AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.930

Snålkörning med BMW 728iA

Sida 1 av 2
Jag gjorde ett lite roligt experiment för att kunna se hur snålt jag kan köra min 728iA.

Se denna bild:
Länk

Är det fler som lyckats få upp den mätaren till 999.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jadå, jag får min -99 740iL på drygt 2100 kg att landa på range 999 i princip varenda gång jag tankar fullt och kör som folk, och den ligger väldigt länge på 999 innan den börjar räkna nedåt, typ ca 10-15 mil eller mer....

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Det är ju väldigt anmärkningsvärt. Visst är det så att tanken rymmer 90 liter. Jag mätte min förbrukning med metoden. Tanka fullt. Kör 60 mil och tanka fullt. Snittet hamnade på 1,15 vilket jag tycker är grymt bra. Min 320 Ci jag hade innan drog mer. Dock körde jag den mer inspirerat.
BMW528M:

Hur mycket rymmer tanken?

På min E34 med landsvägskörning (lugn) komma runt 1100 km på en enda tank
Starre

Jag har för mig att tanken rymmer 90 liter. Jag hade räknat med en snittförbrukning på 1,3 - 1,5. Jag är positivt överraskad.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Minns jag rätt nu så har E38 en tank på 85 liter, med 95 liter för L-modeller och bilar med nivåreglering bak. Hur som helst så har jag en 95 l tank i min och har som mest lyckats knöka i 97 l...

Att tycka att 1,15 l/mil i snitt är grymt bra beror ju i första hand på hur denna körning ahr sett ut. Blandad körning kan ju t ex vara ett oerhört luddigt begrepp. Det som vi dödliga lättast kan jämföra (minst påverkande och svårtkontrollerade faktorer) är väl ren lugn och fin landsvägskörning. Och då är 1,15 istället riktigt dåligt. Då ska man nog ligga i alla fall under 0,90 för att det ska börja vara riktig bra, och runt 0,80 för att det vara grymt bra i min värld.

Men för den blandade körning jag brukar utsätta min 740iL -99 för så ligger jag mellan ca 1,05-1,35, helt beroende på blandningen kan man säga...

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Gemini__
Under 0.8 l/mil i landsvägsfart är inga problem med en 728. Det är det som är det fina i kråksången, min sjua drar mindre än Volvokombin jag hade tidigare. Vill man köra lite momsad hastighet så ökar skillnaden än mer bilarna emellan.

//Thomas
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
min 735ia -88 drog 0,9 l/m i svensk motorvägsfart. den har ju både större, äldre och starkare motor än en 728ia. 1,15 tycker jag låter riktigt dåligt...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kul med detta, det är ju faktiskt lite miljövänligt att försöka testa ur länge befintliga resurser som en tank bensin, 80l i e38 och 95l med nivåreglering som nämns räcker. Har du tankat 95 el 98? Det är mer kraft i 98:an och det samt nya luftfilter och standarddimension på däcken gör de facto mycket när man räknar på det i längden. Varför köra om när man åker i en himmelsk BMW?
Mvh
Asken
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Asken.

Det är egentligen inte mer kraft i bränslet 98 Oktan, därför att energiinnehållet är detsamma som för 95 Oktan.

Däremot kan motorer ofta prestera bättre (beroende på om programvaran är kalibrerad för 98), mer effekt med 98 än med 95, eller samma effekt med mindre mängd bränsle med 98 än 95.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min 735i -87 (manuell) gick strax under litern vid städad landsvägskörning. Min 740iA -93 krävde omänskligt stor försiktighet för att dra under litern på 70-90 landsväg, i stan drog den dryga 1,4 till och från jobbet. Max attack kosta 96 liter/timme enligt färddatorn... Min Audi V8 -91 var dock ännu törstigare och opec hade nog ett krismöte när den pajade.

//Magnus

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dr Tinnitus: Tack för klargörandet. Det jag önskade förmedla var att prisskillnaden inte är så stor samt att bilar drar mindre med 98 rent generellt. Bilar är sådana som har en påkostad konstruktion, typ den du kör.
95oktan innehåller en del etanol som i förlängningen är ett nedsågat träd. Träd som renar den luft vi andas. Samt att etanolen torkar ut motorns packningar mm invändigt sam även ger olja mm kortare livslängd( se jmf med nya E85drivna bilars serviceintervaller mm).
Ska man göra det kan man lika gärna göra det ordentligt!
Mvh
Asken
Jag tankar alltid 98 och har 16 tums däck. Detta kommer jag även att ha på sommaren. 20 tums fälgar är snyggt men jag anser att det sliter alldeles för mkt på bilen samt att acceleration, bränsle ekonomi, hjulupphängningar försämras.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14

Jag har kollat vad min 750 drar!
Ligger jag på landsväg i 95km/h så snittar den 0,86 (åkte 22 mil)

Stadskörning i Göteborg så låg snittet på 1,45.

