AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.971

Bensinpriset nu under 10:-/l

Sida 3 av 4
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
1990 kostade bensinen nära 10 kr litern. Det borde väl motsvara det dubbla idag ungefär?

Sen gick det ner igen när kriget tog slut för att åter närma sig 10 kr 1998-1999. Där bromsades priset lite pga att pumparna inte kunde visa 4 siffror på prisdisplayen. Kommer ni ihåg?

Som tidigare sagts, vem tankar etanol idag?

En ökad förbrukning på 1 dl/mil kostar mig 400-500 kr i månaden. Så visst har det stor betydelse.

"BMW six appeal"
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om en kostnad på 400-500 kr/månad har stor betydelse för bilägandet, vad betyder då värdeminskning på ungefär tio gånger så mycket?
hatter
9,69 kr/litern i Tågarp ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
aa..men nu är ju soppan overkligt billig i dagens läge.
Men om det nu ev kommer att bli så att man vill ha upp literpriset till ca 20kr/litern...visst! men bara man jämnar ut det på något annat sätt.
Slopa tex den sjukaste momsen enligt mig,mat-momsen...
Varför finns den igentligen?? ska man behöva betala staten för att överleva??

För att sammanfatta det där lite...Man kan inte bara höja nåt i ena änden utan att göra någonting i andra änden.
Mixtus: Att kalla sverigedemokrater för sverigedemokrater tycker inte jag är vulgärt. Men tokfeminister kanske var lite att ta i och en smula inkonsekvent det erkänner jag.

Men för att gå tillbaks till oppositionens presumtiva skattehöjningar att påstå att skatten på bensin kommer höjas med minst 6kr/l om oppositionen vinner nästa riksdagsval det är vulgärt och löjeväckande.
Jag repeterar vad jag tidigare skrivit ifall någon har missat det och för att förtydliga min ståndpunkt i skattefrågan

"Följdaktligen så tror jag inte att priset på bensin, tack vare chockskattehöjningar, kommer kosta 20 kr/l år 2014.
Om det sker så skulle det högre priset på råolja stå för den höjningen.

Och med tanke på hur dåligt minne och historielösa somliga här tycks vara så kanske ni borde reflektera över när vi sist hade en vänsterregering 1994-2006 såg vi då chockhöjningar av skatten på på bensin med flera kronor?

Men det var tydligen då det för nu är tydligen vänsterspöket större och farligare än någonsin tidigare.

Och för att återigen citera mig själv så är jag personligen inte en vän av höjda skatter vare sig på bensin, mat eller inkomst. Dagens skattetryck räcker anser jag."
Nej det är väldigt svår det där med bränsle priser , o ena sidan så tvärnitar ekonomin av ett pris på 20 krl,

o andrasidan så är det nödvändigt med ett skyhögt pris för att utvecklingen av grön energi ska fortgå.

Är bara att njuta av den billiga soppan så länge det varar,för det blir nog inte speciellt länge.

Oavsett röd eller blå regering så står vi där en dag och tankar till ett pris av 16-20 krl. =(
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Alltid lika fascinerande med folk som väljer att saxa i och tolka inlägg lite hur som helst – allt för att skapa egna sanningar. Självklart är det inte vulgärt att kalla sverigedemokrater för sverigedemokrater. Problemet uppstår när man i ena stunden slänger sig med termer som vulgodebatt för att i nästa ögonblick – i en och samma mening – likställa ett politiskt parti (sverigedemokrater) med en personlig värdering (tokfeminister).

Nästa sak att kommentera är påståendet om historielöshet skrivet av en historielös. Sverige står inför en möjlig regering där företrädare för miljöpartiet och vänsterpartiet ingår. Det är förstås något helt annat än en socialdemokratisk regering. Om det är ett spöke eller inte överlåter jag åt andra att bedöma, men helt klart skulle det vara något unikt. Där talar vi historia!

