AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.915

Biltemas Tänddelar

Sida 1 av 3
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Undrar vad folk tycker om och om de har provat tex rotor, fördelare, kablar
på sina bilar och har erfarenheter att dela med sig.

Tex rotor och fördelare kostar mindre än 50% (650kr) av det normala priset som tex mekonomen, meca vill ha och är dessutom från BOSCH !! kan det bli bättre?

Tändkablarna i silikon kostar ju en 1/4 av vad samma bildetaljister ovan vill ha, men känns lite farliga eftersom tillverkare är ett osäkert kort och känner till att många gånger kan man få effektbortfall om man använder för billiga tändkablar.

Jag köpte fördelarlock och rotor till min M20B20 jag hade tidigare. Även till M10 har jag använt biltemas dylika. Det funkade bra på bägge motorerna. M20B20 körde jag dagligen i ett år med biltemaprylarna utan problem. C.a 1500mil

Fördelare vet jag inte om de har till bilarna dock ;)

--
Markus
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
De har fördelare, den som sitter på M40 motorn och då borde den vara ganska bra tycker man ju efterom det står Bosch på den INTE Boschliknande variant som de anger på sina generatorer för 699kr istället för ca 3000kr som hos meca, mekonomen.
Mhm, jag visste faktiskt inte att de hade fördelare till dom. Står det bosch på den så är det ju bara att handla!

--
Markus
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det är väl bara fördelarlocket de har?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
lalaw, som är BOSCH svar ja!!
Rotor är också BOSCH
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det var inte illa, ja då finns det ingen som helst anledning att betala det dubbla någon annanstans!!
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Köpte rotor samt fördelarlock till min E30 på Biltema och det var Bosch på dessa så det är bara att köpa.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Köpte därifrån till farsgubben Mercedes 190e som har BOSCH system och det har funkat utmärkt.. såg tillochmed ut som orginal med samma färg och samma märkningar.

//amullo
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För runt 15-20 år sedan köpte jag bla tändkablar med kopparkärna i metervara till min 3.0S -72. Har funkat ypperligt i 30-40.000 mil och flyttas nu över till en 3.3-litersmotor som jag håller på att lägga i bilen.

Per L
Kan tipsa om deras hjullager, många har skf tryckt på lagret.
Vore intressant att veta vem som tillverkar deras oljefikter och bromsar.
E3
1.828
E36
USA bilar
Delorian: Just det mänga/vissa har SKF.. de andra då?
Olljefiltren... aldrig i livet
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Biltemas oljefilter har funkat utmärkt för mig på alla bilar jag haft. Från Autobianchi A112 till BMW M5.
Efter 73.000 mil med min 3.0S kunde jag konstatera att jag hade knappt kännbara vändkanter i cylindrarna och vevaxel/lager kunde nog gå lika många mil till. Motorn har för övrigt mest gått med Biltemas oljor!

Jag har bara positiva egna erfarenheter av Biltemas oljor och filter.
Du/ni som uttalar er negativt är det egna erfarenheter ni delger oss eller "allmänt tyckande"!?

Per L
E3
1.828
E36
USA bilar
Det ä rrelativt väl känt att Biltemas oljefilter har varierande kvalitet
För x antal år sedan fick man faktiskt ersätta främst Fordägare pga motorhaverier

Har själv gjort (icke vetenskapliga) tester med filter, vägt ett filter före och efter byte, Procentuell viktökning bör påvisa hur mycket "skit som fastnat" enkelt uttryckt, Biltemas har absolut minsta viktökningen
Förresten, klyv ett BT filter och ex ett Mann så ser du skillnaden
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Har använt Biltemas tänddelar med varierande resultat.
Hade en Volvo 740 vilken misstände med Biltemas tändstift, medans 240n jag hade innan funkade klockrent.
Köpte en tänddelssats till min Jetta, katastrof. Bytte allt på parkeringen utanför och kom inte ens hem innan bilen dog. Tur man inte kastade det gamla delarna, så att man kunde byta tillbaka till de gamla delarna och komma hem.

www.e21.se
E3
1.828
E36
USA bilar
Den erfarenheten har jag också fått.. för måånga år sen (handlar INTE på BT sen många år) monterade jag deras tänddelssats, med bl,a Eyquem stiften eftersom bilen skulle säljas
De höll ungefär 2 km, sen höll bilen inte ens på att starta när den väl gick igång knallade den på max 3 av 4 cylindrar, tog mig tillbaka till garaget, skruvade i de allt annat än fräscha gamla NGKstiften, och se, bilen gick som den skulle

Nej, alltför många dåliga varor från BT har gjort att jag numer vägrar
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Vad underligt att erfenheterna varierar så stort?

Hur som helst VÄGRAR jag tro att SKF, Bosch, mfl skulle hålla en bättre kvalitet om BMW eller Mekonomen, Meca säljer dem istället för biltema.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Frifart
Givetvis så har saker från samma tillverkningslinje samma kvalite, oavsett vad det står på kartongen.
Men det är ju inte i de fallen Biltemas produkter är sämre än de andra biltilbehörskedjorna och märkesverkstädernas, utan det är NÄR Biltema köpt in delar från andra fabrikanter.
Du ska ju inte tro att dom alltid köper in samma saker från samma fabrikant hela tiden, utan dom tar ju det som uppfyller "kraven" (får man hoppas) och är billigast.

www.e21.se
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Köpte hjullager till en opel på biltema visade sig vara ett KOYO lager!
Var mkt nöjd, 3 veckor senare köpte jag ett till andra sidan och då fick jag nått annat fabrikat. Det senare var inte alls lika välarbetat som Koyo lagret. Hur länge lagrena i sig höll vet jag inte skrotade bilen några år senare.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
1 år höll deras Biltemas lambdasond till min 325a!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.