AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.345

Vilken bussning orsakar slag i ratten när man bromsar på E39?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det här är en fråga som säkert varit uppe ett antal gånger men jag får inga vidare träffar när jag söker på E39, vibrationer, slag m.m.
Fenomenet är exakt samma som när bakre länkarmsbussningen (fram) ger upp på E34, det vibrerar/slår i ratten vid lättare bromsning. Men då framvagnen ser helt annorlunda ut på E39, det ser faktiskt ut som om den främre länkarmsbussningen på E39 skulle motsvara den bakre på E34, så är jag lite osäker på vilka som ska bytas. Har jag rätt eller fel? Eller är det något helt annat som är tokigt?
Bromsskivorna är inte slagna, de är ganska nya och det finns heller inga vibrationer vid hård bromsning.

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har varit och känt lite på delarna i framvagnen och kan inte hitta några dåliga kulleder i alla fall. Främre länkarmen känns, utan att säkert veta, lite slapp när man vrider på den.
Men det är inte detta som känns värst, utan istället glapp i styrningen. Och vart sitter felet då? Styrlederna längt ut vid hjulen känns bra.
Kan detta ge upphov till slagen i ratten vid bromsning?

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag upptäckte att det finns ett ytterst litet glapp i den inre styrleden på min. Nu har jag inga direkta slag men vid lätt bromsning i 60-100 km/h kan jag ibland få en lätt "slagig" vibration.
Men det gick inte att upptäcka på egen hand, jag tittade och kände medan en annan person småryckte i hjulet med olika grepp (hjulet lyft).

Min bil: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inre styrled eller ev. glapp styrväxel kanske. Vrid på hjulen för hand när bilen står på backen och titta på ratten. Skall reagera omedelbart vid vridning en halv mm, helt utan glapp.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har tittat lite på Mekonomens hemsida och hittade en ganska bra bild på inre styrleden och ser att det finns en kulled där. Länk Känns som att det skulle kunna vara denna/dessa som pajat. Fenomenet har funnits ett tag men blivit ganska akut de senaste veckorna.
Jag känner glapp när bilen står på marken och jag vrider på hjulen. Men har bara kollat själv än så länge så jag har inte kunna kollat ratten än. Jag upplever inget besvärande glapp i styrningen när jag kör med bilen. Alla E34 jag haft har haft mer glapp utan att egentligen vara paj, men styrväxeln är ju känd för glapp på dessa.

------
BMW CS #04839

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E34:an hade snäcka och de har för det mesta en viss dödgång rakt fram.
Även E39 har haft vissa problem med glappa styrväxlar även om de är av kuggstångstyp.
Det går fint att kolla på ratten genom vindrutan om du vrider på hjulen. Man får bäst koll då.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Det kan inte vara så enkelt att du har skeva/vinda bromsskivor fram?

Det lär iaf vara den vanligaste orsaken till vibrationer i ratten vid bromsning.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nej, Ubbe_530d, som jag skrev i första inlägget så är jag ganska säker på skivorna då det inte slår något om man bromsar hårt och de är ganska nya. En skev skiva slår oavsett hur man bromsar. Har varit ute för samma fenomen på E34 och då har det alla gånger varit bakre länkarmsbussningen som varit trött. Det känns exakt likadant här.
Och jag har varit med om skeva skivor också, men det stämmer som sagt inte riktigt in på det problem jag har nu.

Anders-72. Hehe! Ibland är man inte helt smart, det går såklart lika bra att vrida på ratten och kolla på i alla fall vänsterhjulet istället för tvärtom och inte se ordentligt... Jag tycker hjulet reagerar snabbt på rattutslag, ca 1cm vridning på ratten. Men, med ett litet klonkljud. Jag skulle själv vilja gissa på inre styrleder. Förmodligen i kombination med trötta främre bärarmsbussningar. Så var det med den julledigheten...

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ja, då har jag skruvar av allt och konstaterat att det var de bussningar som jag misstänkte. De är totalt slut, och det går egentligen inte att se förrän alla femtioelva plastkåpor under bilen är borta. Det får blir nya länkarmar. Undrar nu bara hur jag ska få loss kullederna inne vid spindeln utan att demontera rubbet och dra in till jobbet och sätta upp det i pressmaskinen. Är brytgafflar bra? Jag ska som sagt byta hela länkarmarna och kan därmed kosta på mig att ha i sönder spindellederna.

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Gaffel från t ex Mekonomen och slägga fungerar (inte hammare, får inte tillräckligt med rörelseenergi). Ta gärna hjälp av någon som kan korrigera vinkeln på gaffeln med t ex en lång skruvmejsel.
Avdragare fungerar inte om de sitter ordentligt som de gjorde på min, de halkar runt eller går sönder.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack pbengtss för tipsen om brytgaffel. Fungerade perfekt att slå av ändarna med brytgaffel och slägga. Fick först skära sönder damaskerna bara så inget fjädrande låg emellan. Efter det gick det på 3-4 slag per sida.

