AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.382

Inget körkort längre!

Sida 1 av 3
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Då har det hänt, 141kmh på en torr bilfri 90väg (förutom jag ) i en lång härlig böj slog gasdjävulen klorna i mig och jag skäms för att jag gav efter för lusten.
Lusten att plocka ner i fyran och låta motorn sjunga sin sköna sång och hitta det där perfekta spåret genom och ut, ja ni vet säkert känslan som ibland kan infinna sig. Jag kan iallafall till mitt försvar säga att jag inte äventyrade andra bilister.

Det jag undrar är vad kan man göra för att lindra spärrtiden, då jag har ett serviceyrke så har jag hört att man kan skriva till länstyrelsen och få detta prövat.
Vet ej om det har betydelse för bötessumman då detta skulle gå till åklagaren för åtal, ja det stämmer nu är man kriminell.

Hur var det här då?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Tyckte nog att det lät lite när polisen sa 2månader, det värsta är att bli åtalad som en simpel buse.
Man får försöka skratta åt eländet istället för det är ju mitt eget fel och det blir bökigare på jobbet men som tur är kan jag cykla till jobbet ( gör jag redan).

Fördelar: Slippa diskussion om vem som skall köra på fester/ barn till aktiviteter/ storhandla och att när lappen återbördas till den rättmätige ägaren (moi) så skall sommardäcken på igen.

Nackdelar: dryga dagsböter/ jag får köra efter alla fester i ett år frmöver ( utan diskussion) och då även barnens aktiviteter/ storhandla

Summan av alla plågor är jämn!

Hur var det här då?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Över 50 km/h över går det vidare till åklagare som får bestämma straffet, men det blir ju alltid bara strafföreläggande (böter) ändå så det spelar ju ingen roll.

Man får alltid chansen att yttra sig till Länstyrelsen före körkortingripandet. Har du ett yrke där körkort behövs i tjänsten så är det ett tungt argument för att begränsa spärrtiden. Jag kan som vanligt varmt rekomendera Länk där finns yttrandemallar att ladda ner där man får många viktiga tips när man skall skriva till Lst, kostar några hundra men absolut värt varenda krona.

Jag tror absolut du kan komma betydligt lindrigare undan än praxislistans 4-5 månader utan körkort. Om du har några gamla synder i bagaget så spelar det ju givetvis också in i Lst:s bedömning. Men jag kan som exempel nämna att jag klarade mig med 6 månader och ett strafföreläggande på 2000 kr vilket var det förra maxbeloppet för fortkörning, och min förseelse var betydligt betydligt grövre minst sagt...

BMW CS #5139
fy fan lider me dig.jag kör hoj bmwk1200s å gasar friskt(ibland tok mkt) men klarat mig i 2 år kör ca 2k min per år.tänker oftast vid bra väglag samt väder man lever bara 1 gång,vet dumt men ack så kul hoppas d löser sig någorlunda smidigt

ska det åkas ska det låtas 2 som 4 hjul
Jag blev klockad av en helikopter (!) för ca 10 år sedan, på motorväg...160 km/h...

Men då fick jag "bara" 3 månader, har det ändrats sedan dess?

Jag försökte ju också att minska spärrtiden, med brev från arbetsgivaren osv...men eftersom det var en "grov överträdelse" gick det inte.

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
te
303
ted81
BMW M3 E92
advokat....

jag anvädner mig alltid av advokat i liknande frågor.

sist jag var av med körkortet så klarade min mycket duktiga advokat att få spärrtiden satt till 1månad.
hastigheten var ca 115km/h på 70väg (minns inte exakta hastigheten)

innan det så fick jag 6mån spärrtid för 183km/h på 90väg.

dock är det lång tid i mellan dessa gånger.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Tack för sympatier och alla svar, det känns ganska skönt att veta att man inte är ensam om att vara grovt kriminell!! Det har börjat att sjunka in nu, det som förvånar mig är att min chef tog saken bättre än min sambo och då kör jag varje dag i jobbet.
Hemma är man inte värd många pesetas nu!

Hur var det här då?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det tråkiga är att förseelsen anses som grov med 1kmh i marginal och den resulterar i åtal för vårdslöshet med förmodligen dagsböter som påföljd, vad brukar sådana ligga på (ca 370000 i lön) om vi pratar praxis vid dessa hastigheter för på lappen från polisen som jag skrivit på står det bara rakt upp och ner att jag kört i 141kmh på väg där det är 90kmh.
Alltså inte väglag, sikt eller övrig trafik eller andra förhållanden som är förmildrande eller försvårande.

Hur var det här då?
Transocean
Hej, jag blåste 93 km/t på en 50 sträcka, fick 2000 i bot samt 3 månaders spärrtid, dock gällde detta endast i sverige då jag hade finskt körkort och adress i Norge. Fick således även 48 timmar att lämna sverige med ett papper där polisen skriver att dom har tatt mitt förarbevis. Emligt länsstyrelsen i Örebro gjorde snuten fel, de har ingen som helst rätt att ta folks körkort.

Lycka till.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Kille på jobbet plockade dom på 141 på 70 sträcka..

