|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skulle gärna behöva råd och tips angående felet på min bil, Orolig tomgång ( vandrande ) som attans , man känner det i hela bilen och man kan se det på bilens lampor att dem "försvagas " emellan åt HC värde = 999. hos bilprovning komprest , dåliga på flera cylindrar 11, 12 ,7 e.c.t ( kommer inte i håg precis ) men det såg inte bra ut i alla fall. kan inte läsa av OBD fulständigt ( chippad ?) tempmätaren stiger inte till den ändra vita markeringen så att nålen står rätt upp, utan ligger preics åvanför den första vita markeringen, när man kör ( termostat bort plockad ? ) Min fråga till er är , Om vanos är felinställt så att kamtiderna inte stämmer 100% , restulera följande fel ? Eller ska jag börja oroa mig för toppackning o små lite krokiga ventil. p.ga en växel miss o den blivigt övervarvad ? vad kostar en helt ny motor ?, o vart hittar jag en lättast .? | |
|
[EDIT] Vill tilllägga att INTE rasslar,tickar kanckar eller likande från motorn, |
|
|
Hm...låter allvarligt....olika värde på komptestet har nog inte med vanosen att göra...Jag vet en M3 spis -95 som finns på en skrot här i Blekinge.....Den satt i en av mina gamla kärror.... Mvh Peter |
|
| Jag hade bytt termostat, går inte motorn upp i temp så går den fetare och kan därmed få högre avgasvärde.Men 999 i hc låter väl högt. | |
pg_ice |
en helt ny motor är nog bara att glömma den kostar nog mer än bilen. 70k för en begagnad är vad jag har hört men det kanske är lite för mycket. alltså vad fan har hänt eller rättare sagt hur fan kör du :)? har den varit så hela tiden du har ägt den? tippar på krokiga ventiler dom håller inte tätt(=lågt komp) och släpper igenom oförbrända avgaser därav det höga HC värdet. |
|
Vandrande tomgång hade jag på min bil, bytte termostat å sen var motorn lugn å fin igen. BMW e lag |
|
|
Testa häll i en skvätt olja i dom cylindrarna som har dålig komp. Höjs värdet så är det kolv/olje-ringarna som är dåliga. Är värdet oförändrat så är det nog ventilerna som inte håller tätt. /Jonas |
|
|
jag tackar för alla era svar , jag åter kommer med the hela domen , imorgon , håll tummarna grabbar . |
|
|
Lycka till! En M-motor med problem kan kosta skjortan. Jag lät renovera min och det kalaset kostade 71500:-... Så har du otur vet du va du ska lägga "julbonusen" på. |
|
| 70 papp för en M3 motor? Shit d lät väl saftigt... Gav 22000:- komplett från en bilskrot för 3 år sen! :) | |
|
M#Crille: Men då är den ju inte renoverad. =) /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
| Finns en 3.2:a nu på blocket för 29 i Örebro | |
|
En bagagnad motor går att få för en 3é del av vad jag gav för renoveringen, men nu vet jag hur den är på insidan vilket jag inte gjort om jag skaffat en begagnad istället... Bilen är i princip de enda intresse jag har och då lägger jag hellre en REJÄL slant extra för att veta att allt är tiptop! |
|
| Nä givetvis va den inte renoverad... Men funka klockrent iaf me kalasvärden! Hade ja tänkt behålla bilen för alltid hade ja oxå gjort som a_w | |
| visade sig vara vanos på bilen som var kass , | |
|
Jaha.. är dina komp-värden bra nu med andra ord? Berätta lite mer tack =) /Jonas |
|
|
Nämen det klassiska vanos raset. Berätta gärna vad som va kasst i vanosen. Antar att du bytt den till en ganska så stor peng. Kollat så alla magnetventilerna var hela??? |
|
|
Saken som ändrar om kamaxlen när man gasar var kass ,kommer inte på i denna stund vad den heter . men hur soim helst fick vi tag på en vanos enhet till m3 för 1000 kr fungerar helt korrent , och det är kollat , avgasvärdena sjönk drastisgt o ska vara inom gränserna, har jag för mig , Dock återstår fortfarande något problem då bilen kommer upp i lite temperatur att den inte vill svara 110% på gas samt att tomgången är fortfarande lite orlig , kompvärdena är klockrena 18 kilo på alla cylidrar . och i övrigt annars så går den sjukt fint på tomgång men ibaland så vill inte inte riktigt , vill få det till att det är lamda . tps lmm eller något som spökar , något förslag ? |
|
|
Lödde ni om magnetventilerna och bytte o-ringar i samband med vanos bytet? Bytt tändstift? Rengjort LMM? Kollat efter tjuvluft med startgas runt gummibälgar och spridare? Det finns säkert fler saker som man kan kolla upp, men inte vad jag kommer på nu. Hoppas de löser sig för dig iaf =) /Jonas |
|
|
Problemet löst nu , :) Visade sig vara Styrboxen till vanosenheten som också inte ville lira 100% har rengjort den och kollat kontakter o sprayat kotakt spray på den , nu verkar allt funka o hoppas allt det inte kallar mer annars får man ta o skaffa sig en ny box , om någon har en sådan till salu kontakta gärna mig . I överigt så är det Besiktnig den 6te nästa månad. tills dess ska polering och uppfräshning av bilen göras inför nästa sesong är det omlackering , på hela bilen , byte växellåad kanske ,lite annnat smått |
|
|
Ah vad skönt att det löste sig! Förresten, du har inga bilder på bilen? Alltid roligt att se vad folk åker för nåt =) /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.