Blandat så ligger jag på 1,3 men då kör jag lite mer stads än landsväg!

Men 999 har jag alldrig sett i min 750!......Men det beror ju på att det är en 12:a!
Och man får ju vad man betalar för! (körglädje)
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Lustigt detta. Jag la märke till 999km igår med när jag tankade fullt i 750n.
Jag tankar bara Vpower och har märkt att den drar betydligt mindre med denna bensin och det är just för att den har högre energi-innehåll som motorn kan utnyttja. Finare bensin finns inte idag på de vanliga mackarna.
Min drar 0,82 på landsväg. 10,8 blandad körning.
Nu är den dessutom chipad så det gör rätt stor skillnad oavsett vad andra tror. En motor är ju aldrig optimerad från fabrik så därför måste man chipa den om man vill att den ska gå som den bör.

Craile: Använder du farthållaren så står det rätt kvickt 999km på "Range" - annars är det fel på din motorinställning - chipad eller ej.

Har man en 750 ska ju inte bensinen vara ett bekymmer. Man ska ju må bättre på vägarna.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
maverick....

Nej nej nej nej....

V-Power har INTE högre energiinnehåll alls. Det har samma energiinnehåll som 95 och 98 Oktan.

Titta här om du inte tror mig... :-)

Produktblad för 95/98 kolla längst ned...

Länk

Produktblad för V-Power.

Länk

V-Power har andra kvaliteter som gör att det kan ge lite mer effekt, lite bättre gång och renhet i motorer, men inte i alla. Motorer kan svara olika bra på V-Power.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sen en sak till.

En motor är ALLTID optimerad från fabrik, och mycket mer optimerad än så kan man sällan få det, med samma krav som fabriken har att möta skall tilläggas.

Däremot kan man kanske optimera exaktare för vissa ändamål om man skiter i en drös av alla de krav som en biltillverkare måste ha med i beräkningarna när styrsystemet skall kalibreras.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Biltillverkare är tvugna att se till att motorn går bra vid dåliga bensinkvalitéer som ner till 91-93 oktan. Optimerar man tändning för den bättre bensinkvalitet vi har finns det effekt och förbrukningsvinster att göra. Därför en marknad för trimchips även för icke överladdade motorer. Min bil drog 0,85 lit/ mil vid jämn fart 90km/ tim när Teknikens Värld testade den -95. ANMÄRKNINGSVÄRT BRA. Har inte testat sådan körning, däremot drog den 1,07 på landsvägskörning snitt 110 med dubbdäck vilket jag är helt nöjd med. Ekonomikörning = trist körning, tacka vet jag vänsterfilen på motorväg.Att 750-M73 skulle vara bränsletörstig är en myt./ Den gasglade.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Toomas Pahv.

Ja, det stämmer väl rätt bra då med det jag skrev. eller hur...? ;-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr Tinnitus
Det beror på hur man ser saken. Motorn är inte optimerad efter svensk bensin (högt oktantal).
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BMW528M

Jo, motorn är oftast optimerad även för högt oktantal, alltså 98 Oktan, i alla fall är det väldigt vanligt för lite mer prestandainriktade modeller medan mer försiktiga rena familjemodeller (tänker då alla bilmärken generellt nu) kanske bara är optimerade upp till 95 Oktan.

Men, samtidigt så har man även tvingats att göra kompromissen att det även ska funka med klart lägre Oktantal, varför det då blir en kompromiss som gör att man inte kan Optimera ENBART för höga Oktantal.

Vet man att bilen endast kommer att köras på 98 Oktan eller högre, så kan det då finnas vinster effektmässigt att finna i en kalibrering strikt mot detta bränsle. Men ska det även funka med lägre Oktan och dessutom även möta lagkrav vad gäller emissioner och klara certifieringarna för detta, så blir det oftast kompromisser som kan påverka effekten och förbrukningen negativt.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.