AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.205

Vad skall jag köpa, en 325 el 330?

Sida 2 av 4
Vad tror ni om denna?
Länk
Visa användare
17
BW65
330 xi
316
Den ser fin ut!

Är du helt säker på att du vill ha en manuell?
Import?

Om du vill ha manuell och den är svensksåld så slå till på 110 000:-

Men kolla när service är gjord kan kosta en del beroende på vilken, kolla däckens kondition samt när den är besiktigad o skattad.
Detta har betydelse på priset!
Helst så skall den ju vara svensksåld. Lite skönare med manuell men det är ju inget måste.
Jag ser att några bilfirmor har 330´s till salu men då blir ju priset högre tyvärr..
Lite skönare med "automat" skall det vara..:)
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Roligare med manuell men skönare med automat. När jag köpte min 330 så lät jag valet av växellådan styras av bilens skick. Jag har haft e46 325 touring med automat och jag gillade den bilen skarpt, att den har mindre hästkrafter må så vara men 325 har en lite toppigare motorkaraktär som jag gillar.
Vet inte riktigt hur jag på bästa sätt skall förklara men om jag drar på genom växlarna på 325 så blir jag belönad på ett sätt som iallafall jag gillar då den motorn är riktigt varvvillig och har toppeffekten högre i registret...jag gilla!

330 är även den en riktigt trevlig bil men har en mer dieselliknande effektkurva där toppeffekten kommer mycket tidigare men även planar ut tidigare, i mitt tycke inte lika varvvillig och dämed inte lika belönande och med resultatet att accelerationer inte känns lika dramatiska. Att den sen är snabbare är en annan sak. Det finns dock en sak som inte kan jämföras och det är ljudet i en 330 som är helt underbart....

Men som sagt känslor är subjektiva och detta var min korv på pizzan, jag är helnöjd med 330, men hade varit nöjd med 325 oxå. Det viktigaste är att du hittar ett exemplar som är i fint skick och med rätt utrustning. Sportstolar är nästan ett måste om inte för dig själv så om du måste sälja en dag då det verkar vara svårt att sälja en be46 utan den detaljen.

Hur var det här då?
Hur var det här då?

Jo, tack Ahab.
Det var ett helbra inlägg och du träffade bra på spiken med och gav mig mycket nyttig info ang. mina funderingar..:)
Samt att jag tycker som du, att det är viktigare att man hittar ett fint och välskött exemplar.

Inga bubblor och galvsläpp som jag såg på en 02á idag..

Min personliga åsikt är att 330 och andra motorstarka BMW:ar ska vara manuella, det blir så mycket roligare då. Automat är förbehållet dieslar och motorsvagare varianter.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
BMW:s sexor ar himmelska. Tidigare har jag bl.a. haft tva 328:or (en manuell och en automat), med samma effekt som 325, och darefter har jag kort nagra dieslar. Helt nyligen trillade jag tillbaka i BMW-trasket och njuter till hundra procent av min 330 (bensinare) med manuell lada. Det ar en fantastiskt trevlig bil och jag hade nastan glomt bort vilket underbart ljud dessa maskiner levererar. Varje kvall efter jobbet aker rutan ner och jag njuter av ljudkulissen i parkeringsgaraget.

Tycker for ovrigt att Ahab landar ganska ratt i sin beskrivning. 330 gar som taget, men effekten ligger ganska "tidigt". Lite annorlunda korupplevelse an 325/328, men inte pa nagot satt otrevlig. Bade 325 och 330 ar bra val. Battre att jaga en sa felfri bil som mojligt.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Att effekten kommer sent tyckte jag personligen bara var drygt när jag provkörde 325. Omkörningar 80-120 på 5ans växel kunde man glömma med 325an. Det var 3an som gäller för att det ens skulle röra på sig. 330 är en helt annan motor, håller helt och hållet med Ahab i hans beskrivning. Lite dieselliknande. Med 330 går det utmärkt att ligga kvar på 5ans växel vid omkörningar på landsväg!
Nog för att 325 räcker till om man gillar att hålla motorn uppe i varv hela tiden. Men när det kommer till vardagskörning då man kanske inte orkar sitta och växla hela tiden så är 330 oslagbar! Det finns ork redan vid 2000 varv
Har du provkört båda ännu? Tycker definitivt att du ska göra detta innan du bestämmer dig.
Tycker, så klart, att du ska satsa på en 330 manuell touring. Men glöm inte M-Tech II - gör så otroligt mkt på E46;an.
Länk

Denna kanske?
Som sagt, skicket är viktigt.
Vill ju inte ha en bil som börjar rosta efter 6 månader, tyvärr så kan man ju inte vara garanterad ifrån rost.:)

Jag inte provkört ännu, men det kommer snart får jag hoppas.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Tvesovla! känns som utbudet av den bilen med de specen plus ix inte blir lätt att hitta!

Btw! skönt att jag inte är den enda som drar ner rutorna i garaget.

Hur var det här då?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Köp en nyimport och gör en rejäl rostskyddsbehandling för 10 000:-, då lär du klara dig ett bra tag sen. Själv köpte jag en Svensksåld -01 som ändå hade klarat sig rätt bra. Endast lite små bubblor på bakluckan under handtaget, sen började det bubbla lite i skärmkanterna såklart. Men under var det norskt krom överallt... Det köpet ångrade jag, tur man blev av med den innan det började synas..
Kanske kan vara idé att fara och titta på den?
Som lök på laxen så får jag fara över 20 mil för att titta på den..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den handlaren verkar inte tillhöra "blåsargänget" i Örebro? hasso borde veta om denna handlare är ok...

Kolla så att (standard?)stolen passar dig, min rygg gillar sportstolar bättre. E46 rostar rätt lätt, kolla bakluckans nedersta skarv och motorhuvens undersida samt dörrarna längst ner.

Mvh
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Även vid gångjärnen vid dörrarna! Det behöver inte vara synlig rost utan vanligast är lyftningar i lacken / galvsläpp.

Personligen skulle jag inte köpa en 330 utan sportstolar eller sportratt. Du bör prova sportstolar innan du beslutar om standardstolar är ok.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
I serien "rost att leta efter" rekommenderar jag att du först beväpnar dig med en ficklampa. Därefter öppnar du motorhuven och lyser rakt upp på motorhuvens "innersida" där plåten "viks bakåt/inåt" i njurarnas nederkant. Komplettera med att känna efter med fingret. Inte kul om rosten kommer krypande när garantin gått ut.

Ett tips i mängden som räddat mig från att köpa sunkiga E46:or.
ij
16
ijahman
325Xi Touring -03
Har du köpt nån bil än micmac?
Tyvärr så har jag inte köpt något ännu. men det jag får ha lite tålamod.
Jag har provkört båda bilarna och 330 är ju den som verkar roligast vad det gäller motorkaraktär.
Jag körde en 325 -04 som det inte var någon rost på och en 330 -02 som det visade vara rost på just motorhuvens insida.
Så just nu är jag lite kluven.:)
Men det är ju helt klart sköna bilar båda två.
Jag har även märkt att stolar som är halvläder är skönare än helläder.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Länk

Ingen ix men bra spec:
Länk

Länk

Länk

Finns ett par stycken ju, inte många och det borde finnas pruymån på alla dessa. Man är glad att man inte skall sälja sin egen bil idag, finns ingen bil som skulle ge mig mer för pengarna denna dags dato.

Hur var det här då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.