AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.415

Vad tycker SBP är ok?

Sida 1 av 3
Skall besiktiga en bil snart. Har lite funderingar kring vad Bilprovningen tycker e ok eller inte.

1. Att ABS lampan lyser?
2. Att blinkersen är av "partymodell", dvs blinkar med typ dubbla hastigheten. Alla lampor fungerar dock.
3. Sprucket dimljus?

Någon som vet?
1. Tycker dom inte om
2. Vet ej.
3. Bryr dom sig inte om
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
2. Det ska blinka 60-90 gg/min så det blir inte popis. Elfel eller för lite watt?

BMW - Beroende Med Wilja!
Jag trodde intye abslampan var något att bråka om.

jo dom kommer att bråka.
Lysande Airbaglampa däremot bryr dom sig inte om..Märkligt
Murpz

Det ska dom göra , Har du ett säkerhetssystem som abs esp airbag osv på bilen så ska det fungera, men de slarvas en hel del.
E3
1.828
E36
USA bilar
ABS lampan ska lysa när tändning slås på och slockna någon sekund senare (funktionskontroll) Gör den ej detta elle rlyser konstant genererar detta en 2a
SRS (aibag) bryr man sig inte om, och ska helle rinte göra detta, eftersom detta inte är ett trafiksäkerhetssystem

Varför hastar blinkersen? Brukar tyda på defekt lampa eller som nämnts fel lampor i socklarna
Svaren på frågorna blir då
1. 2a
2. 2a
3. ingen anmärkning

OffTopic kanske men under 2009 kommer SBP att införa obligatorisk felkodsavläsning av E-OBD på bilar 2001- finns det lagrade felkoder i motorstyrdonet kommer detta att generera en 2a
Gissa hur många som har gamla felkoder lagrade....

Nyheter från sr -ekot

Bilprovningen klarar inte modern teknik

Bilprovningen klarar inte av att kontrollera elektroniken som styr krockkuddar, ABS-bromsar och annan säkerhetsutrustning i moderna bilar. När utrustningen blir gammal så vet inte Bilprovningen om den fungerar.

Det enda som görs vid besiktningen är att kolla så att inga varningslampor lyser, säger Olle Lindh, vice vd och teknisk chef vid Bilprovningen.

– Om något är fel i systemen så lyser det en röd lampa och då underkänner vi bilen.

Bilbranschen har satsat stort på antispinnsystem, krockkuddar och ABS-bromsar. Efter en tid åldras också de moderna systemen, men Bilprovningens anläggningar kan inte pröva om systemen fungerar. Dessutom har varje bilmärke olika typer av säkerhetssystem.

Inte förvånad
Vid en bensinstation i Stockholm tankar CG Liljeroth den röda nya Volvon. Att Bilprovningen inte klarar kontrollerna av bilarnas elektronik förvånar honom inte direkt.

– Jag tycker inte de har hängt med riktigt. De kan inte ens testa veteranbilar längre, de vet inte hur de funkar heller, säger CG Liljeroth.

Kan man ställa de kravet på Bilprovningen att de ska undersöka även elektroniken?

– Det tycker jag är självklart.

De säger att det räcker med att man ser att varningslampan inte lyser.

– Ja, men den kan ju sluta fungera den också.

Dröjer ett par år
EU försöker nu samordna bilindustrin och de olika ländernas bilprovningar för att få fram en standardiserad testutrustning. Det tar minst ett par år, enligt Olle Lindh, som själv deltar i arbetet.

– Så väl elektroniska som hydraliska system försämras över tid, precis som mekaniska. Därför pågår det arbeten för att se över hur vi ska göra i framtiden för att säkra att systemen överlever bilens livslängd.

Men om jag har en bil med till exempel antispinn-system, får en defekt och varken verkstaden eller jag märker det för att varningslampan inte fungerar, då kan inte heller Bilprovningen hjälpa mig?
Är sprickan i dimljuset sådan att den negativt påverkar ljusbilden blir det underkänt där också
E3
1.828
E36
USA bilar
Tallviking: Svar nej, eftersom dimljusen inte ens behöver fungera
Vill man då vara extra säker tar man bort säkringen eller lampan i dessa
Jodå, dimljus som sitter på bilen och har förutsättning för funktion, skall fungera, och kollas också vid besiktningen, liksom nivåinställningen. Om glasen har sprickor/hål som kan orsaka extra skador vid en kollision så slår man ner på detta också, förutom att det kan påverka ljusbilden.

