|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som känner till dem och till och med handlat där? Jag hittar inte några diskussioner alls om dem på t ex Google så det känns lite skumt... :P ______________________________ Min bil: Länk | |
|
Det är säker OK att köpa där. Jag har däremot köpt via Länk Jag har aldrig haft något strul med dom, köpt via Visa-kortet. Och dom har fraktfritt och dessutom körs däcken till den adress du väljer (tror dom anlitar Posten och Schenker). Finns du inte på den angivna adressen när leveranse kommer... så körs dom till närmsta Post för utlämning av större gods. Man brukar få däcken efter 4-7 dagar. En gång hade dom missat min order men det var aldrig nåt strul... det tog bara lite längre tid att få hem däcken. Jag fick påminna dom när min order inte blivit behandlat. Du kan följa orden hela vägen från order till leverans på deras hemsida. Mycket bra. Hälsningar /Viren |
|
|
Just det, jag glömde lägga till att dom är GRYMT billiga också. /Viren |
|
|
Aldrig hört talas om www.hittadack.se förut. ______________________________ //Lövet |
|
|
Jag var förbi Euromaster och fick medlemsrabatten via cs på 2 däck och det var synnerligen jämförbart samt att man erhöll en personlig kontakt, minst lika viktigt. Mvh Asken |
|
|
Däckonline är absolut inte GRYMT billiga, ser du på dubbdäck så är de GRYMT dyra, på många sommardäck är de dyrare än lokala gummigubben när du lagt på kostnad för montering Som Asken säger, personlig kontakt är också viktig, inte minst när det strular, det finns exempel på forumet om det också.. |
|
| Den sidan inbjöd ju inte till köp iallafall. Ska du handla på nätet är nog däckonline att föredra. Men kolla med din lokala gummigubbe först. På dom Michelin PilotSport som jag köpte förra året kunde faktiskt den lokale handlaren matcha priset. Det är aldrig fel med lokal service! | |
|
I fallet dackpalinjen.se så är det såsom det mesta på nätet förutom prima AP samt dess prima shop att små filialer äter seriösa långvariga aktörer samt lämnar inget kvar.. Det är bara vi aktiva intelligenta medvetna konsumenter som kan påverka genom våra dagliga val. Ingen kan välan veta exakt hur det blev för vem var inte helt begeistrad när första nätköpet gjordes, inklusive mig:) Mvh Asken |
|
|
Däckonline är det bästa som hänt däckmarknaden i Sverige. Alla feta och dyra gummigubbar har därmed fått en blåslampa som heter duga i arslet vilket enbart gynnar oss konsumenter. ______________________________ //Lövet |
|
| Nordendack.se brukar ha bra priser. | |
| Andreas: Hur menar du? Min däckgubbe har nästan halva priset på dubbdäck monterat och klart jämfört med DoL lösa däck | |
|
E36: Dubbdäck ( och nordiska vinterdäck) är en liten "Nisch-produkt" i Europa jämfört med Mellanauroeiska friktionsdäck och Sommar däck. Däckonline (Delti AG) säljer däck i 35 länder (inkl USA och Japan) så tillgång och efterfrågan styr som alltid : volym produkter blir billigare medan "nisch-produkter" är dyrare , svårare än så är det inte, och den medvetne konsumenten kollar ju priserna och köper där det ger "mest för pengarna" eller?? Så dubbdäck köpes med fördel hos lämplig svensk webshop medan sommardäck med fördel köper hos t.ex. däckonline. Att gynna din lokale däckgubbe är väl helt OK MEN nåt är fel i systemet om du som konsument kan köpa t.ex. Nokian RSi billigare på Gummihuset.se än vad gummigubben kan köpa in dom för från sin ordinarie däckgrossist.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Magnus, läste du inte mitt tidigare inlägg? Många sommardäck blir också dyrare på DoL än hos gummihandlaren när du lagt på arbetskostnaden Sen kan man alltid hårddra saker, som vad händer när alla köper däck på nätet och de lokala handlarna inte finns kvar, vem lägger då om? Vem lagar punkteringar.. Men det går vi inte in på nu |
|
|
E36: nej precis det motsatta är min erfarenhet , det blir nästan alltid BILLIGARE, den medvetne konsument jämför väl alltid totalpriset (dvs "på bilen"), eller?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Andreas_lofgren: Jag förstår det du menar, dock om man betänker att vi lever i ett land som bygges på att alla gör sin del och att skatten betalas och återinvesteras i landet för att det skola skapa ny växtkraft så har de senaste 10 åren varit totalt dränerande för skattebasen rent generellt sett. Eu var sagt borde sätta fokus på den nationella särprägeln i varje land? Kikar man på hemsidan för dackpalinjen och kikar på dess direktion så inte finnes där någon Prof. Dr. Dr.Dr. eller Prof. Ing. Vad herrn själv har fått lära sig redan på tiden för Förbundsrepubliken Västtyskland var att seriösa, långsiktiga företagsledare av kutym hade lång utbildning, vördnad för det företag samt dess arbetare, främst på golvet, vars årtionden av hantverkstraditioner de var tillsatta att förvalta och förädla. Den klassiska tågordningen. Främst kvalitet och priset som speglar produkten samt dess helhetslivsscykel inkl återvinning. Jag erkänner att jag varit girig och enbart tittat på pris tidigare. Nu är det andra tider. Landet behöver varje skattekrona det kan erhålla och såsom bonus, ju kortare transportväg det är ifrån tillverkningsställe till kund, ju mindre påverkas ju miljön. Som omnämnt, är man medveten kund trillar det mesta på plats relativt kvickt. Om inte annat så uppkomlingar med mycket pengar är och har alltid betraktats såsom amatörer:) Mvh Asken |
