AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.385

Inget körkort längre!

Sida 2 av 3
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
God lul på er alla! Så har jag då fått både strafföreläggande och spärrtiden bestämd.
# månader från det datum brottet begicks och 4000kr i böter så det går att förkorta spärrtiden och de hade tagit hänsyn till omständigheterna (rådande trafikförhållande)

Hur var det här då?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
3månader skall det stå! (det är julsnapsen som skriver)

Hur var det här då?
Hur mycket kortare spärrtid fick du då, hur många månader sa länsstyrelsen från början?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
4 månader är det enligt praxis vid den hastigheten

Hur var det här då?
Fast å andra sidan kan man ju inte annat än bli fly förbannad när man åker dit, fast det är självförvållat. Hur många håller hastigheten på Essingeleden? Prova håll exakt 70 på Essingeleden och ni kommer bli omkörda av nästintill alla övriga trafikanter. Skall vi ta allas körkort då eller? Sen är det lite märkligt att man blir kallad mördare, vansinnes körare för att man kör 50km/h för fort på motorväg här i Sverige medans det är helt ok att bränna på allt vad det går på Auto ban i Tyskland?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Är åter behörig att framföra bilen på Måndag, sååå skönt! En av mina vänner som är just konstapel till yrket frågade mig häromdagen om jag lärt mig en läxa!!!
Nå jag är för gammal för att läras läxor av detta slag, dock har jag lärt mig att inte köra för fort när dem står och skjuter med laser ( bara jag ser dem först). Jag kommer nog att ta det lugnt frmöver och välja mina tillfällen lite bättre.
Jaja! nu skall snart de nya sommardäcken på och jag är åter en fri man....
Visa användare
147
Organ
530i -06
Grattis!! Själv får man vänta tills 26:e mars innan man får köra igen...
Håll hastighets begränsningarna så slipper ni att bli av med körkortet ;)

Känner ni för att köra fort föreslår jag att ni satsar på att få köra era bilar på bana. Det brukar anordnas ett antal olika bankörningar runt om i landet.
Ze
4
Zephira
320dA GT -15

För att spä på statistiken lite: Fick 2 månader och 4000 spänn då jag körde 44 km för fort på 70 väg. De hade just bytt hastighet på den aktuella sträckan...
Skrev till LS att jag behövde körkortet, det blev kanske lite kortare än vad det skulle blivit annars...

Men trots det är det ju löjligt att man ska bli straffad två gånger för ett trafikbrott. För vilket annat brott får man två påföljder???

kilroy
Det finns många typer av brott där man kan drabbas av 2 påföljder.

- Vid vissa skattebrott kan man dessutom drabbas av näringsförbud.

- Vid vissa typer av misshandelsbrott kan man dessutom drabbas av besöksförbud.

- Vid vissa brott mot djurskyddslagen kan man dessutom drabbas av förbud att inneha djur.

Listan kan göras lång...

Dessutom har du bara fått ETT straff...böter. Att bli av med körkortet definieras inte juridiskt som ett straff.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det är ju det största straffet, att bli av med kortet alltså!
Fick tillbaka mitt förra måndagen, riktigt skönt att få köra igen.
Visa användare
147
Organ
530i -06
26:e får jag mitt... ska bli annorlunda att framföra ett fordon på vägarna igen. Kommer nog kännas olagligt första svängarna.
Jag torskade mitt kort igår. Dum som fan är man som drar på lite extra förbi några lastbilar längs E6 norrom GBG. Läste ju i tidningen till å med om extra hastighetskontroll..

Såg civilaren i bakrutan lite väl sent, och svängde in bakom en lastbil då han körde upp jämnsides och visade polisskylten.

Han klockade mig på 156 kmh på 100 väg. 4000 kr i böter. Enligt trafikjuristen.se's tabell ska det ge 3 månader utan körkort... Trist. Men shit happens!

Se upp för en grå V70 med 3 antenner på taket med reg nr TUK XXX på västkusten.

3 månader utan min fina Alpina :/
110 väg ska det vara såklart..
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Oj! Tråkig tid att bli av med lappen!! Hade du hunnit dra på sommardäcken? Men du har säkert polare som vill skjutsa i en Alpina. Men det är lätt hänt, jag vet. . .
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Skit händer. Åkte fast för fortkörning 2008, 126 på 110 väg och fick böta 2.600 (om jag minns rätt) Ingen återkallelse på kortet. Klantigt, får skylla mig själv, men tanken var att göra en "rekond" av bakbromsarna på avfarten, dvs bromsa så kraftigt att även de fick arbeta. Därför glömde jag av den vanliga uppmärksamheten bakåt på "skumma bilar". Helt ensam och inte en bil framför mig.

Sist jag blev av med körkortet var nog 1993, tack och lov är jag och brorsan väldigt lika :-)

Att jaga fartsyndare på motorväg är som att leta efter en nyckelknippa där det är ljust, trots att den tappats i mörkret. Tramserier.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ni som bor i Stockholmstrakten och nu i vårtider känner för att rasta bilen med sommardäcken på ska hålla lite uppsikt efter minst 2 gråa VW Caravelle (eller vad deras bussar heter) Tonade rutor runt om och gärna en stege eller annat på taket, så man ska tro att det är en hantverkare. Såg dom både på Nynäsvägen och Huddingevägen i helgen där dom stoppat några ivriga svenssons :-)

Niklas

Fransosen
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det är ju nu på vårkanterna dom jävla bofinkarna börjar komma ut allt mer på vägarna!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Man får ta det lungt.... 149 på 120sträcka i juli -08 3200:- + varning.
I december ökar jag farten strax innan 70-skylten på en 50-sträcka, ajabaja, 20km förfort, 2800:- till. Ska nog inte ha nån mer förseelse på ett tag för då blir det dax att ta fram Crescenten i stället.....
Jag skulle aldrig kunna leva utan körkortet. Visst händer det att man kör för fort ibland men ser alltid till att åka i god tid om jag har en tid att passa. Är det dessutom rusningstrafik så BLIR man ju stressad om inte annat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.