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Nej Folke, dimljus behöver inte fungera, läs i fordonskungörelsen, står inte nämnt något om dimljus som krav på fordon
Lyser dimljusen kan de kintrollera inställning och ev ljusbild, lyser de inte så är det ok eftersom detta ej är utrustningskrav på bilar. Däremot lyser ett av 2.. är det nerslag
I övrigt helt korrekt ang skadade glas (hål) eftersom de kan orsakak skador på ex fotgängare, samma gäller trasiga extraljus
De kontrollerar aldrig funktion, MEN trasiga glas med vassa kanter ger en 2a
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Hade trasiga dimljus på min gamla bil, de lyckades faktiskt gå sönder varje vinter, och alltid innan besiktning, ett år var de riktigt spruckna, och glaset hängde knappt ihop, blev väldigt förvånad att det gick igenom.

Det har dock aldrig varit problem att besikta när säkringen var urdragen.
Dimljus är inget krav ,inte heller srs esp abs,Men är bilen utrustad (typad)med dimljus, abs eller srs så skall det fungera.

Är ingen expert på bilprovningen, men så tolkar iaf jag det?

Man får ju knappt ändra volymen på stereon i en bil som är helbilsgodkänd.

verkar dock finnas väldigt många åsikter om vad som är ok och inte?????
Det blir lätt egna tolkningar osv. Lite synd att inte Jeppe är med och förklarar regler osv här, som tidigare. Men liknande frågor frågor har varit på tapeten flera gånger, och det finns många utrustningsdetaljer som inte är föreskrivna på bilar, men om de är monterade och har förutsättning för funktion så skall de ha rätt funktion.
Ett klassiskt exempel är det eviga tjafset om tonade sidorutor fram i bilen. Bara att köra ner och rycka säkringen skriver man ibland, det är inte föreskrivet att bilar skall ha sidorutor. Men har bilen sidorutor fram så skall de funka, och de får inte tonas...

FP
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Funkar dimljusen ska de kollas, vilket också har gjorts på mina bilar. Funkar de inte kollas de inte. Har varit med om det också.
Finns sprickor som besiktningsmannen bedömmer som för vasst blir det tvåa. Olika för olika besiktningsman med andra ord.
Att rycka säkringen är ingen bra metod. Bättre då att be att få ställa in dem då man är i hallen med höjdmätaren redo. Förberd er med rätt verktyg så är det troligen inga problem då det inte tar många sekunder. Annars blir det ändå fler poster i dimljustråden här på forumet.

///BMW - Was sonst!
lite OT men , Ang dimljusregler

Man får inte köra med dimljus och parkering på kvällen man måste ha halvljus nattetid,,,

natt och tjock dimma vad gör man då????

sen får man aldrig ha dimljus och halvljus på sammtidigt oavsett tidpunkt, väder osv.. Det är ju lag på halvljus dag som natt

Dimljus är alltså alltid olagliga eller??

Desutom har endel bilar (cornering lights) som tänder ett dimljus vid kurvtagning ,,detta skulle då vara olagligt enl svensk lag ??

Har jag missat något eller är reglerna korkade?
E3
1.828
E36
USA bilar
Dimljus behöver ej fungera vid besikting eftersom detta är extra tillval, står aldrig i typintyget om bilen har detta eller ej heller. Dock om de funkar ska de lysa på föreskrivet sätt, och båda ska fungera. Alltså kan man fuska sig ur detta med att vara utan säkring eller lampor i dessa. Som med allt annat gäller att vassa kanter ger en 2a

Att köra ner sidorutorna är inte ok, men det BÖR funka att helt enkelt demontera dessa..

Vad gäller SRS, ABS mm
SRS är inte ett trafiksäkerhetssystem vilket gör att den lampan får lysa (iaf förnärvarande, det är ev på gång ändrade regler här)
ABS är ett trafiksäkerhetssystem och ska fungera

Sidorutor är inte att betrakta som estra utrustning, vilket däremot dimljus är, där har du en skillnad Folke
När man var 18 år hängde man ju på dimljus som raggarlysen fram på bilen, men man fick ju se till att koppla ur inna bes.. Jag blev fräck nog att ha en strömbrytare på de, så jag fimpade de just när jag körde in i hallen...

Vad gäller corner lights, så har USAbilar i många år haft cornerlights som tänts på den sida du blinkar åt, inte tillåtet enl lag och SBP, det får man vackert koppla ur innan besiktning

E36

Du har säkert rätt, Men man Tycker ju att dom dorde se över sina lagar och regler lite, för dom är ganska konstiga.

ABS, ESP,mm har väll i vissa fall varit extra tillval ,behöver det inte fungera då?

SRS är inte ett trafiksäkerhetssystem, vad är de då för något?

finns ju en hel del bra hjälpmedel som är olagliga ,Varningsblink aktiveras vid panikbroms, cornerlights,mm = bra men olagligt enl lag,

total idioti

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Airbag är ett krocksäkerhetssystem

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.