AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.344

Vilken bussning orsakar slag i ratten när man bromsar på E39?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
För att komma till avslut så ja, om den bussningarna i främre länkarmarna är slitna så ger det vibrationer i ratten vid normalhård bromsning på E39. Fenomenet är alltså detsamma som uppstår på E34 när bussningarna i bakre länkarmarna ger upp på dessa. Detta kan jag konstatera efter att ha bytt de främre länkarmarna och dess på bussningar på min egen E39.
Jag har inte smort in tapparna med smörjpasta. Med lite eftertanke så tänkte jag att fick jag loss de gamla med brytgaffel, så borde jag ju rent logiskt få loss de nya också. Om jag någonsin ens kommer att behöva på denna bil igen? Däremot har jag smort alla gängor med alu-pasta, men där sitter också låsmuttrar.
Upptäckte också att stabilisatorstagen glappade i några av kullederna, så det blev två nya sådana också. Synd att jag inte upptäckte dessa innan jag var på Biltema eller beställde nya länkarmar på ebay. Nu fick jag krypa till korset och köpa dyra på Mekonomen...
Och troligtvis är skivorna fram svagt skeva. Jag känner små, små vibrationer i ratten ännu. Men, det hysteriska vibbandet är borta med de nya bussningarna. J-kligt skönt, nu kan man köra med bilen igen.

------
BMW CS #04839

fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Mycket riktigt att den bussningen ger upphov till vibration vid inbromsning,ska du byta den så passa på att sätta dit en Powerflex bussning istället Länk
Annars är det nog smartare att byta hela stagen så får du ju en ny P-ända på köpet á 895:- st Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag funderade faktiskt på styvare bussningar men lite tidsbrist gjorde att det blev nya kompletta länkarmar. Köpte mina på ebay för en tusing, tror jag skrev det någonstans innan? Och så tror jag nog att de nya grejerna med mjuk originalbussning ändå håller längre än vad jag tänkt ha bilen. Någon som vet hur länge dessa bussningar brukar hålla?
För den som funderar på styvare bussningar att montera själv kan man med fördel(?) köpa främre länkarmarna på Biltema för 700kr/st då dessa inte säljs med bussning i.

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.