|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skulle välja BMWn alla gånger, motorgången avgör. En rak sexa av BMWs snitt kan arbeta över ett mycket större varvtalsområde utan att det blir obekvämt eller stressande. Hela drivpaketet är mycket stummare upphängt tack vare mindre vibrationer - vi slipper känslan av en tung lös klump längst fram i fronten (Audi). BMWn har mycket bättre lågvarvs effekt (vrid) < 2000 varv. |
|
|
gunnare: Jag menar inte att bakhjulsdrift är värdelöst på vintern, däremot säger min erfarenhet av norrländska vintrar att framhjulsdrift är bättre i de flesta situationer. Tungt lastad alternativt med släp går en bakhjulsdriven bil bättre i branta uppförsbackar, men detta är väl det enda i framkomlighetsväg som talar för RWD i detta fall. Det handlar om enkel fysik. Jag har kört andra BMW än min compakt på vinterväg och visst tuggar en E34 på klart bättre i snön, men jag ändrar dock inte min åsikt. Att jag själv föredrar RWD i fjällen är en annan sak (när liftarna har stängt fortsätter jag att leka i snön :)) DSC och liknande hjälpmedel har onekligen lyft de bakhjulsdrivna bilarna några steg när det kommer till vinterkörning och skillnaderna mellan RWD och FWD är väl i många fall ganska subtila när det gäller daglig körning. I körning i snöstorm över Flatruet skulle jag välja Audin framför BMW:n. Till trådskaparen: Du ställer en fråga på ett forum där ganska många är subjektivister och du får naturligtvis svar därefter. :) Det är fina bilar båda två och själv skulle jag välja BMW:n. Inte för att BMW är överlägsna Audi och bla bla bla, utan snarare för att den tilltalar mig mer. Hur ser kalkylerna ut för de två bilarna? |
|
|
Många subjektivister? Haha, här finns en hälsosam fördelning av objektivister och subjektivister ;-) |
|
Gemini__ |
Här finns en begagnatanalys av BMW E60, samtidigt som den jämförs med just Audi A6. Länk |
|
Carl 1918, nu kanske jag sticker ut hakan, men jag vill nog hävda att den absoluta majoriteten av bilköp sker på väldigt subjektiva grunder. Att över huvud taget åberopa objektivitet när det gäller bilval känns meningslöst - för det första känner jag ingen som har enbart objektiva beslutskriterier, och för det andra vore världen förbaskat tråkig om man inte fick välja efter tycke och smak..... Och det är väl just din egen slutsats också - att man ska välja den man gillar bäst! Självklart finns ju begränsningar, mest vad gäller ekonomi och utrymme, men jag tycker man ska välja den bil man gillar bäst av dem man har råd med och som på ett rimligt sätt täcker transportbehoven. Om man tycker olika inom familjen får man väl göra som med andra beslut - förhandla och kompromissa! |
|
|
För övrigt, beträffande vinteregenskaper, så har en bakhjulsdriven BMW med riktiga vinterdäck alldeles tillräcklig framkomlighet för mina behov. Skillnaderna mot framhjulsdrivna konkurrenter därvidlag är faktiskt så pass marginella, att däcken betyder mer för framkomligheten än vilka hjul som driver. För egen del tycker jag bakhjulsdrift är 'bättre' i vinterväglag, huvudsakligen av två skäl: det ena är att jag har betydligt bättre vägkänsla, och alltså en bättre uppfattning om hur bra eller dåligt grepp jag har. Många framhjulsdrivna bilar 'maskerar' dåligt grepp väldigt effektivt, ända tills det släpper..... Det andra skälet är, att jag med bakhjulsdrift har betydligt bättre möjligheter att reda upp en situation där greppet tryter. Att 'styra med gasen' och styra emot en sladdande bakvagn är betydigt enklare än att häva en framhjulssladd på en framtung, framhjulsdriven bil. Det kanske KÄNNS tryggare med framhjulsdrift, men jag tillåter mig tvivla på att det ÄR säkrare. Och så är det (subjektivt!) mycket roligare när man kan sladda lite.... |
|
|
