AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.968

Bensinpriset nu under 10:-/l

Sida 2 av 4
Och att kalla oppositionen för kommunistkoalition är lika illa som att kalla de borgerliga partierna för högerfascister.

Vi kan väl hålla debatten på en lite mer sansad nivå än så i fortsättningen
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I huvudsak bestäms bensinpriset av två saker: Priset på råolja och skatterna. Priset på råolja kan vi inte påverka i Sverige, oavsett partifärg. Skatterna är däremot något som politiikerna har alla möjligheter att påverka och skatterna står för klart mer än halva bensinpriset som konsumenten betalar vid pumpen. Bensinskatterna är av två slag, dels en fast skatt per liter, dels ett procentuellt påslag. Om råoljepriset stiger kommer även den del av skatten som är procentuellt påslag att stiga, precis som skatten pga moms på bröd stiger om spannmålspriserna går upp.
Att miljöpartiet (och kanske fler av de rödgröna partierna) vill ha betydligt högre skatt på bensin är ingen hemlighet.

För övrigt är det ingen som påstått att det var miljöpartiets fel att bensinpriset låg på 14 kr/litern i somras. Men nu säger jag det: Ja, det var delvis mijöpartiets fel, eftersom partiet drivit på för höjda skatter på bensin under åren 1994-2006.
No
5.161
Nockenwelle
Jag kan tillägga att för min del får gärna bensinskatterna höjas, förutsatt att det inte leder till högre totalt skattetryck.
Jag vet mycket väl vad som styr priset på bensin men att påstå saker som att skatten på bensin kommer att höjas ytterligare med 6 kr/l till 2014 om oppositionen vinner valet är vulgärargument. Vulgodebatt kan överlåtas åt tokfeminister och sverigedemokrater anser jag.

Den nuvarande regeringen är minst lika goda kålsupare som oppositionen.
Om det nu är historiskt sett delvis miljöpartiets fel att priset på bensin var 14 kr/l i somras varför sänkte då inte regeringen skatten på bensin?

Jag personligen är inte en vän av höjda skatter vare sig på bensin, mat eller inkomst. Dagens skattetryck räcker anser jag.

Att priset på bensin nu är lågt tycker jag är glädjande i vintermörkret även fast det endast är en kortsiktig glädje så är det ändå något så här i vintermörkret.
No
5.161
Nockenwelle
Självklart kan ingen veta säkert vad som kommer att hända med bensinpriset om två år och därefter. Att den nuvarande regeringen är mer intresserad av att sänka skattetrycket är ganska uppenbart.
Men varför skulle regeringen sänka skatten bara för att bensinpriset låg på 14 kr/liter i somras? Ingen regering, vare sig borgerlig eller någon annan partifärg, håller på och anpassar skattesatser efter förändrade råvarupriser, annat än i ovanliga undantagsfall.

Jag tycker också att dagens skattetryck är för högt, men ser hellre att skatt tas ut på miljöbelastning än t ex arbete.
Om du kommer ihåg så var det stora protester i somras mot det höga bensinpriserna i Frankrike bla. och det fanns idéer att tillfälligt sänka skatten på bensin. Men regeringen med statsminister Reinfeldt i spetsen sa att det inte var aktuellt för Sveriges del. Och om den borgerliga regeringen är så mycket för skattesänkningar så var ju det ett tillfälle så gott som något att visa hur skattesänkningsvilliga man är men så skedde inte.
No
5.161
Nockenwelle
Jodå, jag minns, men som sagt så finns det ju många andra skatter som är mer prioriterade att sänka.
Nej men att blint beskylla oppositionen för framtida skattehöjningar.

Jaa du vad tror du själv kommer hända med bensinpriset om greenpeaceStalin-regeringen kommer till makten??

Det är väll bra om man kan minska användningen av fossila bränslen, men ska man straffbeskatta så måste man kunna erbjuda alternativ ,och det enda
alternativet jag har sett är etanol och det är inte mycket bättre de.

ganska många är beroende av bilen, och alla är beroende av transporter, ett bensin/diesel pris på 20 kr är INTE bra ,man kan ju fundera
på vad det skulle innebära för inflationen osv.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Man tackar, besparingen blir 8:-/milen :-)
Ma1445M: Måste vi ta till sådana nedlåtande och dumma uttryck som greenpeaceStalin? Eller ska vi också börja kalla de borgerliga partierna för högerfascister?

Läste du inte vad jag skrev tidigare? För du fortsätter med vulgodebatten så jag får väl upprepa det jag tidigare skrev: Att påstå saker som att skatten på bensin kommer att höjas ytterligare med 6 kr/l till 2014 om oppositionen vinner valet är vulgärargument. Vulgodebatt kan överlåtas åt tokfeminister och sverigedemokrater anser jag.

Följdaktligen så tror jag inte att priset på bensin, tack vare chockskattehöjningar, kommer kosta 20 kr/l år 2014.
Om det sker så skulle det högre priset på råolja stå för den höjningen.

Och med tanke på hur dåligt minne och historielösa somliga här tycks vara så kanske ni borde reflektera över när vi sist hade en vänsterregering 1994-2006 såg vi då chockhöjningar av skatten på på bensin med flera kronor.

Men det var tydligen då det för nu är tydligen vänsterspöket större och farligare än någonsin tidigare.

Och för att återigen citera mig själv så är jag personligen inte en vän av höjda skatter vare sig på bensin, mat eller inkomst. Dagens skattetryck räcker anser jag.
henke
ja greenpeaceStalin är väll att ta i he he,

nej jag han posta inlägget innan jag såg de, gick lite för fort sorry.

Men någon form av skattehöjning lär vi få se, ganska tacksamt att öka skatten lite om oljan stannar under 60-70 df i ett pår år ,lägg där till att oljepriset kommer att rusa så fort konjunkturen vänder.

