|
Sida 2 av 11
|
|
|---|---|
|
V8 lär vi väl få sukta efter tills en eventuell M-version dyker upp. Spontant känns x35-motorn som ett riktigt bra val, som synes har minst en bil på bilderna denna motor och DKG-lådan. Nu saknas bara pris- och utrustningslistor för Sverige samt svar på knäckfrågan om vikten. Hoppas att det inte blir förstoppning i orderblocken som när E85 kom, risken är stor men finanskraschen kanske gör sitt. Överlag är jag imponerad men emblemets placering bak är jag inte kamrat med. En annan puck rör sidoblinkers, hade gärna sett att dessa hittade upp i sidospeglarna (de oundvikligt stora i.o.m EU-reglerna). Gillar heller inte tillkomsten av röda reflexer i rumpan utan föredrar det rent och snyggt med alla former av ljus och reflexer samlat i bakljusen. Lite Ferrari California-varning som det ser ut nu. Kul att angel-eyes är en tradition som förs vidare, nu verkar det även vara möjligt att åka med båda ringarna igång vilket jag inte lyckas med på E85. Misstänker även att våra amerikanska vänner kommer att klaga över att dimljusen försvunnit, det gnälldes friskt på M5 E60 och detta lär inte blir något undantag. Själv kan jag inte påstå att jag saknar dem. |
|
|
Då var det dags för officiella grejjer - bilder, pressrelease och datasheet! Länk Länk Vikten har som synes åkt upp lite men någon katastrof skulle jag inte kalla det utan snarare är den i linje med förväntningarna. |
|
|
Den första, vackra BMWn på jättelänge. Baken är bara för snygg:) Vill ha känslan är abnorm:) |
|
|
Kan inte göra annat än hålla med.. Den ser ut att bli mycket snygg!!! ///Micke Min cabrio Länk |
|
| När jag köpte min Z3, 2005, var Z4 aldrig något alternativ. Tekniskt naturligtvis en mer utvecklad bil men designmässigt, nej tack! När jag nu ser bilder och specar på nya Z4 känns det plötsligt som om BMW hittat hem igen. Nu tycker jag mig se linjen i BMW:s bilbyggartraditioner, via Z1, Z3 med ett ”onödigt” (och inte särskilt lyckat) mellansteg i ”gamla” Z4. Lite rehabiliterade sig dock Z4 med Coupémodellen när den kom. Jag ber alla Z4-ägare om ursäkt om någon känner sig trampad på tårna, men detta är ju min högst personliga åsikt och den måste jag väl få ha? | |
| Video på youtube (worldcarfans) finns nu tillgänglig: Länk | |
|
Riktigt snygg! Enda nackdelen är väl det fjuttiga bagegutrymmet 180l, med taket nere. De två mindre sexorna 2,5 liter 204 hk, och 3,0 liter 258 hk är väl nya va? Lär väl komma i flera serier också, nya 5-serien och kanske 3-serien nästa år. |
|
|
fy sjutton så vacker den är!!!!! vecket på sidan av den förra modellen fick jag inte ihop på något sätt men här fyller det en funktion, från grillen över huven som på Z3 går över till karossidan och förstärker den till en linje förstärks igen sedan över baken och till ett avslut på koffertluckan Ah!! hoppas bara materialvalet nu blir av den bästa sorten man kan förvänta sig av ett märke som BMW, så den där solida kvalitétskänslan också infinner sig, då mina vänner tror jag på den här bilen till 110%, även plåttaket gör att en bredare köpgrupp också kan vara intresserade mvh Uffe/bildock |
|
|
258hk-sexan har varit med i snart fyra år och finns redan i mer eller mindre alla BMW-modeller. 1, 3, 5, 6, 7, X och så vidare. Vart står att läsa om 2,5-literssexan på 204hk? Fanns inte med på datasheet. Jag hade hoppats på att BMW skulle undvika att sätta mindre motorer än sugsexan på tre liter. Har hittat en grej jag saknar - det brutala Z-vecket i sidan. Nu har det blivit avsevärt mjukare linjer och lite av udden har försvunnit i karossvecken. |
|
|
Freddesix> nja jag tror knappast det är den gamla sexan som åsyftas. Den har ju redan ersatts/uppgraderats i många modeller till 272hk/320Nm. Denna nya 258 hk tror jag skall ersätta tex 525:ans 3,0l 218hk motor. Jag läste här: Länk /O. |
|
|
Ach so! Då får jag omvärdera mitt hopp om att 30i-modellen blir den svagaste till att BMW inte släpper något klenare än 25i-varianten. 7,3 sekunder till 100km/h är illa nog. Det anstår helt enkelt inte en sådan bil av årsmodell 2009. 258hk precis som tidigare modell och till synes 10nm mer var minsann inga stora förändringar. Slagvolymen är exakt densamma men BMW har väl i sedvanlig ordning putsat lite på den för att bl. a påverka förbrukningen. Intressant också att prisuppgifter fanns i länken från ollen, 47450 EUR känns klart rimligt även om det lär sluta en bit över 50' när bilen fått vad den förtjänar. Ligger ganska i linje med E85 vilket är klart mycket bättre än t. ex pratet om att den skulle bli 100' dyrare. Inflationsjusterat men inte mer :) |
|
|
Ser ruggigt läcker ut! /Fredrik |
|
| lite mer filmer kommer här ... ser riktigt riktigt bra ut :D är det någon som hittat info om vikt?? | |
| Freddesix: Det är nog så att det datablad du länkade till avser den amerikanska marknaden. 7,3 sek är med automat, annars 6,6 sek vilket väl är rätt ok ändå för en instegsmodell. men det kommer säkert ännu mindre motorer senare i dessa ekonomiskt pressade tider. | |
|
Länk Länk var bara tvungen att lägga upp dessa bilder :D så snygg.. fronten äe låg och bred och ser ut som en riktigt supersportbil :D |
|
|
Riktigt snygg bil, men vad f_n har han där att göra? Titta och lära kanske... Länk |
|
|
vilken elegans!!!!!! för mig skulle inte färgvalet vara svårt! mvh Uffe/bildock |
|
|
Eftersom jag tappat bort min monockel letade jag upp lite större bilder på den blåa: Länk Länk Det ska bli intressant att se utrustningslistorna så att man kan göra ett estimat av vad en vettigt utrustad bil slutar på. 35-modellen med DKG-lådan är ett vinnande koncept. |
|
| är det någon här på forumet som har planer på att beställa en?? | |
| Absolut inte, varför skulle en BMW-entusiast överväga en sådan sak? ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.