AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.414

Vad tycker SBP är ok?

Sida 2 av 3
Länk

Om det råder några tvivlen om airbaglampan..

Ma1445M :

Dimljusen fyller ingen funktion om halvljuset/helljuset är igång samtidigt, tvärtom försämrar dem sikten framåt så lagen finns för att skydda förare från sig egen idioti.

Dimljus är användbara om det är så kraftig dimma att du inte ser mer än 5 meter framåt och därför kryper fram i tomgång på 2ans växel.
E3
1.828
E36
USA bilar
Visst är vissa ideer de har urbota korkade, det ser man på att vissa krav och regler plockas bort efter ett tag, vem minns inte hysterin kring EGRventilen? Likaså den lastkännande ventilen på lastbilar och vissa LLb...

Ja, ABS kan ju vara tillval, men det är ändå så att om det finns ABS så ska det funka
Ang SRS är det inget trafiksäkerhetssystem, ditt fordon blir ju inte mer eller mindre säker om SRS funkar elle r inte, eller hur?
SRS skyddar personer i bilen..
Visserligen kan man få nerslag på sånt också, montera en polisradio eller annat framför pass.stolen så... Men ändock, SRS behöver inte funka

Det är väl mer på sin plats att reagera mot att SBP under -09 börjar läsa av felkoder i motorstyrdonet, lagrad felkod ger 2a, betänk då att det lagras felkoder för bla låg batterispänning och annat "oväsentligt".. lagrad felkod ger en 2a
ok , då har jag missuppfattat ,krock/trafiksäkerhet hör alltså inte ihop enl vägvärket =)

Kollade lite nogrannare, och E36 du har rätt.

Fel på srs är helt ok - men fan ta dej om dina blinkers har fel färg=O.

Helt otroligt.

jag tycker min bil blir mer trafiksäker med srs ,eftersom risken att skadas blir ju mindre.

Ett trafiksäkerhetssystem är ju ändå till för att minska personskador,så srs borde naturligtvis kollas.

Ber om ursäkt för att jag tjatade, den där artikeln jag postade innan tolkade jag som att om man hade en lysande lampa blir det en 2a,

Bilprovningen klarar inte modern teknik

Bilprovningen klarar inte av att kontrollera elektroniken som styr krockkuddar, ABS-bromsar och annan säkerhetsutrustning i moderna bilar. När utrustningen blir gammal så vet inte Bilprovningen om den fungerar.

Det enda som görs vid besiktningen är att kolla så att inga varningslampor lyser, säger Olle Lindh, vice vd och teknisk chef vid Bilprovningen.

– Om något är fel i systemen så lyser det en röd lampa och då underkänner vi bilen.
Systemet med OBD-II och uttaget som skall sitta åtkomligt inom en meter från förarplatsen har sitt ursprung från regler i USA några år innan de kom till EU. Vi har haft systemet sen c:a -98, vissa bilar lite tidigare. Allt grundar sig på att kunna snabbt plugga in ett handhållet instrument och läsa av MILJÖRELATERADE fel och felkoder, inte låg batterispänning osv. Sherifferna i US har alltså gjort detta i mer än tio år, vi börjar alltså så smått nästa år, inte illa.
Det är ju inte så fel att hålla fordonet i någorlunda miljövänligt skick, har man haft nån störning (som tänt den gula motorsymbolen) så får man fixa till detta innan besiktning. Många gör ju en förbesiktning, andra har egna avläsare osv.
Det här med regler för bilens utrustning och system ism besiktning är nog inte så svårt ändå. Man kan inte hävda extrautrustning osv, finns det t.ex ett belysningssystem som har en viss funktion och kan fungera, så skall den fungera som tänkt osv.
Är bilen intypad med t.ex corneringlights som tänds vid vissa tillfällen så är det givetvis godkänt, det har ju inget med kombinationen halvljus/dimljus att göra.
Slutligen, vi har ingen halvljuslag i Sverige som det skrivs ibland, vi har en lag som föreskriver varselljus under dagtid. Dessa kan bestå av t.ex halvljuset, dimljusen eller särskild godkänd annan belysning.
Nu har ju Audi börjat med fina lysdioder som även är godkända som varselljus, skall vi gissa att det kommer att säljas en del liknade eftermonteringssatser till diverse bilar, likt BMW:s Angels Eyes, Coronaringar och allt de kallas för?