|
|
Magnus: Då kanske du har dyra gummigubbar där du bor då? Jag har jämfört, och för min del blir priset med montering hos däcknasaren många ggr billigare än ett löst däck hos DoL, och med dubbdäck som sagt ca 50% diff till de lokala förmågornas fördel Sen finns det aspekter ang prisskillnader som ni kanske inte tar hänsyn till.. bla det Asken är inne på, svenska skatter, trots allt ska vi alla vara med och betala. Lokaler och löner.. mm mm När alla lokala gummigubbar lagt ner pga bristande lönsamhet/kundunderlag, var ska då däcken monteras? Punkeringar lagas? Frågor kring däck och fälg ställas osv? Nej tänker man lite längre framåt så... |
|
|
Fakta om däck 225/50-16 till min Compact i somras. Tre lokala däckhandlare begärde 2000-2400 kr/st monterat och klart för "märkesdäck". DoL tog då 987 kr + 200 kr i montering hos en av de lokala handlarna. Så nog måste våra lokala svenska handlare anpassa priserna bättre för att behålla affärerna. Sedan herr Ask, hur stor del av de svenska däckhandlarnas omsättning hamnar hos svenska staten? I den branchen verkar skattemoralen vara på frisörsnivå! Nej om skillnaden är 10-15% kan jag köpa lokalt, men inte när det är ända upp till 100% dyrare. Tyvärr är kompetensen också på låg nivå om produkterna de säljer, man får alltid olika svar beroende på vem man frågar. Därför läser jag oberoende tester och köper till bästa pris även om jag hamnar på tysk leverantör. |
|
|
Tyvärr orkar jag inte läsa Askens inlägg eftersom det är lite för mycket oväsentligheter i det, men jag kan i alla fall nämna att mina erfarenheter av lokala däckgubbar är fruktansvärt dåliga. Sist var det en dylik gubbe som skulle göra hjulinställning på min brors bil men misslyckades kapitalt. Bilen drog snett och men detta var inte hans fel utan "man kan inte vänta sig annat med så extrema lågprofilsdäck" Däcken var 225/45-17... Om det hade varit så att däcksgubbarna hade besuttit en kompetens värd att betala för hade det varit en sak men så är det knappast. Jag är för övrigt 100% beredd att betala för tjänsten montering och balansering men att jag skulle betala 70-80% mer för samma däck bara för att jag får äran att befinna mig i däckverkstans skitiga lokaler, nej den gubben går inte. Mina egna sista däck köpte jag för övrigt från en svensk däckshandlare online men inte Däckonline. Det blev smidigast så eftersom jag behövde både däck och fälg samtidigt. Hela paketet kom monterat och klart. Nästa gång kanske det blir dackonline, det vet jag inte. Mångfald berikar, chansen att jag betalar 2000kr styck för ett 16" däck hos lokala gubben är dock påfallande liten. ______________________________ //Lövet |
|
|
Mats: Ang oberoende tester, hur gör du och förklara du när två oberoende tester får fram vitt skilda resultat? För mång aår sen (det var då jag helt slutade tr på testerna) hade Vi Bilägare och Teknikens Värld i princip vänt listorna, dvs segrare i en kom sist i den andra.. Andreas: Hjulinställningar anser inte jag riktigt att gummifirmorna ska hålla på med faktiskt, de flesta gör det främst för extrainkomsten, men kunnandet finns hos vissa bilverkstäder och framvagnsfirmor Förresten 900:- för 16" Nokian (sommardäck) hos den lokala gummigubben monterat och klart |
|
|
Har man en lokal gummigubbe som inte har förstått vad som ska göras för överlevnad så ska man såklart inte gynna honom heller. Jag skulle aldrig betala flera tusen extra bara för att gynna dom lokala handlarna. Den lokala handlaren jag använder mig av har fattat att det är nya tider nu. Han har priser som oftast står sig mot t.ex däckonline och lägger gärna om däck åt folk som handlat på nätet. |
|
|
Herr Mats& Herr Andreas: Med betalande PRO-medlemskap härinne blir det förr eller senare att man blir sugen på en BMWträff och då inträffar bmwcs-medlemskap. Kikar man på deras sida ser man vad jag menar. De däckhandlare som inte passerar sin omsättning till statskassan är amatöriga och sådana sanerar sig självt, så fungerar marknaden:) Man väljer själv såsom medveten konsument vad man vill göra för morgondagen. Jag vågar ta en tur till en mänsklig butik med värme, gratis kaffe var bonusen och inte tjänade de en spänn på mig där då. Visa mig den nätbutik förutom shopen som bjuder på fika via nätet..... Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.