AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.483

Köpa däck på www.hittadack.se?

Sida 2 av 2
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
E36, Jag är fullt medveten om olika resultat på tester, men likväl ger det bättre råd än de uppenbara felaktiga rekommendationer jag har fått av gummihandlare. Anars är man ganska rätt bara men väljer något av "premiummärkena".

Och visst, fick jag priset 900 kr hos lokala handlaren hade jag handlat där. Tyvärr inser inte mina lokala habdlare att de lever i en ny tidsepok jämfört med för fem år sedan.

Gummibranchen är nog en av de brancher som är mest vilda västern avseende prissättning. Listpriserna är helt felaktigt satta och bygger på att höga rabatter för vissa på bekostnad av ouppmärksamma konsumenter. För några år sedan köpte jag nya däck via en familjemedlem som arbetade på ett japanskt bilmärkes generalagent och då betalade då c:a 40% av listpriset.

Så tills branchen har självsanerat sig så köper jag via nätet.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
E3
1.828
E36
USA bilar
Det finns inte en gummihandlare som har priser satta efter det sk listpriset, det har inte funnits de senaste 20 åren iallafall. 40% på listpriset behöver man inte gå genom bekantas kontakter för att få. Mer än 40% rabatt på listan är normal prissättning idag

900:- för Nokian sommar 205/55-16 är vad min gummihandlare tog i somras. Detta var alltså pris till kund monterat och klart

Skattefifflare finns i alla branscher, men som asken skriver, de oseriösa försvinner ofta rätt snart
Däremot finns det ju däckhandlare anslutna till en stor näthandlare som tar betalt för att ta emot kundernas uttjänta däck, detta är lagvidrigt! Enligt lag är en däckhandlare tom tvungen att kostnadsfritt ta emot dina däck som du haft liggande i förrådet och nu bestämt dig för att kasta, oavsett om du köper däck av denne elle rinte
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
E36, jag fick inte 40% rabatt utan betalade 40% av listpriset, dvs 60% rabatt.

Och det är just det du beskriver som jag kallar vilda västern angående priser, Varför hålla på fjäska och tjata om rabatter med sura handlare när man kan klicka fram bättre priser utan tjafs på nätet? Så än en gång, tills branchen har självsanerat sig så köper jag via nätet.

Och angående återvinning av uttjänta däck så är handlaren inte skyldig att ta emot fler däck än de han säljer. Det handhas normalt på det sättet att han tar dina begagnade däck i utbyte mot nya. Däremot behöver han inte ta emot de uttjänta däck som du har ligger i uthuset,

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är en fri värld vi lever i, var och en fattar sina beslut på sin värdegrund.
Mvh
Asken
E3
1.828
E36
USA bilar
Mats: Jag läste slarvigt, du skrev att du betalade 40%, det är ok. Men för att få minst 40% så behöver du inte alls fjäska för någon, utan priserna ut till kund har minst 40% på listan

Ang däckåtervinning så har du helt fel. Verkstaden är skyldig att kostnadsfritt ta emot uttjänta däck av privatpersoner, detta oavsett om du köper däck eller ej! Detta gäller egentligen utan undantag, men man har enats om att de mottagna mängderna måste stå i proportion mot verkstadens storlek. Dvs har du en släpvagn full så är det verkstaden som avgör om man har plats för dessa, men handlar det om 4-8 däck så är man skyldig att låta dig lämna dessa
Det finns dock en viktig sak, däcket måste vara separerat från fälgen annars har verkstaden rätt att ta betalt för att dela på enheterna

Ser du på exempelvis DoL sida så tar mång aav deras anslutna verkstäder betalt för att ta hand om kundens gamla däck, ett rent lagbrott alltså
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Nu gällde inte frågan om återvinning, men jag vill ändå avsluta mitt engagenang med vad som står i "Förordning (1994:1236) om producentansvar för däck" paragraf 4. "

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Nu gällde inte frågan om återvinning, men jag vill ändå avsluta mitt engagenang i denna tråd, med vad som står i "Förordning (1994:1236) om producentansvar för däck" paragraf 4.
4 § En producent skall ta emot däck som tjänat ut och se till att däcken återanvänds, materialåtervinns, energiutvinns eller tas om hand på något annat miljömässigt godtagbart sätt.
En producent skall informera om återlämning av däck som tjänat ut samt underlätta för dem som har sådana däck att återlämna däcken.