En tillfällig topp på17-19 kr är nog inte omöjligt =(

Det verkar inte som miljöpartiet förstår vad ett sådant pris skulle innebära för ekonomin, vi kan inte vara beroende av oljan för alltid men vi har inte mycket till val för tillfället.

Miljöpupparna har ju bestämt att etanolen räddar världen så är man så ond så man tankar fossilt bränsle så kan man minssan betala 20krl.
Man kan ge sig fn på att priset har gått upp minst 1 kr innan jag har fått min 335:a!
Lugna och fina nu.. Som nog flera lagt märke till så är det lite krisigt för fordonsbranchen nu för tiden. Det har också (även för inbitna MP-folk) gått upp att etanolperioden inte var nån lyckad eller långsiktig lösning. Vi kan inte hålla på med framdrivning av fordon mha förbränningsmotorer som har en verkningsgrad på i bästa fall runt 30% eller så av inmatad energimängd.
Det är ju för fasen inte mycket bättre än på ånglokens tid. OK, kanske 5 ggr bättre men ändå...)
Framtiden ligger i eldrift där man lätt kan få ut 80-90% av inmatad energi i form av mekanisk effekt. Batterier/bränsleceller och system runt detta utvecklas snabbt nu, nöden är den bästa drivkraften som bekant...
Med detta skrivet kan man bara förundras att jänkarna fortfarande skriker efter F150 (efterfrågan överstiger tillgången) utan att egentligen ha behovet av denna biltyp, i synnerhet i i stadsbebyggelse.
Säkert mysigt att sitta högt och så, och man har numera tillgång till både 3 och 4-ventilstoppar på vinkeljärnet där framme. Bladfjädrar undertill dock...)

FP
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Som någon tidigare nämde "så spelar det ju ingen roll om skatten höjs på soppan,bara inte det totala skattetrycket ökar"
Håller helt med där...men på samma gång inte eftersom det inte finns en chans i världen att en röd/grön regering skulle stå kvar på tex den inkomstskatten som kommer bli nu efter årsskiftet.
Jag skulle lägga pengarna på att skattetrycket ökar totalt sätt!

Oavsett sida så finns det för och nackdelar och så alltid kommer att vara...men den stora skillnaden som överväger mig till högersidan är mer frihet genom mindre tryck på inkomstskatt.
Det är den skatt som i princip alla är beroende av.
Sen att det mesta äts upp på annat håll genom vissa andra skatter är mera "frivilliga" skatter.
Med andra ord: Ge folket mer frihet!! mer slantar i plånboken ger i princip alltid större konsumtion och där med indrivning utav moms.
För att tillägga det sista så är det ju såklart aldrig 100& av befolkningen som gynnas av detta,men är det de på någonting som görs??

Kanske börjar bli lite väl mycket politik nu :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med dig Haas!

___
//Ulf
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Provokativt? Det krävs knappast en examen i nationalekonomi eller statsvetenskap för att räkna ut att en vänsterregering där sossar, miljöpartister och vänstern ingår kommer att höja skatterna mer än en alliansregering. Att skatten på drivmedel följer med i den svängen är väl ganska självklart. För övrigt har Ohly sagt att han inte kommer att använda begreppet kommunist mer, men han fortsätter vara trogen sina ideal. Naturligtvis är han kommunist i sinnet.

Jag förstår inte heller varför ett antagande om att bensinpriset skulle höjas från 14 till 20 kronor skulle vara ett "vulgopåstående". Varför skulle det vara så osannolikt? Vem hade trott att dollar skulle gå från 6 till 8 kronor inom loppet av ett halvår? Vem anade att denna finanskris skulle slå till med sådan kraft?

Att i ena andetaget tala om vulgodebatt för att i nästa slänga sig med termer som tokfeminister och sverigedemokrater känns ganska inkonsekvent.

Låga bränslepriser är naturligtvis trevligt för stunden, men en svala gör ingen sommar. Vi får se hur länge det varar.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Miljöpartiet har uttryckligen krävt ett bensinpris på 15 kr liter. För att uppnå detta skulle skatten behöva höjas med 4 kr/lit. När sedan oljepriset går upp så landar soppan på 20kr liter. Inget omöjligt scenario alls och visar problemet med att ha skatt på en produkt som varierar i pris.

Detta skulle leda till ett katastrofalt stopp i ekonomin och en enorm inflation. Men det är precis vad många miljöpartister vill. Läs Länk där det uttryckliga målet är att avstanna den ekonomiska tillväxten (= din välfärd) för att istället sträva mot flummiga miljöargument. Birger Schlaug som skrev artikeln grundade miljöpartiet och hans värderingar delas av många där.

//Lövet
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tror vi kommer se en sänkning ytterliggare när dagen billiga olja har blivit bensin. Ge mig 6 månader för att bevisa min teori.
No
5.161
Nockenwelle
Jag tror inte heller att särskilt många förändrar sitt bilåkande i någon nämnvärd grad för att bensinpriset går upp eller ner några kronor per liter. Däremot kanske ett högre bensinpris får fler att välja en bil med lägre förbrukning.
Som det varit de senaste åren är ju bränslekostnaden väsentligt lägre än t ex värdeminskningen på en ny bil. Följden blir att en skillnad i förbrukning på 1-2 dl/mil inte har så stor betydelse. Jag tog över huvud taget inte reda på förbrukningen hos de bilar jag valde mellan när jag senast fatta beslut om bilköp, men hade bensinen kostat betydligt mer hade det nog vägts in i kalkylen.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Clubsport,

"Man kan ge sig fn på att priset har gått upp minst 1 kr innan jag har fått min 335:a! "

Ta det lugnt. En 335:a tar bara litern per mil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.