|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte kolla om det är någon här som har erfarenhet ang de två bilar som beskrivs i rubriken. Vilken skall man välja? Vilka fördelar resp nackdelar finns det? Kan tillägga att det är 2004-2006 årsmodell jag är intresserad av. Tack på förhand | |
| BMW så klart. Men du är i fel tråd för att diskutera det. | |
|
Ok. Ingen mer som har några synpunkter? |
|
|
Ser inget konstigt i att diskutera 523 vs A6 i 5-serie forumet. Hade det bara varit Audin det handlade om skulle den diskuterats i "Övriga bilmärken" Jag ser inte alls valet som självklart att välja 523. Motorn är slö som få i den och bilen är både dyrare och trängre än A6. A6 är inte lika rolig att köra, har ganska "segt" chassi, men betydligt piggare motor och bättre innerutrymmen. Den är också billigare. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
"Jag ser inte alls valet som självklart att välja 523. Motorn är slö som få i den och bilen är både dyrare och trängre än A6." Jag undrar om lövet ens har kört en 523 E60?? 0-100 km/h 8.5 s toppfart 235 km/h tycker jag är skapligt iaf, jag tycker 523 duger gott och hade utan vidare valt en sådan före en 525 med gamla 192 hk-motorn Jag vet inte vad en A6 2.0T har för prestanda men knappast är den våldsamt mkt snabbare. Personligen tycker jag en 6-cylindrig BMW har en trevligare motorkaraktär en 4-cyl med turbo alla dagar i veckan. Jag tycker A6 känns minst sagt föråldrad jämfört med E60n och personligen tycker jag A6 är ganska ful, men det hör kanske inte hit BMW CS #5139 |
|
| BMW driver i rätt ände. A**I är felkonstruerad med drivning och styrning på samma hjulpar. | |
| Reservdelar till audi är dyrare | |
|
Gunnare har en poäng där. Om moma04 inte talar om Quattro, förstår jag inte frågan. ;-) Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Gunnare: Fortfarande fast i samma argument som förra gången vi hade den här diskussionen märker jag. Något konstruktivt istället kanske? Visst har jag kört 523 och känslan när man sätter sig i bilen är - slööö. Max acceleration så visst rör det på sig men mellanregistret (där man oftast ligger) är skillnaden väsentlig mot A6. BMW har 210 nm vid 4 500 varv, Audin har 259 nm vid 3100 varv ( Länk ) Vid 2500 varv är skillnaden rejäl: 240nm för Audi mot 180 nm för BMW. Detta känns tydligt. BMW har andra fördelar framförallt ljudet och motorgången är mer raffinerad. Frågan är helt enkelt vad trådskaparen föredrar? //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Lövet, jag råkar tycka att framhjulsdrift är ett otyg - det är en av de största anledningarna att jag håller mig till BMW. Bakhjulsdrift ger bättre balans, bättre kontroll, bättre vägkänsla och är allmänt roligare än framhjulsdrift. Det finns en anledning att bakhjulsdrivna bilar i racingsammanhang, t ex ETCC och STCC, har en högre minimivikt är framhjulsdrivna - framkrafsarna skulle inte vara konkurrenskraftiga annars.... Konstruktivt nog för dig? |
|
|
A6 är en fin bil. Istället för att jämföra bilarna skall du nog ställa dig själv frågan vad du vill ha ut av bilen och sen se vad 523 och A6 kan ge dig. Om körglädje står högt är det inte någon tvekan att ta BMW. Precis som J.L skriver så känns A6 rätt så föråldrad om man jämnför bilarna. |
|
|
Gunnare: Bättre förklaring visst, men likheterna mellan hur en ETCC bil körs i jämförelse med en vanlig bil är extremt små. Förutom en bättre styrkänsla så är skillnaderna bakhjulsdrift kontra framhjulsdrift väldigt små idag. Det har verkligen ingen avgörande betydelse - hade den haft det hade inte 90% av världens bilar idag varit framhjulsdrivna. Jag förstår dina argument men de är bara av betydelse i en väldigt liten del av dagens körsituationer. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
"Jag tycker A6 känns minst sagt föråldrad jämfört med E60n" Då A6 kom 2005 och E60 kom 2002 (MJ03) så undrar jag hur du kommer fram till det? Jag är ingen extrem audivän på något sätt men argumenten som förs fram till BMWs fördel är ibland väldigt märkliga ;-) BMWn är roligare att köra och har "mysigare" motorljud. Det är ungefär de rationella argumentet som jag kan komma på just nu. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Jag menar just det jag skriver, att jag anser att A6 känns betydligt äldre än E60, både in- och utvändigt. trots att E60 kom 2003 och A6 2004?? om jag inte minns fel. BMW har en mer vågad design som står sig betydligt bättre så här några år senare anser jag. BMW CS #5139 |
|
|
