AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
16.513

Vilket läderrengöring?

Sida 2 av 2
Jag gav 115 - 120 kr för en flaska conditioner hos Joe´s Garage för ett par år sen.
Jag får nog hålla med om att Mickes/Bilsports test brister rätt kraftigt i relevans då man jämfört äpplen med päron. Anledningen till att BMW's lotion vann, är förmodligen att den både är rengörande och återfuktande. Att jämföra den med enbart Gliptones Cleaner är som att jämföra Yes diskmedel med Dove-tvål, eller för att använda bilvårdsterminologi - som att jämföra en cleaner med en vaxpolish.

Jag har provat följande lädervårdsprodukter, på ett flertal olika skinnklädslar (Nappa i E34, Montana i E38 och E36, rattar, läderdetaljer i dörrar/paneler på fulläderutrustade bilar, Peugeot-läder, Olika sorters skinnsoffor hemma):

Meguiars Medallion Leaher Conditioner (enstegsbehandling)
BMW Läderrengöringsskum OCH Läderlotion
Leathermasters bilvårdskit (tvåstegsbehandling)
Gliptone Cleaner och Conditioner (tvåstegsbehandling)

Min uppfattning är att resultatet varierar beroende på vilken typ av skinn man behandlar. På E34:ans "hårdare" skinn (Sportstolar) är Gliptone HELT överlägset.

På E38:ans mjuka montanaskinn upplever jag att BMW-produkterna funkar mycket bra, har dock inte provat Gliptone på någon E38 än (återkommer framåt våren).

Leathermaster-kitet tycker jag är bra då det innehåller allt man behöver, inklusive svampar, mikrofiberdukar osv. Själva resultatet bedömer jag som lika med BMW och Meguiars.

Gliptone spelar enligt mig i en egen liga, mycket tack vare den angenäma doft som flera nämner, samt de utmärkta rengörande och återfuktande, ja nästan återskapande egenskaperna.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Har precis använt BMW:s läderrengöringsskum och lotion för första gången och tyckte det funkade mycket bra på min bil. Har en nästan helt ny bil med sportstolar i Boston Terra - ganska grovt läder i mellanbrun färg.

Mina nya jeans hade gett mörka fläckar, men efter behandling med dessa produkter blev det som nytt igen.
AeroX
Använder uteslutande Meguiars och gör iordning ca 3-7 klädslar i veckan olika fabrikat/färger och bilmärken.

BMW M3 Supercharged by Schmiedmann.se
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Min röst går utan tvekan hit: Länk
Har inte provat de andra men blev väldigt nöjd med resultatet. Mitt förarsäte såg duktigt slitet ut, men inte nu längre.
Har hört att BMW har godkänt dessa produkter. Kan dock inte backa upp denna info. Norpade ett par extra färgkartor när jag var där och hämtade mina produkter. Kan skicka en färgkarta om någon har behov av det. Jag köpte lädervårdskittet och en svart färg. Överraskad av hur bra det blev. Finns även en toningsfärg som ger den matta nybils-touchen. Har inte provat men tänkte göra det.
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Romlands Sadelmakeri
Järnringen 50
Partille / Göteborg
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har nu använt BMW original produkter två gånger på framsätena och en gång i baksätet. Nu minns jag inte längre hur det såg ut från början, men jag tycker det ser fräscht ut i bilen. Dock har jag en fundering.

Har provat på en gammal skinnfotölj hemma och precis som i bilen blir ytan lite matt. Har förstått att många tycker att en blank yta ger ett slitet intryck men att vissa gillar lite skinnblänk. Jag vet inte riktigt vilket läger jag tillhör. Kanske original lägret. Jag vill att det ska se ut som BMW har tänkt sig.

Så min fråga är egentligen hur ska det se ut om det är bra?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kan tillägga att jag har svart dakota läder i bilen. Nån som har erfarenhet vilket medel som passar bäst till denna typ av läder?
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Ja, det har jag.
coldhex, du har powerpost.
MikaelE60:

Delge oss andra med svart Dakota läder.

NN/
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag kör med IKEAs lädervårdsprodukter - har funkat bra hittills.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Eastwood, visst kan jag det.
Eftersom jag numera har ett finger med i återförsäljarledet av den produkten (inte direkt av kommersiellt intresse) så gissar jag att det kanske inte är helt poppis att jag skriver öppet om det på forumet.
Jag skickar en Powerpost till dig med mer info.
Hoppas på förståelse för det.
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Mikael. du får gärna skicka PP till mig också, men jag har beige dakota men det kanske inte spelar någon roll? :) Använde BMWs egna nyligen men doften tilltalar mig verkligen inte!
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
-Jonas- Du har PP.
Vanlig conditioner skyddar inte mot torrfällning från bl.a. jeans.
Det finns ett speciellt impregneringsmedel för ljust skinn som skyddar mot torrfällning. Använder det i min bil som har Dakota Cremebeige.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tack för PM:et MikaelE60, ska kolla upp det.

Uppdatering på min skinnfotölj hemma i datorrummet. Den är efter några dagar inte längre matt och luktar inte längre lika illa. Håller med Jonas om att BMW:s läderrengöring luktar lite småkonstigt, men det verkar som det sjunker in i lädret och slutar lukta efter ett tag. I min bil har i alla fall skinnlukten börjat komma tillbaka nu efter några veckor.

Funderar också på gliptone som alla talar sig varma inför. Det jag fått beskrivet och läst på forumet så blir jag lite sugen på att testa denna produkt då den verkar lyfta fram den där härliga doften på ett annat sätt än bmw:s produkter som snarare verkar dämpa känslan.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Idag kom det armstöd i läder jag beställde från Ebay.de. Tyvärr är det helt rökskadad (cigarettrök) och stinker f*n! Finns det något läderrengöring att rädda detta på eller kommer inpyrda röklukten aldrig gå ur?

Annars får det bli en match med den tyska säljaren att återta skräpet :-(
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag körde innan med Gliptone och tycker de var en kanon produkt som finns att köpa på SGAB i Bromma för övrigt.
Nu testade jag en naturprodukt från www.leathershop.net för möbler som även rengör och fuktar på en M5 E39 inredning som såg ganska så tråkig ut som jag har liggandes, den blev riktigt bra och skinnet blev super mjukt.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
coldhex: Skinndoften kommer fram när vissa ämnen tillsätts i skinnet via lädercremer etc. Kruxet är bara om det finns ämnen i ytan på skinnet som kan börja härskna. Då luktar det inte hallonbåt... :-) ColourLocks creme innehåller ämnen som bromsar den processen. Finns säkert andra märken med gör det med, men jag har provat och är nöjd med ColourLock.

The Stig: Det finns prylar för att ta bort odören i rökskadat skinn. Tips: fixa det innan du monterar det i bilen! Ta inte på läderrengöring, risken finns att du stänger in stanken och att den kommer tillbaka. Jag skickar PP till dig.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Nu är äntligen armstödet monterat i bilen. Jag köpte Turtle Wax Odor-x och sprayade på det 5 gånger med några dagars mellanrum. Länk Därefter körde jag rengjöring och inoljning med Biltemas lädervårdsservice. Länk och Länk

Jag skulle säga att 99% av lukten är borta efter min behandling och man får köra näsan mot armstödet för att känna spår av den tidigare stanken. Dessutom blev ju förstås lädret mycket finare efter att skiten blev borttvättad också.

Är det någon som kört Biltemas lädervårdsserie på sin läderklädsel? Har det fungerat bra? Jag funderar på att gå vidare och ta stolarna och baksätet också nu när jag ändå köpt settet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.