För att klara det i praktiken är däckshandlarna ansluten till Svensk Däcksåtervinning precis som papperförpackningsproducenterna är ansluten till returkartong för pappersåtervinningen i sopstationerna. Men lagen säger bara att man är skyldig att återta det man sätter ut på marknaden.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min förrförra däckhandlare är en ärlig karl, han ber folk kommer med däck att köpa en däckmonteringsmaskin på nätet och sluta ta upp hans tid:)
Mvh
Asken
Alltså en typisk handlare som inte har någon framtid i branchen... Fast han kanske redan har slutat eftersom det är din förrförra däckhandlare.
E3
1.828
E36
USA bilar
Mats Läs då på SDABs hemsida, där står bla:
När du som privatperson vill bli av med dina uttjänta däck
En privatperson som vill bli av med sina uttjänta däck ska lämna dem till en gummiverkstad, som ska ta emot dem utan kostnad. Det är viktigt att däcken är demonterade från fälgen. I annat fall har verkstaden rätt att ta ut en mindre avgift för demontering.

Verkstaden kan oftast bara ta emot en mindre mängd däck. Gäller det större mängder eller stora däck, t ex traktordäck, kontaktar du SDAB för att få besked om hur du ska förfara.

Gummiverkstäder omfattas av Förordningen om producentansvar, och är därmed skyldiga att ta emot uttjänta däck, även om några nya däck inte köps.

För anslutna företag gäller:
Alla verkstäder, oavsett storlek, har skyldighet att ta emot uttjänta däck från privatpersoner, efter t ex en garagestädning. Förordningen (1994:1236) säger att den skyldigheten är obegränsad, men SDAB är överens med Naturvårdsverket att det måste stå i rimlig proportion till vad verkstaden säljer. Om någon kommer med en fylld släpkärra, som ni inte kan ta emot, så är det bäst att hänvisa till SDAB eller Ragn-Sells i Partille.

Sverige är ett fritt land, tillika era beslut om inköp. Betänk då detta att världen är i uppror och girigheten går rakt igenom från norr till söder.

Ensam är stark, en sanning när marknaden går upp. Eller hur?
Som konsumenter bör ( inte skall ) man ta hänsyn till granne, medmänniska och arbetstagare som arbetsledare för att hjälpa detta Svea rike på fötter igen.

Från icke bekräftadde källor går flertalet EU-parlamentariker i pension, med medföljande avgångsvederlag och pensionaavtal som inte ligger i paritet med förättat värv. Avundsjuka i all ära men någon rim och reson måste det väl ändå finnas?

Våra surt förvärvade skattepengar går i högar om miljarder till en verksamhet som bedrivs och beskattas utanför gränsen, vi får tillbaka ( efter aktiva ansökningar) lite mer än hälften ( jösses, varför detta krångel...) istället för att regeringen med myndighets hjälp kan portionera ut stålarna till berörd verksamhet utan miljardförluster.

Lite långdraget, men från hjärtat kära medborggare, från hjärtat.

The way we see the problem is the problem.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
GE: Det berodde på att förutom körde jag även ett annat märke såsom hade däck samt reparationer av det märket. Killen tjänar bra med pengar hela tiden och investerar de även i liknande takt såsom de sista 20 åren...
Girighet äro en dödssynd och haver alltid varit de, de såsom sitter på pengar är fega och knappast framgångsrika.

