|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad ska jag köpa för slutsteg, har en open air basare som ska drivas av ett litet steg. Vad kan ni rekomendera för ca 1000kr? Eller kanske nån har ett begagnat! Har inte byggt nått system på ett tag å har lessnat på lådor och sånt.... -ridern- 525i 1990 24V | |
markus00 |
Jag har hört att biltema ska ha väldigt bra och strömstarka slutsteg inte dyra heller. har tyvärr ingen erfarenhet själv av dom bara. Annars är det nog begagnatmarknaden som gäller. |
|
1kkr får man inte mycket för, och även om biltema stegen skulle klara av ett par OA-basar så vill man ju inte behöva skämmas för sin installation. Jag rekomenderar www.blocket.se Såg ett Clarion APA1200 för 1500:- ger ca 1x360w i 2 ohm och spelar rent och snyggt, men har ganska stora yttermått och en fläkt som surrar lite. |
|
markus00 |
Jag kollar lite på steg själv och hittade MDS Fanatic F-20 kostar 1099 kr inte farligt för 2x180 watt. läs mer på www.mds.se |
|
Blev ett MDS Classic 2.1 -ridern- 525i 1990 24V |
|
markus00 |
Låter som ett bra köp. Vad är det för något/några element du ska driva? Om det är en baslåda vad för någon sort? |
|
Har har du ett bra steg! Länk 1099:- |
|
|
Castagna, snackade med en kille från MDS och det steget F20 och Classic 2.1 var jämbördiga enligt honom, doch inte classic 2.0. Markus00 det blir nog en bas, har inte bestämt mig, rymmer nog ingen låda så det får bli en open air 12" mot ryggstödet, har ofta rätt så mycket packning i bilen. Få kompromissa lite... -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Nu har jag ljugit lite, ska vara Classic AMP 2.2 inte 2.1 -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Har haft flera mds steg och av de jag haft vad f20 stegen de bästa då har jag jämför med:hc-200wt, classic amp4.1, + någr lanzar vibe steg 210+430. Kört alla på samma bas/basar ocg f20 steget var det som rockade loss mest på basarna. så det är ett helt ok bas steg för en billigt peng, men tänk på att man får vad man betalar för, det är inga A-klass steg precis. *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- |
|
|
Ja, då kanske Classic 2.2 inte är så dumt, ska visst vara bättre än 2.1 och har dessutom steglösa filter. -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
f20 har oxå steglösa filter. *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- |
|
markus00 |
Tror ni att ett MDS Fanatic F-20 steg räcker för att driva två st 10" basar av märket MDS 1090 Audiophile Power?? basarna är på max 700 watt och har en fatboy upphängning. |
|
Nej det gör det inte, men 2st f20 borde göra det, jag hade 2st f20 till mina fanatic power 12" och det spelade utav bara attan, men å andra sidan så är audiophile power basarna mer tungdrivna så jag skulle rekomendera ett ännu kraftigare steg. *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- |
|
|
Kör med en bas då! -ridern- 525i 1990 24V |
|
markus00 |
jo jag har funderat lite på en 12:a istället ska bygga en bandpass låda med utblås genom hatthyllan. Tror ni det blir stor skillnad mellan en 12" istället för två 10"?? |
|
Jag har en 12" byggyd i en portad låda som är riktad mot skidluckan så den spelar in i kupen, låter riktigt bra, men annars så finns det massor med sätt för att få bra bas, basen fortplantar sig så pass bra så det är inte lika viktigt med riktningen som på ett framsystem. Men visst iden med bandpass genom hatthyllan är ju inte heller fel. Och 2 10" borde spela högre men inte lika djupt. *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- |
|
|
2 st 10" kan spela riktigt djupt, du får en störe konarea. Men det beror ju helt på asarna och lådkonstruktion. -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
visst kan de spela djupt, men då blir lådan större efterssom du har 2 10" istället för en 12" och vill man verkligen ha 2 10" som spelar djupt??? de som vill ha 10" brukar vilja ha atack i basen riktigt mycket snärt, och inte djupet. *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- |
|
|
Och även om man använder 2 10" och avstämmer lådan så att den går riktigt djupt så vinner man i snabbhet och renhet jfr en 12".... och kan lättare matcha ett mindre framsystem om man nu har det (vilket inte är optimalt med tanke på riktningsverkan osv) men lådvolymen blir som sagt (oftast) större, om man inte bygger isobarik, men då tappar man massor i värkningsgrad. Fast nu är jag ju helt utanför ämnet om ett billigt bassteg.... |
|
markus00 |
Kan man bygga en bandpasslåda med två utblås som blir bra om man bara har en 10:a?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.