själva. Tyvärr är de inte mycket klokare där. Jag har ett ärende där som de har klurat på sedan förra sommaren, hittills med bara felaktiga åtgärder som resultat. :-)
Be
33
Beff
328i Touring -00
Verkmästaren hörde av sig idag efter konsulterande med "tekniska" eller "Bmw sverige" eller vad man nu kallar det.

Dom sa: nån lyftare kan vara dålig så byt alla för att vara säker.
Och det är juh 24 stycken så det går på ca 15 000 ink arbete .

Jag stod bara som ett frågetecken, eftersom jag aldrig hört minsta lilla "tick" från motorn, så tar man juh för givet att lyftarna är fräscha.
Dessutom om det nu vore så att tex 2 lyftare är dåliga, ska motorn nästan stanna då pga detta, ??
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Har ni provat med att koppla bort luftmängdmätaren helt ?
Det har jag gjort och min bil går perfekt.
Mer bottendrag och samma förbrukning 100 km/t ca i 3 mil enligt färddator.

Be
33
Beff
328i Touring -00
Diagnos är körd på bilen, utan felkoder på lmm.
Så varför då koppla bort den!?
Verkar som att du menar att du kopplat bort den för all framtid , det låter juh inte särskilt vettigt, den sitter väl där av en anledning !?

Det enda jag egentligen vill vet nu är : Kan M52TU ha dessa problem som beskrivits i denna tråd, pga dåliga lyftare!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.