|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu är bilbatteriet slut i min bil, en BMW 523iA -98 touring. Vilket batteri är att rekommendera? Bäst pris/prestanda? Hur är Harald nyborgs Branford batteri? Hur många Ah behöver man? 90 eller räcker 74 ? (eller ännu mindre?) | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
välj ett med så mycket Ah som möjligt,, minst 90 det är bra med gott om ström till E39:or många får underhållsladda och "tjorva" för att alla el prylar skall funka kolla på ett med 90-100 ah 'vilka yttermått?? får det plats i "batterilådan" |
|
Måste dubbelkolla, men tyckte att jag såg 120ah på mitt batteri. Har webasto på min, även inbyggd laddare. Ska dock dubbelkolla, 120 låter mycket. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Batterilagret.se säljer "nordström" batterier var näst bäst i test efter Varta. 90AH är det minsta du ska stoppa i. Deras prisnivå var mycket konkurrensmässig också mot överig reservdelskedjor , letade batteri förra veckan till en polares Voyager , Batterilagret fanns i Örebro, men har återförsäljare över hela sverige. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tyvärr ingen återförsäljare i Karlskrona. Är Varta AFA Plus ett bra batteri? 1412,50 kr, är det bra pris? Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Absolut, Varta är nog alltid bästa valet priset känns överkomligt vettigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Då får det bli ett sådant idag... Tack för hjälpen! |
|
| Jag köpte ett Global 100 ah från Mekonomen i lördags 1909 kr ... | |
|
Biltemas nya silver/kalcium batterier är inte att förakta. För den tveksamme så har man fyra års garanti på dem vilket är bättre/längre garanti än jag sett från någon annan. 1299:- för 100Ah eller 1099:- för 75Ah |
|
|
Med tanke på pris och garanti skulle jag tveklöst testa ett batteri från Biltema med samma styrka som det sitter i bilen nu. Jag gjorde också så till min förra 540i men jag hade inte bilen så länge efter batteribytet så jag kan tyvärr inte uttala mig om kvaliteten över en längre period. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Ang. batteri Min bil har stått still i minst 1,5 år. och nu när jag kört med den visar det sig att batteriet är dött (<60%). Jag har bytt batteri nu och bilen klarar att stå över helgen för att starta problemfritt sen. Det blev ett BMW orginal batteri för 180€. Men nu står mitt gamla batteri på Österrikiska mekens arbetsbänk, det är ett global (Mekonomen?) batteri, finns inget som säger datum på det. Bilen har ju inte varit i svergie mer än 3,5 år. Kan det finnas någon garanti och är det värt att släpa hem det till Sverige för det isf? Vad tror ni? Eller ska de få slänga bort det bara.... /Christian Länk |
|
Se det som förbrukat inte värt att släpa på, batterier som står still mår inte så bra utan måste undehållsladdas regelbundet så fort spänningen sjunker under 12.3 i minst 12 timmar annars sulfheras plattorna och det tappar sin kapacitet för gott. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har ett Biltema silver/kalcium i andrabilen som är en A6 2.5Tdi, nu är batteriet bara ett år gammalt men jag hade läckage i packboxen till ingående axel på dieselpumpen så blilen var extermt svårtstartad. Dock var det inga problem att få igång den utan motorvärmare vid -25 grader och startmotorn höll bra snurr i totalt en minut iaf utan att man märkte någon avmattning. Batteriet i min 530d hade förra ägaren precis bytt så det är ett 2år gammalt orginalbatteri men skulle jag köpa ett nytt skulle det tveklöst bli biltema =) |
|
|
Fast detta var ju kanske inte så bra "Biltema har batterier av hög kvalitet och 2 års garanti (1 års på batterier från 100 Ah). Miljöavgiften ingår i priset på alla batterier." |
|
Gemini__ |
Var hittade du den informationen? I katalogen står att läsa att det är tre års garanti på "vanliga" batterier och 4 års garanti på dessa "silver-kalciumbatterier". 4 år är inte fy skam precis, tror det blir ett sådant till E28:an. Mvh: Thomas |
|
I mitt fall verkar det vara så att firman jag köpte bilen av i Augusti satte i ett nytt batteri, Global = Mekonomen, så batteriet är precis 3 månader. Jag har tagit rätt på batteriet, får åka med hem när jag tar hem bilen nästa gång. Efter tre månader anser jag det inte förbrukat, det blir att reklamera. /Christian Länk |
|
|
Kan rek optima batteries.Har ett gult i 528:an och ett rött i jobbarbilen(945) Det röda såg ut att vara minnst 100år när det satt i en bil jag köpte.Nu efter 5år i min ägo funkar det felfritt... Har en bekant som har flyttat med sitt gula minnst 10år från bil till bil..... |
|
| Köpte ett Bosch S5 100A till min 540, jag har ju bensinvärmare o restvärme mm, kostade 2000:- men i min mening var det värt varenda krona! | |
|
Optima och andra spiralcellsbatterier har vissa starka sidor. Tyvärr har de lägre totalkapacitet och/eller högre vikt än vanliga prismatiska batterier, men till ett högre pris... FP |
|
|
Ett rätt bra test, verkar vara en god idé att hålla sig borta från biltemas batteri iaf =) Länk |
|
|
Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.