Så nu väntar jag bara på länkarmarna som jag köpt på ebay. Tusen spänn bara för främre länkarmar kompletta med bussningar med leverans till dörren. 1800kr på Biltema utan att bussningarna är monterade ens. 2600kr på Mekonomen, fast då kompletta med bussningarna.

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När jag bytte mina tänkte jag vara smart; För att underlätta eventuellt framtida byte smorde jag in de nya tapparna och även bult + mutter med kopparpasta. Efter ett år (för ett par månader sedan) började bilen kränga och bete sig spårigt. Det visade sig att muttrarna långsamt gängat upp sig och satt inte löst men FÖR löst så länkarmarna glappade vid belastning.

Egentligen vet jag att man aldrig ska smörja gängor och nu höll det på att sluta illa. Men tapparna ska det i alla fall inte vara någon fara att smörja in!

ca
206
caddie
523i Touring 1997
Brukar inte muttrarna vara av engångstyp och ska bytas när de lossats en gång ?

Mvh Peter
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Man skall nog inte smörja in tapparna heller , speciellt inte om de är koniska för då fastnar inte konan som den skall eftersom fett ligger imellan och de kan då lossa efter ett tag när fettet krupit ut och börja glappa som på pbengtss bil(tror inte det var muttrarna som hade lossat utan konan) , och som caddie skrev så skall det monteras nya låsmuttrar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har själv återmonterat muttrarna till styrlederna efter stötdämparbyte. Låsmekanismen blev kraftigt förstärkt efter att ha misshandlat dom med slägga för att få ur dom :) Svårt att få dit avdragare både vid spindelleder och styrleder på E39. Skall nog stå "BMW" på verktygen då.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag brukar smörja in med alu resp. kopparpasta när jag återmonterar för att underlätta framtida reperationer, även konan på tappar. Har ännu inte råkat ut för något glapp p.g.a. detta. Visserligen har jag inte haft mina senaste bilar så speciellt länge så jag har inte kunnat se resultatet av mina förebyggande infettningar över lite längre tid. Men med tanke på hur j-kla svårt det kan vara att få av p-ändar/tappar/spindelleder så fortsätter jag att smörja. Däremot kanske man borde skaffa sig nya muttrar. Undras var man kan hitta låsmuttrar M12x1.5? Vill gärna ha en riktig låsmutter istället BMW engångsmuttrar. Men jag ska ha i åtanke att efterdra några gånger i fortsättningen, det är ju inte så krångligt vid hjulbyte på vår och sen höst.

pbengtss. Du kanske skulle haft alu-pasta istället då allt utom bussningen med konan är i alu? Fast det är inget jag vet.

------
BMW CS #04839

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det brukar inte vara svårt att få loss p-ändar/tappar/spindelleder om man gör såhär: Knacka hyfsat hårt på sidan av den delen konana sitter i med en vanlig hammare så lossar konana utav vibrationerna , har endast vid ett fåtal tillfällen misslyckats med denna metod(typ 5 av 100) och då får man värma samma del lite försiktigt så att konan vidgar sig och sedan knacka igen.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Konan skall det ju stå :P , samt att man skall knacka på den delen tappen går in i alltså utanpå konan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, jag masserade utsidan med en hammare rätt rejält också, men inte nog för att den skulle ramla ur av sig själv. Fick bli några smällar på den pågängade muttern. Spindeln är ju i aluminium så det känns inte helt hundra att banka hur hårt som helst.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nej det är därför man bara skall använda en vanlig hammare och knacka hyffsat hårt och inte ställa sig med en slägga och dra i allt vad man har(kanske skulle varit lite tydligare på den punkten) för som jag skrev så är det vibrationerna som får det att lossna , inte själva kraften i slagen.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har aldrig lyckats med att lossa en kona genom att slå på sidan av spindeln! Är jag kass eller har jag bara otur?
Brytgaffel och slägga är det bästa jag testat hemma i garaget om det inte fungerar genom att slå direkt på tappen (med pågängad mutter), men då kan man inte återanvända. Min sista utväg har vid några tillfälle att plocka hela spindeln till jobbet och sätta upp grejerna i en press. Det funkar garanterat alltid, men det blir också onödigt mycket extra-arbete.

Hewi. Jag har funderat lite på det där med att smörja tappen. Fick ju faktiskt loss tapparna denna gång med hjälp av brytgaffel. Då borde jag ju rimligen få loss dem nästa gång också på samma sätt? Om det ens blir någon nästa gång, för jag undrar ju om jag har bilen kvar nästa gång det är byte för främre länkarmar...

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.