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Grejen är den att lagrade felkoder som kan utläsas från motorstyrdonet (OBD, OBDII, E-OBD) på (bensindrivna)bilar -01 och framåt (LLB samt diselbilar kommer senare) ger en 2a
I många fall lagras låg batterispänning som felkod, detsamma gäller många andra temporära fel. Normalt tänds motorlampan vid miljörelaterade fel, vilket automatiskt genererar en 2a. Det nya nu är alltså att SBP kontrollerar felkoder, finns någon felkod lagrad ger detta en 2a, oavsett om lampan lyser eller inte. Mao samtliga fel som lagrats som felkod ger en 2a
Det har visat sig att 18% av kontrollerade bilar "åker" på detta

Ma1445M: Säkerhetssystem och trafiksäkerhetssystem är inte samma sak
Säkerhetssystem skyddar personer i bilen, trafiksäkerhetssystem skyddar de runt omkring
Så kan man enkelt förklara det hela. Å andra sidan är ju bilbälten något som kollas och de är ju också bara ett säkerhetssystem
Försvarar absolut inte SBP, konstaterar bara fakta..
Det är inte normalt att låg batterispänning lagras som ett fel i motorstyrdonet.
Motorstyrningen är endast aktiv med motorn startad, och då får det bli ett generatorfel också. men fortfarande inte miljörelaterade felkoder. Självklart struntar man i felkoder som inte är relaterade till ökade utsläpp eller motsvarande, nåt annat bär bara skrönor och dåliga påhitt i media.
Intressant med statistiken med 18% osv, innebär detta att man redan infört avläsning sen en tid tillbaka?
Riktig bedömning/skillnad på egensäkerhet/trafiksäkerhet. Fungerande bilbälten är lagstadgat, kanske därför de kollas?

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Folke: Förmodligen rätt ang lagkrav och bälöten, så långt tänkte jag inte..
Vad gälle rfelkoderna låter det som att lagrade felkoder i motorstyrdonet kommer att generera en 2a, oavsett
"Om bilen har en lagrad felkod i styrboxen oavsett om motorlampan lyser eller ej så kommer SBP att underkänna bilen"

18% grundar sig på statistik från de länder där kontrollen redan införts
SBP komme ri förlängningen att mot en kostnad avläsa övriga system, men i nuläget lir det som sagt motorstyrning, och som obligatorium 2001-
Gäller detta alla miljörelaterade felkoder, intermittenta som permanenta?

en permanent felkod betyder ju i de allra flesta fall en lysande motorlampa,

gammla felkoder på feltändning som ligger kvar sen förra hösten innan servicen känns ju lite taskigt att gnälla om?
E3
1.828
E36
USA bilar
Ma1445M: Där har du poängen jag ville komma åt! SAMTLIGA lagrade felkoder i styrenheten resulterar i en 2a

Det är därför så många kommaer att underkännas första året...
Jag har inte forskat djupare i ämnet, det lär väl visa sig så småningom om "samtliga" lagrade felkoder kommer att rendera i anmärkningar, även sånt som inte miljörelaterat. Däremot finns det system i koderna, det är inte svårt att endast läsa den grupp som bara relaterar till risk för ökade utsläpp osv. Men att kolla igenom (och anmärka på) samtliga grupper (de är många), njae, det låter inte rimligt.
Dessutom, varför bara första året? Om man kör omkring med ett fordon som har tendenser till att generera felkoder, och om man inte åtgärdar felen, så lär det ju vara samma nästa år, och nästa osv. Eller?

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Anledningen att det blir stor felprocent första året är just att många åker omkring med gamla, icke raderade felkoder
Så är det säkert. Fast det kräver ju en insats från bilägaren, verkstadsbesök osv. ASB raderar inte koderna, felen måste ju elimineras också...)
Har man kört omkring med "oservad" bil, med tillhörande felkoder som inte raderats så finns nog risken att man fortsätter.

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Just därför det genererar en 2a, och just därför felprocenten är högst första året

Givetvis raderar SBP inte felkoderna
Bilen gick igenom med "partyblinkers". ABS lampan blev däremot mycket riktigt nedslag på. Dock anmärkte de ej på att höger bromsljus var paj, vilket förvånade mig.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Varför inte ordna de fel som du vet om innan? Ganska onödigt att besiktiga om när vet om felen...
Stora förändringar i livet som gjorde att jag inte hann köra bilen till verkstad innan besiktningstid.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Jag vet iallafall att jag vid ett tillfälle fått en 2:a pga felinställda dimljus på E39:an!
Funkar dimljusen måste dom vara rätt inställda.
Jag drar alltid ur säkringen för att vara säker.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Detta var iofs enda gången någonsin som SBP har kollat dimljuen tror jag, på någon bil jag nånsin haft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.