|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har sedan en tid kollat på X5:or på blocket och sett att det de senaste dagarna kommit in riktigt billiga. Finns en t.ex. för 93000 som ska vara fullt utrustad. Går bara att kontakta personen på mail som han givetvist inte svarar på. Tror ni att det är folk som lägger upp falska annonser med endast en bild på bilen utan reg.nr. för att kunna pruta ner priset på bilar de är intresserade av? Känns tyvärr som att det kan stämma.. | |
|
Japp, både den gråa "fullutr" (som t.e.x. saknar pdc) och den svarta för 100' som "Åsa" ska sälja är fejkannonser. Det förekommer tyvärr ofta :( M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Det är ta mig tusan genialiskt, försmädligt men genialiskt att göra ett så taktiskt drag. Fast inget som jag skulle få för mig dock, men att vi människor är så påhittiga i vår jakt på statusprylar Hur var det här då? |
|
|
Nackskott är det enda jag har att säga... __________ |
|
|
Om någon ringer på en bil som du har till salu och hävdar att "det finns minsann mycket billigare på blocket" be dom bara att köpa den istället. För det gör de aldrig... Antingen för att den bilen inte finns i verkligheten eller så är den ett totalt lik. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Min standard svar på det finns billigare bil än din på Blocket eller i Tyskland är: varför ringer du då mig? Det brukar bli tyst några sekunder och sen kommer det alltid någon bortförklaring. Det är inget jag bryr mig om, jag sänker inte mitt pris bara för det. M3 E30Länk |
|
|
När jag sätter ut min bil på annons finns det vanligtvis ingen bil som är billigare utan anledning (de är äldre, har gått längre, verkar vara i sämre skick osv) så oftast har jag en bra förklaring. När jag köper bil är det inte ovanligt att jag hänvisar till andra bilar på annons. "Finns ju en i Falun också för bara 93.000 men jag tycker det är för långt att åka" eller "Var en annan ute på annons för 86.000 förra veckan men den verkar såld nu" eller "sen finns det en svart som det begärs 88.000 för men jag kan tyvärr inte tänka mig en blanksvart bil" Får jag själv såna förklaringar brukar jag svara ungefär "ok, det låter billigt men är det verkligen en svensksåld med navi osv?" eller "kan nog inte matcha det priset men åk gärna och kolla på den och sen på kollar du på min som är riktigt fin" "Men köp den då!" tycker jag låter klart otrevligt och inte ett sätt som jag tycker man svarar en spekulant. Tänk på att det troligtvis handlar om ett enkelt prutförsök. Om det verkligen fanns motsvarande bil till mycket bättre pris hade han aldig hört av dig. |
|
|
Jag såg en 120dM -07 på blocket som var fullutrustad med helläder, navi, hifi professional osv. Pris 218.000. Ingen bild och inget telefonnummer, bara mail. Lät ju som ett riktigt bra pris så jag mailade lite frågor men fick aldrig något svar. Antar att det också var en ren fejkannons. |
|
|
Det är väl helt enkelt bara att låta de som fakeannonserar ha sitt roliga och betala till blocket...:) |
|
|
Jag är inne på den linjen att om man ringer mig och hänvisar till en annan bils prisbild så ber jag dem ringa dit på ett trevligt sätt. Det verkar ju ändå vara min bil som de är intresserade av eftersom de ringde. Mitt pris sätts efter vad jag vill sälja för inte vad andra vill ha för sina bilar. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Tycker fejk annonser är riktigt fult och på gränsen till bedrägeri men dessvärre tror jag att det faktiskt kan löna sig om de är rätt utförda och inte är alltför uppenbara. Tror sällan att säljare ringer på annonser och upptäcker bluffen. Räcker att en eller två säljare går på skojet och sätter ut sina bilar billigare än vad de tänkt och så är hjulet igång. En eller ett par blocketannonser kostar inte mycket i sammanhanget. |
|
|
