|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har en 540 touring -99. iI fredagskväll när jag var ute och körde kom det upp ett felmeddelande i Check-control som löd: Getriebenotprogramm, vid översättning "växellådsnödprogram". När detta inträffade började den att " slira " när jag åkte iväg från stillastående, det fanns ingen kraft överhuvudtaget. Sista tiden har bilen växlat ned konstigt vid inbromsning, den " hugger i 1:a växeln, så det blir ett ryck. Är det någon som varit med om detta som kanske vet vad det kan vara för fel? Tacksam för alla svar! Ha en Riktigt God Jul & Ett Gott Nytt År på Er allihop. Jocke B | |
|
Har hänt ngr gånger under alpkörning, överansträngd automat. Stannade och startade efter ett tag och felmeddelandet var bort. Dax att se över din auto- matlåda, kanske oljebyte. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Jag böt olja i automatlådan i augusti. Kan det vara så att lameller eller tätningar är dåliga? tack för ditt svar så länge. Ha det bra! Jocke B |
|
| Bilen känns trött eftersom den bara går på 3ans växel i nödprogram. Enligt erfaraenhet brukar det dock inte vara växellådans som spökar utan något annat elektriskt som påverkar lådan, ex ASC/DSC styrenheter. | |
|
"Sista tiden har bilen växlat ned konstigt vid inbromsning, den " hugger i 1:a växeln, så det blir ett ryck." Låter som mjukvaran som inte är uppdaterad eller låg oljenivå. Säker på att du fick i rätt nivå när du bytte? Låg nivå är ett av många exempel på vad som kan ge nödläge. En annan möjlighet är en varvtalsgivare i lådan som börjar ge upp. Efter nödläge finns normalt felkoden som visar felet tillsammans med ett gäng andra "följdfelkoder". molle |
|
| Har exakt samma fel på min låda! Har bytt olja 2 gånger utan resultat, på lördag tar jag den till jobbet och kör in ny programvara i den. Meddelar så fort som möjligt hur det går, men håll tummarna för att det funkar för vill inte köra med farsans merca länge till. Trodde inte själv när jag förut körde merca hur stor skillnad det är i komfort mellan mercan å bimmern!! | |
| Det var fjädern i ventilen som var av på 3 ställen. Hade tydligen gått av och fastnat och gått av på flera ställen. Hittade ingen ny men ska leta på måndag när affären är öppen. | |
|
Tjena Läst lite här nu... Har samma problem & en polare har samma problem.. Tro det eller ej Trodde det också va slut me lådan Men testade byta batteri inte enda fel sen dess gått 5 månader nu ( = Så testa det först inte så dyrt som lådan.. Kostar mellan 20-25 plus moms för renovera lådan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.