AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.544

har nån därute bytt termostat på en 530dA -02

Sida 1 av 2
an
7
ante p-å
530dA Touring -02
Hej alla kunniga! min 530dA 02 går för kall, jag antar att det är termostaten som spökar. Är det nåt särskilt jag ska tänka på vid byte? tacksam för era erfarenheter, mektips mm.

ante p-å
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Antar att kylsystemet liknar bensinvarianten. Jag bytte termostat
för 2 veckor sedan. Jag hade samma fel som du.

Om du tömmer systemet på ett kontrollerat sett kan du måtta hur många dl du fick ur systemet och därmed vet du hur mýcket som minst skall in i systemet igen. Jag pumpade in kylarvätska närna termostaten genom att ta ut luftningsnippeln och sätta i en slang där. Fick i ca 1 -1.5 liter. Jag tror det var det som gjorde att det behövdes minimalt med luftning. Luft i systemet är inte bra alls.

Harry2 har skrivit en bra beskrivning på hur man slutligen luftar systemet. Håll stenkoll på tempmätaren de första km och milen. den får absolut inte gå upp i temp mer än normalt, då har du luft i systemet.

Du behöver en 32mm nyckel för den felgängade fläkten. använd 1kr att dra luftningsnipplarna med så att du inte drar sönder dom. Var försiktig med alla slangar, dom känns väldigt tunna liksom alla fästen för dom är tillverkade av tunn plast för dom spricker direkt om man gör fel.
an
7
ante p-å
530dA Touring -02
Ok, tack så mycke för tipsen!

ante p-å
Rq
6
Rqo
530D AT -01
Det är säkert termostat "2" som har gett upp. Den kommer inte upp i full temp om den har gått sönder. Bytte själv den vanliga termostaten utan resultat. Det visade sig vara den andra som var felet. Värt att kolla upp om problemet kvarstår.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är det inte din Webasto hjälpvärmare som inte funkar då ? för då får du inte upp motortempen...
st
24
stephanie
BMW 525-92
Var sitter termostat 2? Visste inte att det fanns 2 st. Har själv samma problem med att motorn inte ser ut att gå upp i värme. Mätaren höjer sig ivarjefall bara en cm när jag kört den varm. Var ska nålen stå om det är normalt?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nålen ska stå precis kl 12!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
an
7
ante p-å
530dA Touring -02
Hej Rqo! Var sitter termostat 2? Är den svår att byta? Vad kostar den?

ante p-å
an
7
ante p-å
530dA Touring -02
Hur kollar jag att Webaston funkar? jag har inte funktionen så jag kan starta den manuellt. Får man nåt felmedd om den är trasig?

ante p-å
Rq
6
Rqo
530D AT -01
Hej!
Det är Nr: 13 på bilden
Länk

Har för mig att den var lite billigare än själva termostaten.
Rq
6
Rqo
530D AT -01
Den var mycket lättare att komma åt är termostaten.
Har för övrigt kvar den gamla fungerande vanliga termostaten om du vill spara en slant?
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Webaston kan du kolla genom att koppla upp bilen via datorn..men annars är ett säkert tecken på att den inte funkar att du inte får upp temp....är inte helt ovanligt att styrkortet ger upp då är det 10 tusen för en ny värmare kortet är spärrad del..har du tur så är det det bara bränslefel eller glödstift..du hör om den går då du stänger av bilen den sitter innanför vänster framskärm..
st
24
stephanie
BMW 525-92
På min E34 (525-92)verkar det inte finnas den andra termostaten, så det är kanske fel på den vanliga. För min motor går inte heller upp rätt i värme.

Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
stephanie: bara att byta termostat "nr 1" och testa.
Finns på biltema. Troligvis funkar det bra sedan.

Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Lyfter tråden då jag får sälla mig till skaran med 530dA (-02) som går "för kall" (ja, webaston funkar).

Finns det nå't sätt att kolla om termostaten verklige ÄR kass (utan demontering) - med hjälp av ex.vis tempmätning av slangar eller med hjälp av "live data". Likaså, hur är det med termostaten till EGR kan man kolla den? Hur har ni som bytt gjort - chansat och bara bytt (det var aukt.verkstadens råd!)?

/Saij
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
jag böt termostat på min 530d men det blev ingen skillnad men så fick jag reda på att det finns en till termostat som nån tidigare sagt, böt den sen va problemet väck,, den e inte så dyr o lätt att byta så börja med nr 2 de e troligen den
mvh bengan

hej o hå
bengan
visste inte om att det fanns två termostater, kollade med bmw och dom rådde mig till att byta tempgivaren, dom nämnde inte ens den 2a termostaten, dåligt av dom men nu vet jag ju vad som väntar inder jul/nyår

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
ta
27
tape
530da x-drive Touring -15
Tackar för tipset om termostat "2" bytte den nyss och det funkar fint nu, super lätt att byta var den också till skillnad från den andra termostaten som ja bytte för några månader sen utan resultat
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nu har även jag bytt EGR termostaten och resultatet blev full motortemp på mycket kort körsträcka..
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
@gto80, Hur kort körsträcka då? Min tar minst 10 km innan den blir helt varm. Min gamla E34 525tds blev varm på 3 km.

Göran

FWD - Nej tack!
an
7
ante p-å
530dA Touring -02
Jag bytte först den vanliga termostaten utan resultat, nu har jag bytt egr termostaten, problemet löst! BMW lät väldigt frågande då jag beställde egr termostaten, tur man har AP så man kan fråga nån som vet! gorth, det tar typ 8-10km innan jag har full temp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.