Ingen på detta forum har en aning om hur bensinpriserna ser ut om några år. En höjning till 20 kronor under nästa mandatperiod skulle förstås vara en chockhöjning, men jag förstår knappast varför det skulle vara vulgärt eller löjeväckande. Bara under detta år har priserna vandrat mellan 10 och 14 kronor. Konjunktursvängningar kombinerat med varierande råoljepriser och till detta en vänsterallians, detta kombinerat håller jag det inte för osannolikt att det skulle kunna leda till dramatiska höjningar av bensinpriserna. Kanske står i så fall en vänsterallians för den största andelen i denna prisexercis, vem vet?
fastEddie:
Min försäljare snittar 1.75 på sin 335 E93!
Mixtus: Jag har ju krupit till korset och erkänt att det var fel och inkonsekvent av mig att beskylla andra för vulgära påhopp när jag själv använde ett begrepp som tokfeminister. Vad mer begär du av mig?

Vad är det jag saxar och tolkar lite hur jag vill? Ge ett exempel på det.

Och på vilket sätt är jag historielös angående en eventuell framtida vänsterregering inklusive vänsterpartiet och miljöpartiet? Det som kanske sker i framtiden är inte historia ännu men naturligtvis vore det historiskt men inte världshistoria av enorma proportioner när och om det sker. Något helt annorlunda är det helt klart absolut inte och den ekonomiska politiken kommer inte att skilja sig så särskilt mycket mot tidigare socialdemokratiska regeringar.

En koalition med S, V, Mp kommer inte att driva en galen ekonomisk politik som leder till att Sverige och Sveriges befolkning blir bankrutt tack vare allehanda chockhöjda skatter. Jag tycker att man målar fan på väggen om man påstår att en eventuell vänsterregering kommer chockhöja skatten på bensin med minst 6 kr/l.

Det är skrämselpropaganda och löjeväckande och vulgärt enligt mig om man kommer med dylika påstenden.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Clubsport,

då är han duktig!

Höll 170 och tittade på förbrukningen: 0,94L.
fastEddie:
Det låter ju förhoppningsfullt.

Förövrigt så gillar jag inte duttandet med bensinpriset, det ändras iprincip varje dag. Och nästan alltid så sänks det med 10 öre i taget och höjs med 20 öre i taget.
Förr i tiden så gick dom ut och meddelade att dom tänkte höja priset dan innan så man hann tanka innan höjningen.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Nockenwelle: den betyder naturligtvis 10 gånger så mycket men är betydligt svårare att påverka. Bara för att en kostnad är hög behöver väl inte det betyda att man struntar i andra kostnader?

"BMW six appeal"
No
5.161
Nockenwelle
bood, det är väl inte så svårt att ta hänsyn till värdeminskningen när man köper bil?
Men framför allt handar det om att bilköpet innebär en kostnad på t ex 5 000 kronor i månaden, då är några hundralappar upp eller ner i bensinkostnad ganska marginellt.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag fattar inte riktigt varför de 500 kronorna inte är lika mycket värda som 500 kr man kan spara in på annat, varje månad dessutom. Åter igen, bara för att man har accepterat en hög kostnad (t ex värdeminskning) behöver ju inte det betyda att man tycker det är ok med andra höga kostnader (på t ex bränslet).

"BMW six appeal"
No
5.161
Nockenwelle
Vad jag menar är att när man funderar över sitt bilköp lägger man ofta en ungefärlig ekonomisk ram. Inom den ramen spelar inte förbrukningen så stor roll, jämfört med den totala kostnaden. Faktum är att 500 kronor är att betrakta som "felräkningspengar" i sammanhanget och då blir det inte så viktigt att välja en bil med låg förbrukning. Förbrukningen blir ett kriterium som väger ganska lätt jämfört med de övriga faktorer som påverkar bilvalet.
Det är vell inte för alla som det rör sej om 500kr , vet många
som sparar/förlorar flera tusen i månaden.

Har tex 2st på jobbet som pendlar 10 mil om dagen.
No
5.161
Nockenwelle
Om vi utgår från ett bensinpris på 14 kronor/liter måste man köra 360 mil per månad för att en skillnad i förbrukning på en dl/mil skall bli 500 kr.
Redan 360 mil per månad är mycket. Skall man förlora flera tusen kr per månad på en högre förbrukning måste man köra enorma sträckor.
Jag menar inte på en extra dl per mil, jag syftade till ett par kronor mer eller mindre per liter, som skrevs innan någonstans.

En dl hit eller dit för vanliga söndagsåkare är väll marginellt.

Kanske skulle införa rörlig skatt på bränslet,(räntevapen light)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.