Att agera för att fatta beslut såsom gagnar barn, morgondagens miljö och överlevnaden för Svea Rikes ekonomi det är beslut som det krävs en man för. Att re-agera är rädslobaserat och hur många modiga politiker ser vi prov på i media de sista åren? Min gissning är att GP var en av de sista, ser man till vilken sörja han fick överta så snacka om att karln är en arbetshäst i stil med nordsvensk eller en ardenner. Själv föredrar jag Shirevarianten medelst en Strv 2000 på släp.

Har ramavtal och hur man säljer ut statlig verksamhet varit något som byggt upp det här landet?:)

Mvh
Asken
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag håller med om att Däckonline och en del andra nätaktörer har varit till godo för oss konsumenter. Ni som har hittat lokala däckfirmor som ligger rätt till prismässigt har enligt min mening just ovanstående aktörer att tacka.

Jag är som sagt positiv till näthandeln även om jag köper alla mina däck hos en lokal handlare. Denna handlare ligger oftast prismässigt i nivå med Däckonline om man räknar in kostnaden för montering. Utöver detta så erbjuds bra service och förvaring till överkomliga pengar. Men skulle man istället bege sig till övriga däckhandlare i området, de flesta medlemmar i någon av de större kedjorna så ökar priserna drastiskt på både däck och arbete samtidigt som servicenivån av någon anledning skjunker.

Ett exempel är när jag för några år sedan behövde nya 225/45-17 sommardäck. Dessa satt på en V70 och då jag var inne på Bilia så frågade jag om pris. 2400kr/st. Kollade sedan två större däckfirmor som låg på 2500 respektive 2700kr/st. På Däckonline kostade däcken 1595kr/st omonterade medan min nuvarande däckhandlare ville ha 1750kr/st monterat och klart. Sedan denna dag är jag stamkund där...Vet att även fler forummedlemmar hittat dit och är nöjda.

___
//Ulf
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ulf, synd för mig att din däckshandlare inte finns i gränslandet mellan Stockholm/Uppsala. Jag betalar gärna några kronor extra föra att göra affärer lokalt med trevligt bemötande. Eftersom det inte finns någon däckhandlare som uppfyller det i min närhet (åtminstonde inte de jag besökt). Merkostnaden med lokalaffär hade blivit mer än 3000 kr dyrare monterat och klart, vilket nästan var dubbla priset.

Jag är annars beredd att betala för gott bemötande och god service. Det är tex anledningen att jag alltid tar omvägen till Novation i Uppsala när jag servar bilarna eftersom de hitills har överträffat mina förväntningar.

Till mina engelska hobbybilar köper jag alltid från Svensk leverantör för att hjälpa dem öveleva på vår marknad. Det är det värt så att de finns tillgängliga när jag behöver smådelar med kort varsel. Och kaffekoppen med småsnack är värd mycket;)

Jag kanske generalliserade för mycket över en hel yrkeskår i tidigare inlägg, men däckbrabchen behöver till stora delar en uppryckning servicemässigt och en "rabattsanering". Förmodligen är vi där fortare än vi tror eftersom hälften av privatbilsägande kollegor har börjat handla på Däckonline senaste året

//Mats

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Däckonline och andra näthandlare har hittills varit överlägsna när det gäller pris och i vissa fall service och bemötande! Sen när vissa däckhandlare vill ha 1000:- för att montera "Internet" däck med kvitto och 500:- för att göra samma jobb svart så finns det ingen anledning att vända sig till dessa handlare! Nuförtiden har jag kompisar som har däckmaskiner så jag handlar alltid däck på nätet. Men visst skulle jag heller handla lokalt om de lokala handlarna låg åtminstone i närheten av näthandlarna.

M3 E30Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nu när det lugnat ned sig: Har någon läst min fråga? Har någon ett svar?

Kan tillägga att Däckonline inte alltid har förstahandssorteringar till salu.

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.