gunnare: Du sticker inte ut hakan nämnvärt. Jag är väl medveten om att många - kanske de flesta - val sker på subjektiva grunder, inte minst om skillnaderna mellan alternativen är små. Däremot BÖR den information som ligger till grund för valet vara så rättvisande och objektiv som möjligt. Ett svar som t.ex. "Välj BMW:n, den är bättre på de mesta och driver i rätt ände" är väl ganska förutsägbart med tanke på var frågan ställs. Tror du att vi får ett motsatt svar om vi ställer svaret på NordicAudi? Vi kommer sannolikt att sitta med två olika svar som båda skall anses korrekta ur ett individuellt perspektiv. Det känns bara lite onyanserat och förutsägbart och frågan är hur mycket klokare trådskaparen blev av den informationen? Jag är medveten om att mycket information baseras på personliga erfarenheter och preferenser, så även den information som jag själv postat en bit upp. Vem ska man tro på? Kan det inte vara så att en persons trovärdighet ökar med förmågan att identifiera såväl styrkor som brister? På så sätt blir även informationen nyanserad och användbar. Skulle det kännas bra att anställa en person som på frågan "nämn 3 styrkor och 3 svagheter hos dig själv" bara svarar med tre styrkor? Det skulle inte jag tycka. (Den person som är lämpligast att ge information är förmodligen någon som inte har en känslomässig relation till någon av de berörda bilmodellerna/-märkena.) Det blev mycket OT nu, jag ber om ursäkt för detta. :) Väl mött, Carl |
|
|
Jag har inte så svårt för framhjulsdrift i sig. Däremot vill jag hellre ha en baktung bil än en framtung. BMWs 50-50 viktfördelning är i alla fall ett steg åt rätt håll, även om det absolut inte är optimalt, trots BWMs reklam. De fördelar som kan tillskrivas framhjulsdriften försvinner dock om bilen inte är framtung, då kvarstår bara nackdelarna... |
|
|
Carl, om du uppfattar det som att jag tycker att bakhjulsdrift bara har fördelar, och framhjulsdrift bara har nackdelar, så har jag inte uttryckt mig tillräckligt klart. Jag har, efter att ha ägt ett drygt 50-tal bilar (varav 37 BMW) och kört oräkneliga andra under mina 35 år som körkortshavare, en hyfsad uppfattning om skillnaden mellan olika drivsätt. Framhjulsdrift har sina poänger, och jag har i tidigare inlägg nämnt några av de viktigaste (framkomlighet, kostnad, utrymmen t ex) - för mig är dock dessa fördelar så små, att fördelarna med bakhjulsdrift med god marginal överväger. De (för mig obetydliga) nackdelar som bakhjulsdriften har i vinterväglag (i sommarväglag kan jag inte komma på några, i alla fall inte vad gäller köregenskaper) kompenseras enkelt med bra däck, DSC/antisladd och körträning. Att bakhjulsdrift kostar några kronor extra, och stjäl lite grand utrymme, kan jag leva med utan problem. Som sagt - bil väljer man med hjärtat, dvs subjektivt. För att göra ett subjektivt val behöver man känna efter själv, och kanske även ta del av andras subjektiva åsikter. Min subjektiva åsikt är att framhjulsdrift suger, och det talar jag om för den som frågar - jag motiverar det oftast också någorlunda nyanserat, men hävdar inte att det jag tycker är en absolut sanning för någon annan än mig själv! |
|
|
Efter att kört Bmw har jag precis bytt till en Audi vilket tyvärr var enda valet då önskemålen var en kombi (ej SUV) med höj o sänkbart chassi samt awd. Dom största skillnaderna har någon redan tagit upp, Audin fyller mest en praktisk funktion medan Bmw ger föraren körglädje. Den här gången fick valet av behov styra men nästa gång blir det nog Bmw igen. |
|
|
BMW:n har luftfjädrad bakaxel med automatisk nivåreglering. För att få det på Audin så måste den ha luftfjädring vilket är ett tillval som inte är speciellt vanligt. I alla fall inte på 2.0T. Audin har cd-spelaren i handskfacket vilket i princip omöjliggör byte av CD under färd. Har man sedan barnstol fram kan man glömma att byta CD över huvud taget. Hur tänker Audi? Annars har Audin större bagageutrymme än 5-serien och detaljkvaliten i inredningen är högre än hos BMW. När det gäller körglädje kommer Audin inte riktigt upp till BMW:s nivå. |
|
|
När jag valde bil i somras så kollade jag mycket på ekonomi. De flesta bilmekaniker är överens om att Audi är de dyraste bilarna att äga idag, inte bara reservdelsmässigt. I de fall där reservdelarna kostar lika mycket som hos andra märken handlar det tydligen ofta om att arbetskostnaden blir större p.g.a. att delarna sitter illa till jämfört med andra bilar, enligt mekanikerna. Vi pratade alltså om bilar generellt, och inte om någon speciell ålder på dem. Jag valde BMW den här gången för att det är en bil med komfort, körglädje och lite pondus trots att de faktiskt jämförelsevis inte är dyra att äga. Fast den är ju ganska gammal i sammanhanget. 1997 är ju inte precis 2004-06... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.