Anledningen till att så stor andel av bilproduktionen idag är koncentrerad på framhjulsdrift är ekonomisk. Det är helt enkelt billigare att producera en dylik. Det är inte utan orsak att premiummärken har bakhjulsdrift. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Lövet, för mig är skillnaderna mellan fram- och bakhjulsdrift betydelsefulla. Det kanske dom inte är för dig, och inte för majoriteten av bilägarna eftersom framhjulsdrift är överägset vanligast. Själv värdesätter jag styrkänsla, balans, kontroll och vägkontakt betydligt mer än att bilen blir några kronor billigare och får några cm bättre kupé- och bagageutrymme. Hoppas verkligen BMW aldrig förfaller till "felhjulsdrift"! |
|
|
Jag tänker inte lägga mig i FWD vs RWD debatten men om valet står mellan Audi A6 eller 523 beror det till stor del hur man ser på bilkörning anser jag. Tycker man det är roligt att köra bil och uppskattar att ibland ta en avstickare på småvägarna på väg hem från jobbet är det BMWn som gäller. Även en relativt motorsvag BMW ger en härlig feedback till föraren som är svår att beskriva i ord, den liksom bara finns där :-) Är man istället som många andra som bara vill färdas bekvämt och tyst mellan A till B i ett än mer imponerande kvalitetsbygge är det A6 som gäller. Avantmodellen torde borga för ett bättre andrahandsvärde på sikt då den tillskillnad från BMW tilltalar en bredare köpkrets, och dessutom har något år extra innan avlösningen. |
|
|
Jag gick själv över till BMW förra året efter att i stort sett bara ägt gamla Saabar och jag har ännu inga planer på att byta tillbaka. En BMW har klart bättre styrkänsla, balans och körglädje än många konkurrenter. Det finns dock några saker som jag tycker att man bör tänka på: * En gammal Saab 99 är bättre på hal och snöig vinterväg (t.ex. i fjällen). Kriteriet här är framkomlighet, inte att ha roligt och kunna åka brett. * En framhjulsdriven känns klart tryggare när man går igenom en fet moddsträng (tycker jag). Jag körde min gamla BMW (316ti -02) ett flertal gånger upp till vår fjällstuga och det var riktigt roligt. Inga tendenser till kraftig understyrning i kurvor osv. MEN, det finns gånger då jag stått med bilen på nysnö med is under och inte kommit en centimeter framåt trots nya dubbdäck. Lagom roligt att behöva knacka på hos granntanten och be henne sätta sig i bagageluckan. Min rekommendation är att om man kör mycket på vinterväg och värdesätter framkomlighet före körglädje på dessa underlag, då bör man ta sig en extra funderare innan man väljer BMW:n. MVH Carl |
|
Gemini__ |
Precis som Kristoffer nämner bör man ta en allvarlig funderare på en Audi A6 om man endast är ute efter en transportör av rang. BMW:n är förstahandsvalet om man är ute efter en lämpligare "kurvkramare". Att A6:n är en modernare konstruktion än E60 torde krockresultatet i EuroNcap tyda på, fem stjärnor mot fyra för E60. |
|
En 316 Compact går inte att jämföra med en 5-serie E39 eller E60 vad gäller framkomlighet. 5-serien har betydligt mer tyngd över drivhjulen..... Men visst har en bil med 65% av vikten över drivhjulen lite bättre framkomlighet än en som har kanske 45%. Framhjulsdrift har dessutom förmågan att 'skotta undan' snö som ligger framför framhjulen, medan framhjulen på en bakhjulsdriven bil i samma situation rullar trögt genom snön. Själv har jag dock ett par exempel som visar att framkomligheten i andra, ungefär lika vanliga, situationer är bättre med bakhjulsdrift. Om man med fullastad bil ska uppför en hal backe (t ex sista biten fram till fjällstugan), har man betydligt mer tyngd över bakhjulen. Motlutet ger en extra tyngdpunktsförskjutning bakåt. I det läget är bakhjulsdriften en klar fördel - konkret exempel är min dåvarande E34 vs. svågerns Passat Kombi, där han fick lämna bilen på stora parkeringen 300 m från stugan hela veckan, medan jag utan problem körde ända fram. Ett annat exempel är körning med släp - har sett åtskilliga husvagnsekipage bli stående i motlut med vilt spinnande framhjul, för att inte tala om hästtransporter på leriga 'gräsparkeringar', men jag kan inte påminna mig att jag nånsin sett motsvarande ekipage med spinnande bakhjul..... Forcering av moddsträngar kan KÄNNAS säkrare i en framhjulsdriven bil, beroende på att den maskerar det tappade väggreppet så det inte känns i ratten. En BMW med DSC går mycket spårsäkert i moddsträngar, men det känns ju i ratten förstås..... man kan ju fundera över vilket som är säkrast - en bil som talar om för föraren när det är halt, eller en bil som maskerar halkan. |
|
|
Hej igen! Det är ingen quattro jag är ute efter utan en FWD 2.0t. Kan tilläga att bilen kommer att användast mest till motorvägs körning. Jag åker ganska ofta till Tyskland( Nurnberg). Innerst inne så är jag sugen på Bmw:n men sambon säger Audi. Har testat båda bilar och jag tycket att Audi:n känns lite snabbare än Bmw:n. Sen så åker jag ofta till Tyskland på vintern och vägarna kan vara lite hala då känns RWD som en nackdel. Kommer också att provköra en 525:a för att se om skillnaden är stor jämfört med 523:an. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.