|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra vad ni har att säga om bmw E38? Vet ni något man ska akta sig för vid köp? Vilken motor ska man välja? 728,730,735 eller 740? Vet någon hur mycket bensin dessa drar i verkligheten? Hur ser ägandekostnaderna ut? Vad tror ni? Tänker speciellt på åren 95-98 Tacksam för alla svar! | |
|
Hej, Välkommen till forumet. Du kan söka på E38 och kommer få massor med läsning. Klicka här: Länk Annars så är E38 en mycket trevlig bil. Min ligger på 1,03 - 1,09 i blandad körning. Då är det vardagskörning. |
|
|
Hej och välkommen till forumet. Själv äger jag en 740-95. Bränsleförbrukning på ca 1,1 -1,2l blandad körning.. Försäkring beror ju på va man bor men fiska lite regnummer på blocket och kolla vad det skulle kosta just dig. Min 740 är för övrigt till salu :) |
|
| Okej, tack för tipset! | |
| Den bästa starten för inköp av E38 är begagnatguiden förstås: Länk | |
|
jag har en 740 -00:a jag måste säga att e38 är den roligaste bil jag haft råd att äga hitills. E38 är ingen billig bil att äga,men man får valuta för pengarna... :-) ..en riktig skönhet med rätt fälgar. |
|
| tack för svaren! har läst begguiden och det verkar vara en ganska stabil bil att köpa. | |
|
Bensinförbrukningen beror naturligtvis väldigt mycket på hur din körning ser ut. Många skriver 1,1-1,2, det stämmer nog bra om man kör mycket på landsväg. Kör man mycket i stadstrafik vill en 740 ha uppemot 1,8. Jag kör nog 3/4 stad och 1/4 landsväg och jag ligger på 1,5-1,6 l/mil. Vilket också bränsledeklarationen säger. |
|
| Nu blev det fel. Jag menade att bränsledeklarationen säger ca 1,8 per mil i stadstrafik. | |
| För min del blir det nog till 80% landsvägskörning | |
|
Jag kan bara rekommendera E38 och nu när de står så lågt i pris... Jag har haft min bil i snart 2år och är helnöjd! Räkna på en snittförbrukning kring 1-1.5 liter (mer i 100% innanför tullarna i stockholm) |
|
|
Bilpedanten Alla dessa trådar om E38, går säkerligen till historien som världens mest omtalade lyxvagn. Undvik 730/735, liten V8 är sällan någon succé om du inte får pågon till väldigt väldigt bra pris, de är nästan lika törstiga som en större V8 (4,0/4,4l). 728 kör man om man vill ha en stor komfortkryssare till anständiga ägandekostnader. 740 är relativt sportig och varvillig i sin karaktär för att väga nästan 2 ton. Flaggskeppet heter 750 med V12. Den är både tyngre och rappare än 740 med sin silkeslena motorgång. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Tackar Sahlsten! Vad tycker du att man ska kolla lite extra noga på vid köp? Bilen ifråga kommer att bli en "extra bil" och jag funderar starkt på att testa en Bmw då jag länge har kört Audi (för tillfället S8.) Det står mellan 740 eller 750 E38 men har också funderat på en 540 E39. Har du några synpunkter vad som skiljer dem åt, tänker speciellt på skillnaden mellan E38 och E39. /Bilpedanten |
|
|
Följ begagnatguiden, den är faktiskt riktigt bra! Den tar upp alla stora fel jag haft på min bil! Gällande skillnaden på E39/E38 skall du ha en extrabil, sluta tänk. E38 är svaret! :) Vill du kunna "busa lite" i kurvor osv, ja då kanske E39 är rätt ändå... Skillnaderna är annars framförallt att E39 är bra mycket trängre i baksätet, känns mindre lyxig. Dock är den smidigare och rappare, men är det det du är ute efter så skulle du nog köpa en M5a? För övrigt skulle jag vilja tillägga att 12an är ganska speciell, den är väldigt len och jag upplevde den som lite tråkig jämnfört med 8an... 8an har lite mera knuff (men sämre prestanda) och lite roligare ljud... |
|
| Hur är "7:an" rent körmässigt jämfört med andra stora lyxsedaner? Audin i all ära men körupplevelsen vill inte riktigt infinna sig. | |
|
Överlägsen i aktiv körkänsla om man jämför med exempelvis Mercedes S-klass Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Den är väldigt trevlig att köra, men det är ingen busbil/rondellraket... | |
|
Lyfter denna gamla tråd istället för att skapa en ny. När det kommer till E38 hur ser kostnadsskillnaden ut mellan M60,62 och M73? Hur mycket mer kostar det att hålla en tolva igång jämfört med en åtta? Vilka är de största fördelarna med M73 om det finns några? Skiljer det mycket i försäkring och skatt? /Mvh Bilpedanten |
|
|
Har erfarenhet från 540-93 och min 750-95. Jag räknade med ca 2-3 dl mer bensin per mil när jag gick till 750 och efter ca 1500 mils körning under 2 säsonger (april-Okt) så ligger jag 2,4 dl högre på 750'n. Jag gjorde så att jag inte nollade förbrukning #2 utan denna fick efter ca 2000 mils körning en medelförbrukning på 1,14 l/mil och nu ligger 750'n på 1,38 med samma princip. Vad gäller service på motorerna så blir det väl lite dyrare på 750 då det är fler tändstift & dubbla luftfilter, oljemängden är väl samma. Försäkringen blev något billigare på 750 än 540 och skatten gissar jag är samma för 740 & 750 (skiljer bara ca 100kg i vikt). Jag var helnöjd med V8:an tills Jag skaffade V12:an, detta är något alldeles speciellt... Den går verkligen "silkesmjukt" när man vill, samtidigt som den med sportläget inkopplat kan "morra till" ordentligt vid lite inspirerad körning. Något som var avgörande för mig är att man vet att det är en V12:a under huven, en klassisk motorkonstruktion som alltid har fascinerat mig sedan liten. /Stefan |
|
|
Lutar åt att köpa 750 och som jag förstår kostarede inte fruktansvärt mycket mer att äga än en 740 eller? |
|
|
Nej, mina erfarenheter är som ovan. Men det är ju extremt viktigt att det exemplar Du funderar på är välskött och helt friskt i motor & låda, annars kan nog ett köp av en E38 lätt bli en kostsam mardröm. /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.