|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag letar efter det bästa lädervårdskitet till min bil. Jag har dessa alternativ nu efter att ha läst på forumet samt googlat. Zymol Leather Care Kit Länk Gliptone Liquid Leather Conditioner Länk Meguiars Gold Class Leather Cleaner And Conditioner Länk | |
|
Sen har vi såklart BMW:s eget kit. Vilket rekommenderar ni? Har läst gott om Gliptone. |
|
|
Bmw:s egna kan varmt rekomenderas, riktigt bra om man bara ska hålla efter och skinnet inte hunnit bli alltför risigt. /Micke Länk |
|
|
Jag gjorde ett test för Fyndbörsens räkning i delen "Praktiskt bilägande" för några år sedan. Nummer 16-2005. Då såg resultatet ut som följer. 1, BMW Leather Lotion 2, BMW Leather Cleaning Foam 3, Gliptone Leather Gentle Cleaner 4, Swissol Leather Cleaner och Leather Milk 5, Turtle Wax Leather Cleaner & Conditioner Vi gjorde ett blindtest. Dvs. Jag gjorde jobbet och redaktionen fick sedan avgöra vilken yta dem tyckte var renast, mjukast och luktade bäst. Dem hade ingen aning om varken vilka produkter eller fabrikat som använts. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Hur kan man jämföra läderrengöring och läder conditioner i samma test? Av de fem som ingick i testet verkar två vara enbart rengöringsmedel. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jag använder Gliptone,och har gjort nu i ca 2 år! Är otroligt nöjd. Mvh Patrik |
|
Gliptones får min röst också, otroligt nöjd med den produkten både gällande doft och utseendet på ytan efter behandling. Har BMWs kombo-medel för rengöring/insmörjning också, men den står mest och dammar på hyllan numera. (Dock är det inget fel på BMW's medel, men jag tycker att Gliptones är bättre.) |
|
| Nu har jag beställt Gliptones produkter. Återkommer med resultat och bilder. | |
| Beställde nyss från ebay. Vad ska man använda för trasor? | |
|
Svensk ÅF till Gliptones ? NN/ |
|
| Jag letade efter svenska ÅF men lyckades inte hitta ngt. | |
|
Auto Chemie AB, Johanneshov nämns som åf. I södra sverige finns det hos Joe´s Garage i Furulund (känd i Jaguarkretsar):Länk Eller varför inte näthandla direkt hos www.liquidleather.com Dock har jag märkt att det senaste jag köpte var märkbart tunnare och vitt (tjockare och mera gulaktigt cremefärgat tidigare) och jag får inte nån ljuvlig läderdoft som tack för besväret som tidigare. Nån som märkt samma sak på nyare produkter? FP |
|
|
Nu har jag fått paketet! >Folke menar du att kvalitén inte är lika bra längre? |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
folke! Kanske inte är så stor nackdel att en del av den där läderlukten försvunnit!? När man precis har smörjt in skinnet,luktar det som om man vore inne i en sån där läderbutik i sydeuropa eller Marocko!! =) Mvh Patrik |
|
I mitt fall har det definitivt hänt nåt med produkten, jämfört med de tidigare flaskorna. Själva innehållet luktar precis som tidigare, och det är ingen speciellt angenäm doft, just när man smörjer ut medlet osv. Det fina är den svårbeskrivliga men angenäma doft som kommer ett par dagar efter att man rengjort och behandlat skinnet. Det är det som är hela meningen med Gliptones produkter, bara att läsa på deras hemsida osv och det är också så det har varit fram till den sista förpackningen jag köpte. Innehållet är också lättflytande, nästan som mjölk, vilket det inte var tidigare. Flaskorna är svarta, var tidigare mörkbruna, men i övrigt är allt samma. Givetvis har jag bearbetat Gliptone i UK angående detta, de hade ingen bra förklaring. Plastmaterialet i flaskorna är ändrat, så långt är allt OK, därför svarta. Innehållet skall inte vara ändrat, men de har levererat i bulk till vissa åf, tankarna om att det kunde vara utspätt diskuterades, men inget jag forskat vidare i. Smörjan kan gulna om den står öppet fick jag lära mig, men det är ju inget som man gör, och de mörka flaskorna hindrar ju ljuset att komma till. De tidigare produkterna var dock lite gulaktiga redan när de var helt nya. Därför slängde jag ut frågan om det är någon mera som märkt skillnad? FP |
|
| Flaskan jag fått är mörkbrun. | |
| Hur ska man lägga ut medlet på skinnet och med vad? Ska man ta stora eller små ytor? Hur torkar man sedan bort det? | |
Rengör med svamp och torka av med mjuk trasa(typ gammal bomullst-shirt. Smörj med svamp och arbeta in conditionern,torka av överflöd med mjuk trasa efter det fått stå och dra in sig. Repetera conditionern om skinnet är mycket torrt. Mvh Patrik |
|
Jag jobbar med möbler och då behandlar vi dem med Leathermaster. De har även ett bilvårdskit. Jag har haft det till min bil, funkar bra, men vet inte hur det ställer sig till andra märken. Show no mercy! |
|
| Beställde Gliptone Liquid Leather Cleaner och Gliptone Liquid Leather Conditioner från elkparts.com i England förra veckan. (Ja, jag vet att det är en SAAB-firma, men man måste ju ha en bruksbil också :-) Conditionerflaskan var mörkbrun och innehållet vitt och krämigt. Inte alls tunt som mjölk som du fick, Folke. Kanske har de ett gammalt lager på Elkparts? Hursomhelst så fungerade cleanern precis som lädertvål och contiditionern gav en vacker och mjuk yta. Och doften är precis som i en läderbutik i Marocko, som Patrik skrev. | |
|
PS Jag betalade 120 SEK totalt för Cleaner och Conditioner plus 70 SEK i frakt, dvs totalt 190 SEK för hela kitet. Vad kostar flaskorna hos de svenska återförsäljarna? DS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.