AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.051

Rätt pris 325i 2006?

Sida 1 av 3
Kan man lita på aktuella priser via bilpriser.se?
Annars, vad är säkraste sättet att veta vad som är rätt pris på en beg BWM vid privatköp?

Givetvis: rådande marknadsläge talar för låga bud från en köpare...

Tittar på en 325i Touring, Svensksåld - drygt 5000 mil

. Arcticmetallic (grå metallic)
. Automatlåda med steptronic
. 218 hästkrafter

Bilen är utrustad med comfort, dynamic och advantagepaket.

Vad är "rimligt" och när börjar det bli en bra affär för köparen?

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
En bekant fick 145 i inbyte på sin 325 e90, 5000mil, sedan dock. Ifrån BMW-handlare när han skulle köpa ny e90, kanske kan ge en indikation på vad de står i...
vilken årsmodell var det?
212 tusen kanske? =)
Tror du kan gå ner till 200 tkr om inte än lägre.

Länk

Här är en liknande och då saluförd hos bilhandlare. Länk

Nu i jultider är det annars ett bra tillfälle att köpa bil, alt. har du is i magen och avvaktar till våren.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tycker spontant att över 180´ vore för mycket. Avsaknad av skinn gör att många köpare faller bort. För drygt 200´ finns det vettiga 330 touring med mer utrustning.
Hur stor prutmån är det på en bil som ligger runt 210k?

325 06-07

Hade egentligen tänkt köpa bil i sept men som tur va så väntade jag, gäller att ha is i magen :)

Får stå ut med lokaltrafiken i en vecka till.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Prutmånen beror helt på hur "vettigt" priset är från början. Bättre att rikta in sig på en bil som är rimligt prissatt från början istället för att hoppas på att det går att pruta en hel del. Bilar som är fel prissatta blir sannolikt inte sålda utan att säljaren sänker priset.

Räkar till 61 st 325 E90 under 200000:-, de flesta dock lite klent utrustade. Sen får du väl själv avgöra om det är värt att sikta på en objekt som ligger en bit över 200000:-.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14

Crille: Tycker spontant att över 180´ vore för mycket. Avsaknad av skinn gör att många köpare faller bort. För drygt 200´ finns det vettiga 330 touring med mer utrustning.

Nu är du ute och cyklar!!!.......Finns en enda 330 touring E90 upp till 250.000:- (blocket)

Att över 180 vore mycket för en 325 är rent skitprat!....Men det finns givetvis billiga under 180!....Men dom känns inte helt OK.....

Var själv ute på marknaden för en månad sen och köpte en E91........Ringde på många 325:or av dom som lågt i pris....Och det var diverse små skador och många som var kreditköp med återtaganderätt (privat anonnser då)

Ska du ha en fin i bra skick så får du nog lägga närmare 200 för en 325 E91.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Craile "Nu är du ute och cyklar!!!.......Finns en enda 330 touring E90 upp till 250.000:- (blocket)"

Vem har sagt att det handlar om annonserade priser på blocket.

Kommer du och viftar med 240´ i kontater är jag helt övertygad om att du hittar 10 bilar att välja mellan.
Cr
1.095
Craile

Jo det är möjligt men runt drygt 200 får du inga det kan jag lova!!!
Även tveksamt om det finns så många som 10....men kanske!
Men då tror jag inte dom är så enormt utrustade!!!
Inte mer än 325:or för 200k som crille påstår!

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det konstiga är att dom står väldigt lågt i gröna listan om man gämför med var bilhandlarna begär.Detta gäller även ett serien.
En 325 E91 behöver verkligen inte betinga en köpeskilling över 200 tkr så som Craile påstår. Sedan att flertalet bilar, vilka försäljs privat, belastas med ett återtagandeförbehåll är knappast konstigt då flertalet privatpersoner införskaffar sina bilar på kredit. Äganderätten övergår förutsatt att försäljaren löser krediten- och således äganderättsförbehållet. Inga konstigheter alls.
Cr
1.095
Craile

Har väl ALLDRIG sagt att en 325 ska kosta över 200!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Läs för FAN!!!
Jag tycker att mellan 180-200 är lagom pris för en i vettigt skick!!!

Och vad det gäller återtagande rätt så är det inte vanligt att man köper så om man har ekonomi för köpet!!!
Det görs endast på kunder som inte uppfyller kraven!!!

Det jobbiga är att krediten följer bilen!....Så köper man en som är på kredit så ska man betala krediten inte betala till den som säljer bilen!!!
Eller hoppas på att säljaren betalar in krediten (inte att rekomendera)

Men det kan oxå vara så att det finns mer kredit kvar på bilen än vad säljer får betalt för den!....Då blir det jobbigt!

Så inga kostigheter alls säger tvesovla..........hhmm.......OK

Jag skulle ALLDRIG köpa en bil som är återtagande rätt på!
Cr
1.095
Craile

Köppris 213 200 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 189 000-200 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Fabrikat BMW
Modellår 2006
Modell 325i Touring, E91 (218hk)

Enligt Bilpriser.se

Craile,

Först och främst är det oerhört svårt att tolka din text då den är utformad så att läsaren omöjligt kan "LÄSA FÖR FAN".

Vidare omfattas ett bilköp via lånefinansiering ofta av ett återtagandeförbehåll. Finansbolagen måste rimligtvis ha en säkerhet om du inte kan betala. Givetvis bör en presumtiv köpare vara försiktig vid köp av en begagnad bil belastad med återtaganderättsförbehåll men det är också givet att förbehållet löses när säljare, köpare och lånegivare tillsammans är samlade.
Cr
1.095
Craile

Fattar inte att folk har svårt o läsa det jag skriver.......jaja

Ja det är enda sättet att gå till väga!....Bara bilen är värd lika mycket som krediten är på!.,......

Men vanligtvis så tar man inte bilen i säkerhet!...Ser dom att man har deklarerad inkomst inom deras krav så ställs aldrig bilen som säkerhet!
Men har man inte det så kan man ta bilen på kredit med återtaganderätt.
Men kan kan välja att sätta bilen som säkerhet om man vill ändå....Men det vore ju idiotiskt!!!

Craile: Du är snabb med att döma ut det som idiotiskt. Att du dessutom har utropstecken efter varje mening gör mig andfådd av att läsa dina inlägg.

Anledningen till att man gör så är vanligtvis att man får en lägre ränta när man lånar med bilen som säkerhet än om man tar ett blancolån. Du skriver "Ser dom att man har deklarerad inkomst inom deras krav så ställs aldrig bilen som säkerhet!". Det är direkt fel. Det finns inget som säger att den som lånar med bilen som säkerhet inte hade kunnat låna utan, utan det är främst en fråga om vilken ränta man vill ha. När man sen säljer bilen gör man upp affären på banken där köparen får intyg på att lånet är löst efteråt. Det är varken konstigare eller mer idiotiskt än så.

Nu är jag nyfiken på hur många utropstecken jag får som svar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Craile: Du har (återigen) visat att du har totalt noll koll på hur bilmarknaden fungerar. ALLA krediter i hela bilsverige som förmedlas av en bilhandlare har bilen som säkerhet. Detta har INGENTING med personens ekonomi att göra utan endast en följd av finansieringsformen. Alla bilkrediter har återtaganderätt.

Detta har förklarats flera gånger vid det här laget men mina förhoppningar att du ska fatta vad som skrivs är låga.

//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
325 XiA Touring -06 4500 mil. Begärt pris 199000:- med 24 mån garanti.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.