Han fick 4000 i böter och 6 månader utan körkort. Spelade ingen roll vad chefen skrivit i brevet.

//amullo
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Du behöver inte oroa dig för att bli åtalad för vårdslöshet med tanke på omständigheterna. Finns fall där folk kört betydligt fortare och ändå blivit friade. Räkna med 4000 i böter och ett antal månader utan körkort.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jaja! vi får se vad det blir och jag lovar att hålla alla mina autopowerbröder fullt uppdaterade.

Kan även tillägga att det är lugnt på hemmafronten med nu, hon sa att hon blev orolig för att jag hade kört så "vansinnigt" fort. Det var precis som om min hastighet var banbrytande för mänskliga släktet och ingen man någonsin hade kört så fort.

Hur var det här då?
Jag fick tillbaka lappen i torsdags.
Skönt som fan.
driver egen firma som hantverkare och bor mitt ute i ingenstans.
jag var tvungen att anställa en chafför som kunde slänga runt mig lite varstans och på alla jobb, dyrt som fan med totalkostanden:
116 på 70 väg 4000kr i böter, lön, skatt och sociala i två månader.
länstyrelsen tyckte inte att mitt behov av körkort kunde lindra spärrtiden,
har och hade en advokat som jobbade med detta och inget i det han skrev till dom kunde misstolkas.
Surt som fan
Så här resonerar jag:

Jag förstår inte varför folk som behöver körkortet så mycket kör mer än 30km/h för fort. Visst 99 ggr av 100 kör man ju inte in i en hastighetskontroll men när man gör det vill man ju inte bli av med kortet.

Att man har bråttom och kör för fort förstår jag men när har man så otroligt bråttom att man måste köra över 30 km/h för fort? Räknar man på vad man tjänar tidsmässigt är det ju väldigt lite, det handlar om 1-2 minuter i de flesta normallånga bilresor. Visst känns det bättre att köra fort som fan när man är sen men tidsmässigt gör det ju knappt nån skillnad.

Jag är helt beroende av kortet i jobbet och visst har jag fått böter men aldrig förlorat kortet pga jag håller mig till max 30km/h för fort.
P225: jag håller helt och hållet med dig. Jag är beroende av min bil i jobbet och privat och det skulle vara väldigt jobbigt att förlora körkortet. Att ligga >30 km/h för fort tycker jag är väldigt dumt, speciellt om du är beroende av körkortet i jobbet eller på annat sätt, tex om du bor i obygden eller är egen företagare. Man får helt enkelt skylla sig själv.

Sen förstår jag inte varför det ska vara förmildrande omständigheter att man behöver bilen i jobbet. Beroende av bil i arbete borde inte göra någon skillnad för "straffet", det är nästan så det borde vara tvärt om. Använder du bilen lite eller nästan ingenting är ju sannolikt risken att du ska köra för fort igen mindre.

// Erik
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

En annan sak som är konstig med dessa "kört för fort trådar", alla vill ha råd om hur man skall slippa undan med snyftbrev till länsstyrelsen osv.

Har man kört för fort och blivit haffad är det väl bara att gilla läget, betala lämna in körkortet och bit ihop och ta lärdom av det som hänt!

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Ja och alla köra-fort-trådar blir likadana. En del uppmuntrar och en del klagar.
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Ahab: Hoppas du klarar dig med så kort spärrtid som möjligt.
t80196
Precis, det är bara att gilla läget. Man kan inte skylla på någon annan en sig själv. Som de som snackar om att vägra skriva på böterna av polisen på plats, sluta belasta rättssystemet med något som man ändå blir dömd för till 99,99% säkerhet. Och dessutom måste man ta ledigt från jobbet för att åka till tingsrätten.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Gnällt så mycket vet jag inte om jag har gjort! Ej heller har jag bestridit fortkörningen. Jag överlever utan kort de månader jag får i spärrtid då jag cyklar till jobbet och väl där kör vi alltid två i bilarna så jag får sitta bredvid ett tag.
Böterna har jag enbart undrat av nyfikenhet vad de som fått dagsböter för fortkörning av denna rang fått betala.

Jag klagar inte, jag rekar!

Jag väntar fortfarande på mina böter och utlåtande från länsstyrelsen.

Hur var det här då?
ic
124
icke
318is -90
Det är rätt Ahab.. klart man ska kolla vilken rätt man har att försöka mildra spärrtiden. Anledningen till att folk gör det är ju att länstyrelsen faktiskt minskar spärrtiden ibland. Särskilt i en sådan här situation där inget annat fordon var i närheten. Klart alla fakta ska fram så att en rättvis bedömning kan göras utifrån alla omständigheter.
Straffet blir ju värre för en person som kör bil i jobbet varje dag, då kanske inte spärrtiden behöver vara lika lång för att det ska svida. Ta mig tex, jag har bilen avstäld under hela vintern, hyr bil om jag behöver. Om jag åker dit så är ju spärrtiden helt verkanslös som straff eftersom jag inte behöver körkortet.

Så gör vad du kan Ahab!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.