|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Denna fråga handlar inte om att kolla kylarvätskans fryspunkt, utan byte av densamma pga ålder. Min erfarenhet är att verkstäder, däribland BMW ÅF, inte byter kylarvätskan vid service om denna är i "gott skick", fick detta förklarat när jag skulle lämna in för insp2 för något år sedan och frågade om det inte var dags för byte av kylarvätska (vartannat år enligt s-boken). Så då är frågan hur man kan kontrollera kylarvätskans "skick"? Min lekmannamässiga gissning är att de korriosinsförebyggande tillsatserna försvinner efter en tid, och att det är detta som gör ett byte nödvändigt? Bilen det gäller i detta fall är en 520i -95 (dvs M50B20 med gjutjärnsblock), och kylarvätskan som används är en blandning av BMW original och div bensinmackars std blåa vätska. | |
| Ursäkta om jag inte svarar direkt på frågan, men är inte den blå vätskan lika med spolarvätska? I såfall borde du ju byta blixtfort. Jag har endast sett grön, röd och gul (tror gul iaf, annars bara grön och röd) kylvätska. Verkar mycket märkligt om det finns blå kylvätska oxå. Vore alldeles för lätt att blanda ihop dem. Mvh Erik | |
|
Blå finns....Jag t.ex har "BMW´s blåa" i mina. Mvh Janne. |
|
|
Länk Där finns att läsa lite... By the way är BMW's glykol etylenglykol om nu någon undrade :) Mvh Janne. |
|
| Ingen som vet hur man kollar vätskans "skick" dvs korrisionsförebyggande medel, som verkstäderna tydligen gör? | |
|
Det finns speciella engångs-mätstickor att köpa för professionellt bruk. Brukar säljas i burkar om typ 50-st.... Känns lite overkill - bättre att byta vätskan regelbundet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| du behöver nog inte byta den vätskan.... | |
|
varför inte? det står ju i boken att den bör bytas vartannat år, men du menar att dagens kylarvätskor är av modell med obegränsad livslängd? anledningen att jag drar mig för ett byte är att det verkar vara väldigt vanluigt förekommande med luftfickor mm och allmäna problem när folk byter vätskan, trots att de gör allt enligt rek här på forumet. |
|
| Biltemas glykol är blå. | |
| ja, vad har det med saken att göra vilken färg olika glykolsorter har? | |
Transocean |
Om man blandar blå och gul kylärvätska blir den bmw grön.... Den blåa och gröna är blandbara, men de kan inte blandas med VAG bilarnas röda kylvätska, har jag hört. Gul kylarvätska har jag hittils inte sett men det vore ju förstås trevligt med flera färger. |
Transocean |
Ja fast nu när jag läste den här Länk så verkar det som om man kan hälla vilken som helst glykol i bilen? |
|
Eller varför inte mörklila-rosa... Skit i färgerna grabbar, det är inte det frågan gäller. Jag undrar hur man, som verkstäderna, kan veta om ett byte av kylarvätska är behövligt eller ej. |
|
|
Verkar finnas många färger. Titta på om det skall vara propylen- eller etylen-baserad glykol i stället och undvik att blanda. (Blandar man, kan bilen få huvudvärk, d.v.s. smärtor i topplocket :)) |
|
|
Av 9 svar är det bara JohanB som förstått frågan.. Fler som har svar på min fråga? mvh |
|
|
I Transoceans länk kan du läsa följande citat: "Ett tecken på att man haft glykolen för länge är att kylvätskans klara gröna eller röda färg övergår till en ogenomskinlig ljusbrun vätska. Missfärgningen består av rost som släpper från kylsystemets väggar och låter man det gå för långt så ökar kylvätskans tjocklek, vilket i sin tur leder till sämre värmeöverföring och igensatta kylkanaler." Tror många verkstäder går på just detta, alltså bara visuell kontroll. Hade min BMW inne för inne för insp. II idag och frågade då om kylartvätskan var bytt och fick då svaret att den såg grön och fin ut och därför inte bytts. För övrigt var detta mitt första inlägg som nybliven BMW-ägare. Trevligt att ta del av detta eminenta forum! // Perra P |
|
kilroy |
Om jag läser rätt så är det INGEN som svarat på din fråga. Jag har svårt att tänka mig att kylarvätskans korrosionsegenskaper kan avläsas med en engångsmätsticka. Däremot tror jag det finns mätstickor med vilka man kan mäta glykolhalten... Jag har ställt frågan om kylarvätskans bytande till flera olika instanser, bl a till serviceavdelningarna på BMW och Audi samt till Korrosionsinstitutet. Ingen kan ge ett exakt svar på NÄR kylarvätskan behöver bytas även om alla är rörande överens om att kylarvätskans antikorrosionsegenskaper försvinner med tiden. Jag tror att BMW och Audi helt enkelt rekommenderar byte vartannat år för att vara på den säkra sidan och på så sätt undvika konflikter med kunderna. Jag brukar ha som vana att byta kylarvätskan vartannat eller senast vart tredje år...dessutom byter jag alltid kylarvätska på den "nya" bilen då jag byter bil. Antagligen blev du inte mycket klokare av mitt svar men jag försökte i alla fall... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
Transocean |
Länk Länk Länk Länk Länk Länk Även Chalmerstekniska högskola i GBG kan säkert analysera din kylvätska för billig peng? |
|
tack för länkarna om man ska göra det enkelt för sig och gå på utseendet; den vätskan som finns i "kylarbehållaren" på kylaren, cirkulerar den verkligen och blandas i hela systemet kontinuerligt? (den ser f ö väldigt fin och fräsch ut) i andra bilar jag haft har vätskan i expansionskärlet ibland varit fräschare än resten av vätskan i systemet. |
|
|
Mätstickorna mäter hur mycket inhibatorer det finns kvar i vätskan = korrosionsskydd! Men skit i stickorna och byt vätskan! Ställ bilen med fronten i uppförsbacke, full värme på kupéreglaget, halv kupéfläkthastighet och ha lite tålamod så går det jättebra! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
kilroy |
Jag har kollat länkarna från Transocean. Vad jag kunde se fanns inga "mätstickor" som ger ett klart besked om kylarvätskans kondition. De kemiska parametrar som går att läsa av med en "mätsticka" ger på inget sätt någon heltäckande information varken om förekomsten av korrosionsförebyggande additiv eller totalhalten av korrosionsprodukter. Om Johan B har tips om andra "mirakelstickor" ser vi fram mot en länk. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.