Daniel, du sätter givetvis ditt önskade pris men vad du verkligen kan få ut påverkas i högsta grad av vad andra säljare begär för sina bilar. Den som ringer på ens bil är säkert intresserad av bilen men kanske inte till det pris som begärs. Om vi vänder på det, när ni säljer har ni aldrig hänvisat till andra annonser? "Dom flesta begär betydligt mer för en så pass fin bil med den här utrustningen och bakgrunden" "I tyskland begärs det minst 25´ Euro för en fin Europa Meister" ;) |
|
|
Jag hänvisar inte till andra annonser, jag kan endast prata för min egen bil. Men förstår vad du menar. Men har man något utöver det vanliga som din fd Sport evo eller min Em så sätts enligt mig priset efter skick. När jag sålde meistern var det ingen av de seriöst intresserade som gjämförde min med den andra som var tillsalu eller andra M3E30. Men måste man prompt bli av med sin bil snabbt är det en helt annan sak, självklart. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Europa Meister, jag kör helt på din linje, alltså frågasätter varför de ringer mig på ett trevligt sätt! Och visst har jag hänvisat till andra dyrare bilar än den jag har till salu men det gjorde jag bara få personen ifråga att prutnings argumentet att det finns billigare bilar än min biter inte på mig! Min erfarenhet är att de som är tillräckligt intresserad av bilen kommer och tittar på bilen ändå. Och visst får folk pruta på mina bilar bara de är sakliga, helst efter de sett bilen. När jag själv ringer på bil annonser försöker jag alltid pruta lite på telefon, men hänvisar aldrig till andra annonser, jag har vid det laget valt ut de bilar jag verkligen är intresserad av och vet att jag kan betala för just den bilen, oftast hör jag mig för lite försiktigt om vad de vill sälja bilen för då det av någon anledning är alltid så långt bort till de intressantaste objekten. OT: Europa Meister, har du sålt M3:an?! Eller menar du den förra? M3 E30Länk |
|
|
Tycker att resonemangen är lite konstiga att hänvisa tillbaka till den andra bilen om man vill diskutera prisnivån. Det är en köpsignal att ta vara på, kommer man sedan inte överens är det en annan sak. Själv prutar jag utan att hänvisa till enskilda exemplar utan till en "prisbild" eller bara för att jag vill ha den billigare, räcker bra som orsak för mig som köpare. Om säljaren tycker annorlunda är det dennes sak och denne går miste om ett säljtillfälle. |
|
|
Abbe, Europameistern bor nu i Norge. Sålde den i september. Det var bra att den gick utomlands så slipper jag se någon köra "min" bil här i Sverige. Ledsamt att sälja? Självklart men det fanns inget mer att göra på den och den stod mest och samlade damm i garaget. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Ofan! Hade ALDRIG klarat av det själv (sälja bilen) om jag hade lagt lika mycket arbete på min som du hade lagt på din bil! Synd att man aldrig hann se den live! M3 E30Länk |
|
|
Daniel kan förstå om de seriösa köparna inte jämförde just din bil med någon annan för det lär knappast finnas en till EM i det skick som din var. Hade nöjet att se den på en BMW-träff, helt fantastiskt fin! |
|
|
Tack Björn det är alltid uppskattat att få beröm från bilfolk det väger liksom tyngre än när grannfrun tycker att den "blänker så fint". mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Själv tycker jag det är märkligt att så många klagar på att det är svårt att sälja bil idag, för i många fall så begär folk mer än vad en liknande bil kostar på bilfirma. Letar själv efter en andrabil och har sett många bilar förbli osålda under lång tid pga av löjligt höga priser. Sen om man kontaktar någon och försöker pruta blir dom sura och hänvisar till liknande bilar på blocket. Men det är ju dom bilarna som aldrig blir sålda, dom som ligger "rätt" i pris försvinner ju snabbare än en avlöning.. Mvh Jens |
|
|
Dom du menar ligger rätt i pris kanske är dom som är för billiga!!?? Tänk finanskris alla företag stoppar inköp av nya tjänstebilar under låt oss säga ca ett år. Vad kommer att hända på begagnatmarknaden då? Är jag intresserad av en bil sitter jag inte och spekulerar huruvida priset går upp eller ner utan jag köper, väljer att inte se mig som en del av problemet utan lösningen. Hur var det här då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.