AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.112

Finnesser som ac, fartktrl, c-lås , larm osv

Sida 1 av 2
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
Hallo!

var in och besökte en handlare idag, min bil är stenkall eftersom den inte har en servicebok från tyskland sa han. Suck.

Nu när jag läser på forumen så hittar jag en massa intressant jag inte visste, och ska man ev sälja bilen så bör man ju åtminstone veta vad för finesser den har och hur mycket det egentligen kunde funnits på den.

Jag fick ju ingen bra instruktionsbok med min så jag har hittat lite finesser efterhand. Jag tänkte här försöka lista vilka finesser som finns på Z3 och hoppas ni vill fylla på med det jag inte kommit på.

1.Dimljus fram (har jag)

2.Dimljus bak (har jag)

3.Reglerbara huvudstrålkastare från förarplats (har jag)

4.Elinställbara stolar (har jag, men inte med minnesfunktion och / eller aktivering med c-lås-finns det?)

5.Eluppvärmda stolar (Har jag, i två steg, automatisk övergång från läge II till I)

6.AC (har jag, men inte klimatautomatik-finns det?)

7.Fjärrkontroll på nyckeln till C-lås och innerbelysning (har jag)

8.Larm med kupesensor (har jag)

9.C-lås (har jag)

10.Innerbelysning som tänds av c-lås fjärren (har jag)

11.Elektriskt fällbar cab (har jag)

12.Airbag förare och passagerare (2st totalt, har jag)

13.Farthållare (har inte jag, men kan tydligen eftermonteras för 1500kr enligt
ett inlägg här)

14.Harman Kardon Sub bas (har jag inte)

15.GPS navigering (har jag inte)

16.Mobiltelefon, finns handsfree? (har jag inte)

17.Halvljusautomatik (har jag inte)

Nån som hittat nåt mer på sin bil?

Z3 / 2,8 / 1998
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Ring BMW och kolla om de kan plocka fram historiken på din bil från Tyskland och isåfall be dem ta hem en ny servicebok som de fyller i efter de servicar som gjorts på bilen. Har du sedan de papper på bilen som tillkommit efter importen så har du full historik att uppvisa. Alternativt be om att få alla servicar från BMW utskrivna.

Mvh Henrik
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
Jasså det kan man? De är inte ogina med sånt på BMW då?

Z3 / 2,8 / 1998
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Som sagt, du bör åtminstone kunna få de servicar som utförts utskrivna.

Mvh Henrik
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
iofs. men den har ju gått så lite att det bara är en service gjord på den.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Har det bara utförts en service på bilen. trots att den är 10 år gammal?!?
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
ja bara en på verkstad den har precis börjat visa att de vill ha storservice nu snart.

Z3 / 2,8 / 1998
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Har du bytt olja på den själv eller är det typ andra omgången olja du kör bilen på efter 10 år?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

En service på 10 år kan aldrig stämma eller åtminstone inte vara särskilt bra. Olja bör du byta minst vartannat år även om du kör extremt lite. Helst varje säsong.

Mvh Henrik
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
det är en himla skillnad på att göra service och service... klart jag byter olja och sköter om min bil, dock har den bara vart på en service på verkstad i enlighet med serviceintervallen och serviceindikatorn som säger till då den vill på verkstad.

Z3 / 2,8 / 1998
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ok. Har du bara kvitton som styrker det så stärker det ju saken. Men det är i mångas ögon inte "lika mkt värt" om en stämplad servicebok, där den auktoriserade bmw-verkstaden bytt olja åt dig. Om det kan man tycka vad man vill...
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
det här med service har diskuterats många gånger, själv har jag en bruksbil av annat märke som jag utför all service på själv men jag tror inte någon köpare skulle uppskatta det så den blev mer lättsåld.

Vänd på steken !! istället hur skulle du själv uppfatta en bil som Z3 om du skulle köpa den! ja själv skulle jag inte våga köpa trots att en ägare servat sin bil lika bra som jag beskrev ovan som min bruksbil, för det syns ju inte och hur ska man besvisa för en köpare? trots att jag är lite kunnig på bilar skulle nog jag välja en bil med dokumenterad service, men varför?

Ja som köpare tycker jag tar en risk och för det andra det finns så många bilar till salu med fullständig dokumentation så jag valde nog det för det verkar inte som en sådan bil kostar mer, men å andra sidan jag kanske inte hittar en bättre bil för det, det bara känns så mycket säkrare, men nu har jag beskrivit som en tänkt köpare kan resonera
mvh Uffe/bildock
Visa användare
25
Farbror Freddie
Z3 2,8 Roadster -00
Kanske har du också en färddator - vet ej om det är x-trautrustning. Den visar info om genomsnittlig bensinförbrukning, snitthastighet, yttertemperatur mm.
Farbror Freddie:
Färddatorn är standard.
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
Jo det är sant, färddator har jag med.

Sen kom jag på att jag verkar ha nån slags regnsensor till vindrutetorkarna men har inte riktigt fattat hur den ska fungera.

Z3 / 2,8 / 1998
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
"5.Eluppvärmda stolar (Har jag, i två steg, automatisk övergång från läge II till I)"

Hur vet den när baken är varm? :)

Hade ingen aning om att det är automatik på den, måste testas!
Monobike, det har du också. Det kan jag personligen intyga. =)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

"Regnsensorn" är bara hastighetsberoende torkare, så att om du har torkarna på kontinuerlig drift går dom ner i intervall läge när du står still/kör sakta.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Färddatorn är inte heller standard.

Mvh Henrik
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998

Efter ett tag i värmeläge II går den ner i värmeläge I, jag vet inte om det är med tid eller genom termostat. Finns ju ibland termostat i värmesitsen.
Oj, den länken blev jättefel.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.